1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

trillen en rommelen, quelle malheur
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 573

Gepost: 07 december 2009 11:32 PM

Mijn dagelijks in gebruik zijnde cx22trs was langzamerhand steeds slechter gaan rijden. Niet meer echt het citroen gevoel dus echt tijd voor groot onderhoud…..Bij inspectie bleek het een en ander niet echt goed meer te zijn. Het volgende is uitgevoerd / vernieuwd:
-alle veerbollen vernieuwd
-LHM vervangen en doorgespoeld
-draagarm lagers achter vernieuwd
-alle motor ophang rubbers vernieuwd (ook de onderste!)
-fusee kogels vernieuwd
-aandrijfassen vervangen door gereviseerd set
-banden gebalanceerd (banden zijn rond)
Je zou toch denken dat ze hiermee weer als een zonnetje zal rijden? Maar helaas. Er heeft zich een hele storende trilling geopenbaard. Het voelt alsof heel de wagen aan het schudden is. Het begint bij 40km/h en voelt dan best heftig, bij hogere snelheid voelt het minder maar blijft het schudden/trillen onregelmatig aanwezig. Alles nogmaals heel nauwkeurig geinspecteerd, waarbij geen speling in de wielophanging gevonden is. Wel is er vrij veel speling in het differentieel voelbaar. Als je aan de linker tripode kop trekt en duwt kan die enigzins open neer bewogen worden (op en neer niet in en uit de bak).
Ik kan het haast niet geloven dat dit de oorzaak zou zijn van het trillen en schudden. Zeker niet omdat voordat alles was vervangen er van alles mis was maar ze trilde niet. Ik heb helemaal geen zin om de bak te vervangen en er dan erachter te komen dat deze niet de oorzaak is

Heeft er iemand ervaring met zo’n fenomeen? Of nog goede tips en advies.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 december 2009 11:34 PM
  [ # 1 ]

Nieuw hier? Stel je even voor aub.

Citroen!

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 07 december 2009 11:48 PM
  [ # 2 ]

Ohh sorry ff voorstellen Mijn naam is Samuel. Ik kom uit een citroen rijdende familie. Pa reed DS, Ma een eend. Ik wilde altijd een DS maar dat is na heel veel eenden en wat italiaanse uitstapjes alweer 25 jaar geleden toch CX geworden. Ik rij dagelijks met de 22trs maar heb ook nog een 24IE automaat overgangs model voor mooi weer rijden. Altijd zelf gesleuteld, nooit naar de garage. Ook de grotere klussen never een probleem. Zie boven, daar lijk ik mijn waterloo te vinden.

CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 08 december 2009 12:00 AM
  [ # 3 ]

hoi Samuel, jouw verhaal lezend lijkt het er toch sterk op dat het te maken moet hebben met de uitgevoerde werkzaamheden. Maar die conclusie zal je zelf ook al wel getrokken hebben. Het doet toch sterk denken aan een probleem met de ‘gereviseerde’ aandrijfassen.

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 08 december 2009 12:24 AM
  [ # 4 ]

Yep, mee eens. Dus heb ik die gereviseerde aandrijfassen er weer uitgehaald en de oude er weer in gezet. Jammer jammer iets ander gevoel maar hetzelfde trillen en schudden maar dan erger. Ik heb die gereviseerde er in gezet omdat de oude aandrijfassen in de bochten bonkerig voelden. Het typische versleten aandrijfassen gevoel. Ze zijn echt wel slecht. De tripodes klotsen gewoon.

Ik denk dat dit schudden en trillen er al een poosje inzat maar doordat alles een beetje rammelde en klapperde het niet echt tot uiting kon komen maar nu alles weer strak zit, zich echt manifesteerd.
Het is duivels je knapt de boel op maar de verbetering is er (nog) niet. Ggrrrrr…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 december 2009 08:53 PM
  [ # 5 ]

Weet je zeker dat het niet in de banden en/of velgen zit?

Als je toch een andere CX heb staan misschien de moeite waard om dat setje even (tijdelijk) over te zetten?
Dan kan je dat helemaal uitsluiten.

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 08 december 2009 10:03 PM
  [ # 6 ]

Tja banden en velgen zijn ook van grote invloed. Om deze uit te sluiten als oorzaak van het probleem heb ik reeds alle wielen gewisselt met zeker goede wielen. Het gedrag veranderd er wel door maar het trillen, soms lijkt het wel schudden, blijft aanwezig. Omdat er wel veranderingen zijn in het gedrag heb ik ook geprobeerd door positie wisseling (achter naar voor, links naar rechts) een of ander verband in het gedrag te ontdekken. Heeft tot niets geleid, het trillen lijkt soms erger en dan weer minder.

Als het in de aandrijflijn zit mag je verwachten dat gas geven of vrij rollen in z’n vrij minstens een redelijk grote variatie in gedrag zal opleveren. Weer mis het maakt niet veel uit vermogen erop of vrij rollen. Snelheid heeft de meeste invloed. Rond de 40km/h is het het ergst. De frequentie van de trilling lijkt dan 5Hz (kan het helaas niet meten) en dat is ongeveer de omwentelingssnelheid van de wielen bij 40km/h

Ook heb ik al geprobeerd met de voorwielen van de grond en motor draaien in de versnelling met de wielen m.b.v. een stuk strip onder de draagarm in “normale” posite. Er is dan een hele lichte trilling waar te nemen die in het geheel niet lijkt op wat ik ervaar als de auto rijdt. Dit uiteraard ook weer geprobeerd met andere wielen en posities wisselen. Maakt helaas allemaal niet echt veel uit.

Vandaag bekroop me het gevoel alsof het van achter komt…. Ik ben nu van plan de achterwielen van de grond en extern aandrijven. Hopelijk levert dat een of ander inzicht op…....

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 08 december 2009 10:12 PM
  [ # 7 ]
samuel schreef:

Ohh sorry ff voorstellen Mijn naam is Samuel. Ik kom uit een citroen rijdende familie. Pa reed DS, Ma een eend. Ik wilde altijd een DS maar dat is na heel veel eenden en wat italiaanse uitstapjes alweer 25 jaar geleden toch CX geworden. Ik rij dagelijks met de 22trs maar heb ook nog een 24IE automaat overgangs model voor mooi weer rijden. Altijd zelf gesleuteld, nooit naar de garage. Ook de grotere klussen never een probleem. Zie boven, daar lijk ik mijn waterloo te vinden.

Wat mij nog niet duidelijk is, is die klus die je in de startpost beschrijft door een garagebedrijf gedaan of heb je dat zelf gedaan? Omdat je altijd zelf sleutelt…
Als het door een garage gedaan is, ben je dan terug geweest om het aan ze voor te leggen?

En wat is een 24IE overgangsmodel?

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 08 december 2009 10:20 PM
  [ # 8 ]

Alles zelf gedaan in het schuurtje met koni brug uit 1967. Als je al jaren sleuteld verzamel je wel zo het een en ander aan gereedschapjes….

Overgangs model is het type dat tussen serie I en serie II in is geleverd.
Is breedspoor met rvs bumbers. De rand van spatschermen voor zijn net als bij serie II breed uitgebouwd. Serie I interieur en RVS bumbers. Dit type is maar 1 jaar of zoiets geleverd.
mmmm helemaal niet verwarrend Smile

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 08 december 2009 10:28 PM
  [ # 9 ]
par eXeMple! schreef:

En wat is een 24IE overgangsmodel?

Misschien een breedspoor met smalspoor spatschermen?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd Wink

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 08 december 2009 10:59 PM
  [ # 10 ]

Zo’n gedachtenwisseling heb ik ook ooit ‘ns gehad met taxateur Heffener. Die had het over een serie anderhalf om de mijne aan te duiden. Hij was niet voor rede vatbaar. Maar ik geloof, dat we het er hier wel over eens zijn hoe de diverse CX-en aan te duiden:
serie 1 smalspoor, volgens mij tot en met voorjaar 1981,
serie 1 breedspoor met smalspoor schermen
serie 1 breedspoor tot medio 1985,
serie 1 GTI turbo (tussenserie) van eind 84 tot begin 86,
serie 2

Wat betreft jaartallen ruil ik mijn mening in voor een betere, met name van één van de echte CX-ologen binnen de club.

Als ik hoor, dat het gaat om een overgangsmodel dan denk ik aan een serie 1 25 GTI turbo. Bij een 24 ie denk ik afhankelijk van het jaartal aan een serie 1 smalspoor. En tja, het zou natuurlijk kunnen, een breedspoor met spatschermen zonder rand. Heb gehoord, dat die er alleen maar zijn geweest omdat er bestaande voorraad onderdelen moest worden opgemaakt.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 08 december 2009 11:03 PM
  [ # 11 ]

Wat jij op noemt is het bekende rijtje, voor de meeste doorgewinterde CX rijder wel bekend. (afgezien van de jaren).

Hoe het precies ziet met een halve smalspoort wordt idd wat lastiger.

Waarom is de jouwe dan een 1.5? Omdat het een serie 1 breedspoor is?

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten

Gepost: 08 december 2009 11:09 PM
  [ # 12 ]

Ik was het duidelijk niet eens met Heffener. Hij dacht inderdaad, dat dit een reguliere aanduiding was. Ik zei, dat het breedspoor en smalspoor moest zijn, maar daar had ie nog nooit van gehoord. Heb trouwens de smalle schermen nog verwerkt in mijn vorige post.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 08 december 2009 11:12 PM
  [ # 13 ]
Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten

Gepost: 09 december 2009 12:09 AM
  [ # 14 ]
Arjan Verkade schreef:

(afgezien van de jaren).

Hoe zit het dan exact met de jaartallen. Dit is wat ik links en rechts ben tegengekomen in de diverse advertenties. Dat hoeft natuurlijk niet correct te zijn.

Profiel  

baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 753

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 09 december 2009 12:21 AM
  [ # 15 ]

Eigenlijk is een GTI turbo natuurlijk ook gewoon een serie 1, alleen met gewone klokkenwinkel in een serie 1 dashboard en in kleur gespoten rvs bumpers. Waarom dat nou een tussenserie wordt genoemd…..? Mijn serie 1(1984)  heeft bijvoorbeeld ook andere klokken maar wel rolmeters, dan bijvoorbeeld een 81-er. En er wordt altijd geadverteerd dat ze zo zeldzaam zijn, mwhoaa, ik heb er toch al heel veel advertenties van gezien.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  

1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook