18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Robinrossie’s BX 19GT
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 21 december 2009 07:41 AM
  [ # 256 ]

Het is gewoon eeuwig zonde om zoiets naar de sloop te brengen. Mijn grootste twijfel is de algehele staat van de auto. Ik weet niet of ze door de jaren goed is onderhouden. En dan natuurlijk de hoge km-stand.. Als ik haar zou kopen zou ik haar blijven willen houden. Dat wordt een hele grote opgave (lees: tijd en geld).

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 december 2009 10:05 AM
  [ # 257 ]

Een kilometerstand zegt echt niet zoveel over de betrouwbaarheid van een auto hoor, en bij zo’n oude wagen al helemaal niet.
Binnen tienduizend kilometer kan een auto ook al kapot geragd zijn…
Onderhoudshistorie is ook leuk, doet het ook altijd goed als verkoopargument, maar het blijft gewoon een oude auto.
Dat wil zeggen dat het verstandig is om te rekenen op het moeten vervangen van dingen als: remblokken rondom, remklauwen reviseren, wiellagers, banden, distributie, ontsteking, alle keerringen in blok en bak, en als je dan toch bezig bent kun je ook de koppeling net zo makkelijk vervangen.
Als je een beetje handig bent moet het zeker met de ondersteuning via dit onvolprezen forum wel voor het grootste deel zelf lukken.
Het belangrijkste is de basis: een harde, rechte koets. De meeste onderdelen die er omheen zitten kosten eigenlijk geen drol, en er zijn zat onderdelen te vinden om zo’n wagen rijdbaar te houden.

Kwestie van rekenen dus. Leuk begin van de rekensom, de aanschafprijs is nihil Very Happy groot voordeel is natuurlijk wel dat het ding belastingvrij wordt. Gasbom in de koffer, en geen kilometerheffingsspionage vanaf 2012 Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 21 december 2009 11:04 AM
  [ # 258 ]
C15GrandVolume schreef:

remblokken rondom, remklauwen reviseren, wiellagers, banden, distributie, ontsteking, alle keerringen in blok en bak, en als je dan toch bezig bent kun je ook de koppeling net zo makkelijk vervangen.

Maar toch zeker niet alles tegelijk. Ik heb al heel wat ouwe knarren gekocht of gekregen die maar enkele van deze punten hadden. Keerringen begin je pas aan als de hardware die er voor zit los moet, niet eerder. Ontsteking hoeft zelden alles in 1 keer. Remklauwen hoeven bijna nooit gereviseerd te worden bij een BX, alleen als ze klemmen. Wiellagers alleen als je ze hoort. Remblokken hoeft ook niet vaak. Zelfs al zou je ze vergeten en je trapt ze door de voering heen remt een BX perfect met staal op staal (zelfs met noodstoppie en handjes los. tachtig bar he Smile)

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 december 2009 11:42 AM
  [ # 259 ]

Dat is inderdaad ook hoe ik het altijd gedaan heb, pas vervangen als het stuk gaat. Maar als je zo’n 40kkm per jaar rijdt met een auto ouder dan vijftien jaar kun je er vanuit gaan dat het stuk gaat.
Heb zelf dus wel geleerd van die werkwijze, voor de betrouwbaarheid kun je beter alles in een keer aanpakken.
Als de koppeling vervangen moet worden, wat volgens mij het geval is bij deze auto, kun je meteen alle keerringen aan vliegwielzijde vervangen, distributie is gewoon verstandig om te doen, en dan kun je daar ook mooi bij de keerringen.
Een goed lekkende krukaskeerring aan vliegwielzijde (en dat doen ze eigenlijk allemaal wel na een jaar of tien) zou ik niet te lang mee wachten, dat kost je een koppeling als je pech hebt.
Als je dan al zoveel los hebt zijn remmetjes ook gauw meegenomen Wink
Remblokken kosten een habbekrats, en het geeft toch wel een fijn gevoel zeker te weten dat die dingen niet een jaar of twintig oud zijn. Beter dan met tachtig bar bewust je remschijven ook nog eens te vernielen… Dan kost het weer onnodig veel geld.

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 21 december 2009 11:48 AM
  [ # 260 ]

En de roest devil ? Dat is toch een probleem bij type 1?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 december 2009 12:00 PM
  [ # 261 ]

Dat stukje deur is niet eens zo urgent, want slechts cosmetisch. Roest behandelen, en desnoods voorlopig een glasvezel matje erachter totdat je een mooiere deur hebt gevonden. Maar die koppeling, het is me nog steeds niet duidelijk of het alleen dat heveltje is of de koppeling/drukgroep zelf. Punt is vooral dat je er pas achter komt wat er aan een auto mankeert als je er een tijdje mee leeft, dus zoveel mogelijk dagelijks gebruiken. Lijkt me met een GT absoluut geen straf. Maar inderdaad, het blijft een oudje, dus verkijk je niet op die belastingvrije status, met het grootste gemak ben je je besparing weer dubbel en dwars kwijt aan onderhoud en reparatie. Anderszijds, is een BX het zo onderhand niet waard om gewoon van te genieten, in plaats van alleen maar goedkoop te rijden?

Als ik niet al 2 BXen had staan had ik die GT al lang opgehaald.

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 21 december 2009 12:08 PM
  [ # 262 ]

De koppelingshevel was gescheurd hier heb ik dus een nieuwe opgezet, Nou zit de koppeling erg hoog en slipt die als je volgas geeft dus ik denk dat de koppeling gewoon versleten is want afstellen helpt ook niet.

Het was dus de hevel maar nadat ik die gemaakt had bleek ook de koppeling versleten te zijn.
Of ik moet iets niet goeddoen met het afstellen?

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 21 december 2009 12:30 PM
  [ # 263 ]

et het grootste gemak ben je je besparing weer dubbel en dwars kwijt aan onderhoud en reparatie.

Lijkt mij enkel het eerste jaar een probleem. Op den duur is het gewoon ‘bijhouden’ en onderhoud. Starter, dynamo, D-riem, octo, remblokken, veerpoten enzovoort moeten immers toch niet elk jaar opnieuw gedaan worden Smile

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 december 2009 12:42 PM
  [ # 264 ]
robinrossie schreef:

De koppelingshevel was gescheurd hier heb ik dus een nieuwe opgezet,....

Heb het topic nog eens doorgelezen, verhaal is duidelijk. Ich überlege….

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 21 december 2009 01:28 PM
  [ # 265 ]

Het valt best mee… Beetje verstandig onderdelen inkopen, klein voorraadje aanleggen en je kan een BX rijden voor de prijs van een kratje bier per maand.

Maar blijf dan weg van garages en doe alles zelf. Anders ga je er natuurlijk overheen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 21 december 2009 01:36 PM
  [ # 266 ]

Dan rijdt je eigenlijk gratis !! ; Want de tijd dat je een kartje bier opdrinkt lig je dan onder de auto Cool

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 21 december 2009 02:06 PM
  [ # 267 ]

Naja, je moet natuurlijk eerst dat kratje leegdrinken, voordat je ‘t onder de auto kan zetten…

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 december 2009 03:16 PM
  [ # 268 ]

En een koppeling is prima te vervangen, in Capelle aan de IJssel zit een kerel die voor 50 euro een Valeo-koppeling levert voor de GT, dus voor 50 euro en een dag werk ben je met die koppeling de komende 10 jaar klaar.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 21 december 2009 03:35 PM
  [ # 269 ]

Hmm, kan je me als je wilt ff een pb’tje sturen wie dat is, Ricolt?

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 21 december 2009 03:56 PM
  [ # 270 ]

En ik wil best helpen die koppeling te vervangen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook