1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Aanjager heeft kuren…
Lody
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142

Gepost: 04 december 2009 09:43 AM

Hallo allemaal,
Sinds de temperaturen wat lager zijn,werkt mijn aanjager niet helemaal als je zou verwachten.
Ik kwam er achter omdat hij op de stand “ontwasemen” helemaal niets ontwasemde…, toen ik de instelling op “volle” kracht zette, duurde het een goeie 5 minuten voordat ie ging blazen…
Dit is nu al een week of drie aan de gang…
Het lijkt ook alsof de AC kuren heeft… maar dat komt misschien omdat ik niet echt op de hoogte ben van z’n “gedragspatroon”, m.a.w. wat ie wel en wat ie niet zou moeten doen…
Het is in ieder geval nu zo, dat, als ik de auto uitstap met de “airco aan”, ik de volgende morgen zie dat ie niet meer “aan” staat… Terwijl dat vroeger (warmere dagen) wèl zo was…

Nu zal dat best aan de vochtigheid en de kou liggen, maar de hamvraag is…. wààr… het zit….

Heeft iemand hier ervaring mee….???

Bij voorbaat diepe dank,
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 december 2009 10:26 AM
  [ # 1 ]

RTFM
De aanjager gaat pas hard blazen als die ook de gevraagde temperatuur kan leveren. Het heeft nl. geen zin om loeihard koude lucht naar binnen te blazen.

In de stand Auto gaat de AC niet aan bij een buitentemperatuur onder de 5 graden. De snelste manier om te ontwasemen is gewoon de ontwasemknop gebruiken. Dan wordt nl. wel de AC gebruikt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 december 2009 10:50 AM
  [ # 2 ]

Ha die Brian,
Bedankt voor je speedy antwoord..

De aanjager gaat pas hard blazen als die ook de gevraagde temperatuur kan leveren. Het heeft nl. geen zin om loeihard koude lucht naar binnen te blazen.

Hier kan ik wel wat mee.
Alhoewel ik meen te hebben gezien dat ie dat ook doet als de motor al warm is….
Ik ga dit verband in ieder geval nog even na….
Het blijft natuurlijk wel zo dat ik al een paar maal heb gehad, dat ik die ontwasemknop had ingedrukt en dat na zo’n 5 minuten de ramen nog steeds beslagen waren… en als ie uiteindelijk werkt… dan werkt ie goed…

In de stand Auto gaat de AC niet aan bij een buitentemperatuur onder de 5 graden.

Is dat dezelfde temperatuur die op het dashboard wordt weergegeven…???

Waar heb je overigens al deze info vandaan..??
Ik kan nergens iets vinden over b.v. de voorwaarden waarmee de AC wordt aangestuurd.

In ieder geval… ik ga zo rijden en ik weet nu waar ik op moet letten…

Dank
Lody

Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 december 2009 11:09 AM
  [ # 3 ]

Heeee Brian,

Nog even over die RTFM ....<grijns>.....

Eigenlijk is dat een heilig motto voor mij… en ik ben het helemaal met je eens...

Het probleem is echter het volgende…
Mijn voiture is door de eerste en enige eigenaar in Duitsland gekocht en later geïmporteerd….
Los van het feit dat mijn technisch Duits niet echt denderend is, zit er helaas geen compleet handboek bij… dat is blijkbaar voor het grootste deel verdwenen…

Vandaarrrr dus…

groet
Lody

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 04 december 2009 12:23 PM
  [ # 4 ]

Van wanneer is jouw XM? Ik heb nog een boekje in het Frans liggen ( ik geloof modeljaar ‘95)en een pdf in het Nederlands (modeljaar ‘96) Interesse?

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 december 2009 05:28 PM
  [ # 5 ]
Brian schreef:

Van wanneer is jouw XM? Ik heb nog een boekje in het Frans liggen ( ik geloof modeljaar ‘95)en een pdf in het Nederlands (modeljaar ‘96) Interesse?

Ha die Brian,
Hardstikke jofel aanbod.!

Mijn voiture is van 1995..
Ik kan me redelijk redden in ‘t Frans, maar het technische deel beperkt zich tot boucher en déboucher en nog een paar van die dingen.
Ook technisch Frans (net zoals technisch Duits) is iets wat je erbij moet leren… naast het gewone Frans dan…

Hou die Franse uitgave maar… (toch leuk voor je verzameling)..

Als je zo goed wil zijn mij een copie van die Nederlandse pdf te sturen…. ben ik je stevig dankbaar..

Grote dank
Lody

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 04 december 2009 06:20 PM
  [ # 6 ]

PB me dan even je e-mailadres

Profiel  

xm-green
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82

- XM 2.0i 16v
Gepost: 04 december 2009 10:00 PM
  [ # 7 ]

hoi lody ik heb nog een instructieboekje over in het nederlands, de xm is afgevoerd deze was van 95
dus als je belang hebt stuur je adres maar door

Groetjes Maarten

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 05 december 2009 12:08 AM
  [ # 8 ]

Lody en anderen,

Tijdens een van mijn strooptochten onder de krochten van het dashboard kwam ik een potmeter tegen die bij mij links tegen het kachelhuis gemonteerd zit. Ik dacht eerst dat het de as van een regelklepje zou zijn, maar nee. Met die potmeter wordt de grenswaarde ingesteld waarbij de airco wel/niet aangaat.
Ik zeg er meteen bij dat het wel lijkt of mijn airco niet fabrieksaf geplaatst is. Althans als ik de wijze van bedraden zie want daar zou zelfs een Fransoos zich nog voor schamen. Maar het is wel origineel qua onderdelen.

Enne, ja die temp op je dash is de buitentemperatuur.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 december 2009 07:10 AM
  [ # 9 ]

Ha die vrolijke Wim,

wimb schreef:

Tijdens een van mijn strooptochten onder de krochten van het dashboard kwam ik een potmeter tegen die bij mij links tegen het kachelhuis gemonteerd zit.

Bedankt voor deze info.!
Ik ben ‘m niet tegengekomen tijdens mijn eigen exploraties daaronder…
Ik was al blij dat ik het had overleefd… Ik bewaar dat voor als ik weer wat moed heb verzameld….

wimb schreef:

Dat ie de buitentemperatuur aangeeft, dat wist ik wel, maar is dat ook dezelfde temperatuur die in de computer wordt gebruikt…??
Ik vraag dat, omdat die temperatuursensor beïnvloed wordt door de motortemperatuur en daardoor nogal ‘ns kan afwijken van de daadwerkelijke buitentemperatuur.

dank en groet
Lody

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 05 december 2009 09:22 AM
  [ # 10 ]

Beste Lody,

Die sensor van de buitentemperatuur zit bij de meeste XM’s onder de rechterbuitenspiegel. Alleen hele vroege modellen hebben ‘m ergens vooraan, heb ik begrepen. Dus hij wordt in ieder geval niet beïnvloed door de motor Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 05 december 2009 11:49 AM
  [ # 11 ]
Lody schreef:

... daardoor nogal ‘ns kan afwijken van de daadwerkelijke buitentemperatuur.
...

Mijn ervaring is dat de buitentemperatuur altijd wel wat afwijkt, en dan naar boven. Deze week was het +2 volgens het display, en ik moest toch echt krabben.

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362

Gepost: 05 december 2009 11:53 AM
  [ # 12 ]
wimb schreef:

Lody en anderen,

Tijdens een van mijn strooptochten onder de krochten van het dashboard kwam ik een potmeter tegen die bij mij links tegen het kachelhuis gemonteerd zit. Ik dacht eerst dat het de as van een regelklepje zou zijn, maar nee. Met die potmeter wordt de grenswaarde ingesteld waarbij de airco wel/niet aangaat.
Ik zeg er meteen bij dat het wel lijkt of mijn airco niet fabrieksaf geplaatst is. Althans als ik de wijze van bedraden zie want daar zou zelfs een Fransoos zich nog voor schamen. Maar het is wel origineel qua onderdelen.

Ben je dit zeker? want dan ligt daar de oplossing voor m’n airco die constant aan blijft op stand AUTO tot hij zichzelf vervriest

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 december 2009 12:17 PM
  [ # 13 ]
Brian schreef:

Mijn ervaring is dat de buitentemperatuur altijd wel wat afwijkt, en dan naar boven. Deze week was het +2 volgens het display, en ik moest toch echt krabben.

Dat is nou precies waarom ik dacht dat ie dicht bij de motor zat…
Als je eenmaal een tijdje rijdt, dan loopt die temperatuur ook op.
Dat was tenminste met mijn vorige XM het geval en daar heb ik 4 jaar lang mee in Noorwegen gestuurd… daar heb je ècht lage temperaturen…
Het is echter goed te weten, dat die sensor in de rechterbuitenspiegel zit..!!
Lody

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 05 december 2009 08:18 PM
  [ # 14 ]

Ja, ik weet het zeker. Ik heb er namelijk aan gedraaid terwijl de airco aanstond. En die schakelt inderdaad uit en weer aan.
@ Stalsie:  Surprisedops:  Jouw draadje en die van Lody lopen een beetje door elkaar heen qua informatie. Ik ben blij dat je het leest; ik was te lui dubbel te posten.

Die buitentemperatuur sensor zit tegenwoordig bij ALLE troens en peuts in de rechter buitenspiegel. Is zo’n pikkie aan de onderkant. En schijnt heel regelmatig te ‘driften’: ik had in het voorjaar temperaturen ver boven de 45 graden Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 december 2009 10:48 PM
  [ # 15 ]

bij de type’s 1 zit de temp sensor in de linkerspiegel!!!! althans bij m’n ambiance van 92 en nu ook bij m’n exclusive van 94

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook