alternator met regelaar
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1000

Gepost: 04 december 2009 05:13 PM

Beste kenners,

is en alternator een alternator of bestaan er verschillende versies ?  Ik heb het met name over die van mijn cx 25d uit 84/85.  Deze staat nieuw te koop op cx basis, met de vermelding : past op alle cx’en, behalve op de athena.

De vraag is : kan ik die rustig aanschaffen om te installeren op mijn diesel oui ou non ?

Merci.  Jozef

Profiel  

jef scholliers
> 900 berichten

Gepost: 04 december 2009 06:28 PM
  [ # 1 ]

Is dit een heel moeilijke vraag ?  Of te gemakkelijk ?

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 december 2009 08:06 PM
  [ # 2 ]

Nee, maar je stelt hem op een tijdstip dat iedereen nog gewoon aan het werk is….
Effe snel voor je geverifiëerd:

Hbase geeft een aantal dynamo’s op van Valeo voor zowel de benzine als diesel-CXen.
Het verschil zit ‘em blijkbaar in pouliediameter, want de rest is hetzelfde (laadstroom, inbouwmaten).
Jij moet een 436248 hebben, die zit ook op andere modellen en heeft een poulie van 73mm.
De andere dynamo-opties hebben kleinere pouliediameters.

Hier in Ollanda maken we geen verschil (in spreektaal) tussen de verschillende dynamo-types (verzamelnaam).
Maar je hebt helemaal gelijk: tegenwoordig zit er een altenator gemonteerd (wisselstroom).
Vroeger werd hoofdzakelijk een generator/dynamo ingebouwd (gelijkstroom), maar die kom je eigenlijk niet meer tegen.
Hoewel…men is wel eens bezig met een oud concept, het zgn.‘dynostart’ oftewel een startmotor die continue wordt aangedreven en (als de motor draait) als dynamo werkt.
Verschil zit ‘em in bouwwijze: bij een generator draait de spoel (zie een electromotor) en staat de magneet eromheen stil, bij de altenator draait de massieve kern (anker) en staan de spoelen stil.
Tot zover mijn relaas, morgen Sinterklaas!

Razz

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

jef scholliers
> 900 berichten

Gepost: 05 december 2009 01:17 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

ik zie geen overeenkomsten tussen het artikelnummer dat cx-basis vermeldt, ook een valeo trouwens.
Misschien verkopen zij daar iets dat gewoon óók wel werkt.
In ieder geval kost het daar € 100 minder dan bij hbase.  Heeft iemand ervaring met één van de twee gevallen ?

Als ik het snel weet kan die Sinterklaas die alternator misschien nog meebrengen voor me !

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook