Beste Xantia-lieden,
hier ff een berichtje van een verstokt bx rijder die op zoek is naar meer ruimte achter het stuur (om m’n lange benen kwijt te kunnen zonder tegen het dashboard aan te zitten)
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt bij een cit-dealer in rotterdam met een xantia 2.0 SX automaat. Wat een heerlijk bakkie is dat zeg. Wat een rust in vergelijking met de BX, en wat een ruimte.
Even een overzichtje: Automaat schakelt mooi soepel, motortje trekt als een lier, interieur is netjes, buitenkant is netjes, motorblok is een beetje zweterig, maar niets ernstigs, adallen laten geen scheve achterbanden zien in de hoogste stand, alleen de bollen zijn op. Ding stuitert alle kanten op, en met 50 over een drempel is levens gevaarlijk (alle 4 de hoeken die op een ander moment in- en uit veren) om vervolgens nog een een keertje door te stuiteren. Er zat voor de hoogteverstelling ook nog een knopje voor een sportstand ofzo.. daar nog een keer mee gespeeld, en toen werd ie wel iets soepeler, maar nog steeds vreselijk stug (zelfs in vergelijking met m’n bx waar de bollen ook niet geweldig meer van zijn) En ook was de uitlaat nog behoorlijk aan het ronken. Ook zat het kapje over de hoogteverstelling los.. (xantiakwaaltje?) en het klokje geeft nog maar voor de helft de tijd aan.
En oja, kmstand 97000. Staat te koop voor 1950, inclusief nieuwe apk (heeft nog apk tot juni volgend jaar), en ik heb er 1500 voor geboden, inclusief nieuwe bollen, nieuwe einddemper en nieuwe apk. De verkoper moest daar nog ff een nachtje over slapen….
Groets,
Martijn
EDIT: Van helemaal laag naar helemaal hoog duurt trouwens best wel lang. Ik had begrepen dat dit aan het ontwerp van de HDpomp ligt, maar is dat normaal?
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt: dit type HD-pomp heeft deze vervelende kwaal. Mijn ouders hebben ook een ‘96 er 2.0i automaat, en daar duurt het ook lang voor het stoplampje uitgaat. Het stijgen duurt ook eeuwen. Verder een heel fijne auto. let alleen even op: een 2 liter met automaat is helaas een flinke drinker. Bij rustig (lees traaaaaaaaaaaaaaaag) rijden kun je op de snelweg 1 op 11,5 halen, maar in de stad loopt ie helaas 1 op 8.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
1:8 ben ik wel gewend van mijn bx… daarmee moet ik moeite doen om op de snelweg boven de 1:9 uit te komen… Dus tegen de 1:10 is al een verbetering wat dat betreft
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Het klopt sowieso dat een Xantia een heel stuk stugger is dan een BX! De “sportstand” waar jij het over hebt, doet daar nog een stuk bovenop. De Hydractive-II versie is al stugger dan een normale versie (zonder die knop). Kwestie van wennen… Een Xantia is nu eenmaal geen BX meer, en meer een Mondeo zeg maar…
Dit was toch echt een geval van rotte bollen rondom hoor. Ik heb in het verleden regelmatig met xantia’s meegereden, en zelf ook met c5-en gereden, en ook met de ‘97-er mondeo van de buren. Ik heb dus aardig wat referentie om aan te kunnen geven dat deze Xantia niet naar behoren veert. Ook met 50 over een drempel gaf een heel merkwaardig veergedrag. Hij stuiterde letterlijk alle kanten op, in plaats van er rustig overheen deinen.
Gisteren heb ik overigens de citroendealer in R’dam nog eens gebeld aangezien ik nog steeds niet van ze had gehoord. Mijn bod willen ze pertinent niet in overweging nemen, en met een tegenbod komen ze ook niet. Dus tenzij ze ineens bij zinnen komen, blijf ik voorlopig nog lekker verder zoeken.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Even nog een vraagje over de Xantia 2.0 automaat in het algemeen: Hoeveel toeren zou de motor moeten maken met 100km/h in z’n 4? Bij de Xantia waarmee ik die proefrit heb gemaakt draait de motor zo’n 3500 toeren, en dat lijkt me toch aardig aan de hoge kant.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik weet wel dat de 2.0 automaat die ik had ook veel toeren maakte op de snelweg. Je moet even kijken als je van 0 naar 100 rijdt of hij dan drie keer schakeld. Zo niet dan doen de 4 niet mee. Kan komen door te weinig olie in de bak. Heb ik toen ook gehad, maar dat hoor je ook wel aan het lawaai. Ok een Xantia is wat sugger dan een BX, maar Modeo achtig is een beetje te…... Als het veersysteem goed is van een Xantia veert hij lekker soepel, hij zweeft ook wel een beetje hoor. Mijn 2.0 automaar break was een van de meest fijne auto’s om mee te rijden, niet kwa onderhoudskosten. Maar mijn 2.0 automaat was ook een apart verhaal.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tzi_break schreef:Even nog een vraagje over de Xantia 2.0 automaat in het algemeen: Hoeveel toeren zou de motor moeten maken met 100km/h in z’n 4? Bij de Xantia waarmee ik die proefrit heb gemaakt draait de motor zo’n 3500 toeren, en dat lijkt me toch aardig aan de hoge kant.
Groets,
Martijn
3500 toeren??? Dat klopt niet!
Die van “ons” maakt 2500 toeren bij 100 km/h en zo’n 2900 bij 120. Top is exact 200 km/h.
Wat die onderhoudskosten betreft: Wij hebben dat ding met 40.000km op de teller van de eerste eigenaar gekocht. Nu staat ie op 150.000. In die tijd hebben we behoudens normaal onderhoud alleen een gare aircocompressor, 2 stabilisator-stokjes, 1 voorraadbol en een set remschijven gehad. Verder iedere 2 jaar bollen checken. Het ding lekt nog steeds geen druppel olie ( écht nergens, ongelovelijk!) en verbruikt 1 liter olie op 8000 km.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan heb ik nu een idee waarom hij zo relatief goedkoop te koop staat. Het meer en deel van de Xantia’s met vergelijkbare km-stand staat zo tussen de 3000 en 4000 euro te koop, terwijl deze voor 1950 te koop staat. Verder om te zien best nog een puike auto, maar ik heb voor m’n woon-werk verkeer een auto nodig waar ik niet teveel omkijken naar heb. “Normaal” onderhoud hoort er bij natuurlijk, maar ik heb geen zin (en tijd) om de auto eerst op orde te krijgen.
@ Peteryed: Ik kan niet snel even kijken of hij helemaal doorschakelt.. ik heb namelijk alleen maar een proefrit met die auto gemaakt, en ‘m (nog) niet gekocht. De kans dat het hem wordt is ook niet echt groot overigens, aangezien er met de verkoper niet eens over een rondje bollen te onderhandelen is. Op het moment dat die op zijn verwacht ik toch op z’n minst dat die voor de verkoop weer in orde gemaakt worden, zeker bij een citroen dealer. Staat ie bij een of andere 3e-rangs handelaar kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar dan koop ik m’n auto’s nog liever particulier
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
hallo
ik ben sinds een week eigenaar vam een 2.0 8v automaat break.bj 97
ben er zeer tevreden over,stijgt snel omhoog en maakt bij 100km 2500 trn en 120 ook 2900trn.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vandaag definitief besloten deze Xantia niet te kopen. Ik ga mijzelf vanaf de 1e of 2e week van januari vervoeren in een XM turbo D12 van 1996.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl