Zo mooi paasweekend geweest om eens fijn te sleutelen. Motor er uit getrokken. Nieuwe pakking, keerringen en distributieriem gemonteerd. Ze is nu weer nagenoeg lekvrij en loopt als een naaimachine. Nagenoeg lekvrij…. Het grote olie lek uit krukaskeerringen en carter pakking is weg maar nu worden er andere kleinere lekjes zichtbaar… daar zal ik me t.z.t wel weer druk over maken.
Zoals gezegd heb ik ook een andere versnellingsbak gemonteerd om gelijk van dat irritante getril verlost te zijn. Ik was toch best overtuigd geraakt dat het diff hier veel invloed op had maar helaas geen echte verbetering met het trillen. Het was een gokje omdat ik eigenlijk die bak niet kende dus voor hetzelfde geld had dat ding schakel of andere problemen maar dat is gelukkig niet het geval. Het maakt dus gewoon geen verschil. Ik wordt er toch wel een beetje moedeloos van.
Ik blijf er mee aan de gang totdat ik het eruit heb. Nu vrijwel alles geelimineerd lijkt zit ik ff stuk. Ik ga nu eerst maar even uithuilen en van de week Renard bezoeken…..
Voor de liefhebber hier een paar plaatjes (linkje staat ook in mijn topic over de olie lekage)
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Welke aandrijfassen zitten er nu in de gereviseerde of de oude exemplaren.
Ik heb er nu weer de “gereviseerde” inzitten maar dat maakt geen enkel verschil met de oude.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
samuel schreef:Ik heb er nu weer de “gereviseerde” inzitten maar dat maakt geen enkel verschil met de oude.
Ik heb sterk het vermoeden dat de gereviseerde aandrijfassen toch niet zo goed zijn als ze horen te zijn.
Waar heb jij die assen vandaan?
Het weer terug plaatsen van de oude was natuurlijk ook geen optie want deze waren natuurlijk al aardig heen.
In het verleden heb ik wel eens een gereviseerde aandrijfas geplaatst onder mijn DS deze bleek nog slechter te wezen dan de oude.
Het reviseren van aandrijfassen schijnt toch niet zo simpel te wezen als menigeen denkt.
Kan je niet ergens nog een stel goede aandrijfassen regelen(misschien even lenen) en deze eronder zetten,dan weet je zeker of het je aandrijfassen wel/niet zijn.
Ik heb die gereviseerde assen van ebay. 100 eurie met zn twee was niet duur. Werden aangeboden als nieuw maar bleken overhaul te zijn. Ik heb aan de tripode zijde de hoes losgehaald en met vet en al gevoeld. Geen onregelmatigheden voelbaar. Deze gereviseerde lijken dus ook wel in orde. Ik heb ook al de oude weer teruggemonteerd gehad. Geen substantiel verschil merkbaar. Ik heb in mijn “onderdelen magazijn” nog een paar setjes oude liggen. Die heb ik gisteren op een rijtje gelegd en allemaal opengehaald en gecontroleerd op slijtsporen in de tripodes. Uit de beste delen heb ik nu L en R assen samengesteld die in mijn beoordeling goed moeten zijn. In ieder geval zijn de banen in de tripodes nagenoeg glad. De homokineten zijn gewoon slecht te beoordelen vetvrij rammelen ze allemaal. Het is zeer subjectief maar ik heb de minst remmelende homokineten gebruik. Ik ga deze assen er deze week in zetten en hoop op verbetering.
Overigens heb ik de onderste motorsteun die ik bij cxbasis weg heb harder gemaakt door aan de onderzijde een stukje buis in de holte te drukken Hierdoor voel ik de normale trilling van de motor wat sterker door de auto maar de irritante heftige trilling rond de 40km/h is een stuk minder…....
Ik ga toch die homokineten verdenken.(tripodes zijn gewoon ok)
Hoeveel speling een homekineet mag hebben weet ik niet uit mijn hoofd maar een rammelpassing mag het natuurlijk nooit wezen.
Ik ga eens zoeken in de desbetreffende documentatie
Omdat mijn foto linkje niet meer werkt en ik de originele post niet meer kan aanpassen hier een nieuw linkje, ik hoop dat het werkt
La Leo Heeft me op de voorwiellagers gewezen als mogelijke oorzaak. Door mijn ernstige vermoeden dat het in de aandrijflijn zit had ik daar ook eerder aan gedacht maar weer verworpen omdat deze niet (i.i.g. niet hoorbaar) het bekende gierende of zoemende geluid produceren. Maar mijn eerder constatering dat bij het met de wielen van de grond draaien en tegenhouden van een wiel de tegenhoud kracht niet constant is, is ondanks het wisselen van de hiervoor schuldig gehouden versnellingsbak nog steeds zo. Ik heb dus nog steeds een duidelijk voelbare onregelmatigheid in de aandrijving. Dit kan dus ook veroorzaakt worden door een rot wiellager dat niet netjes rond gaat. Er is weliswaar ook geen speling voelbaar, maar toch. De volgende wissel die ik nu wil uitvoeren is twee andere wielnaven monteren. Dit is redelijk snel te doen en wie weet heb ik last van stille doch rotte wiellagers…(hoop doet leven)

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Met belangstelling zit ik nogmaals jouw topic over het trillen te lezen…..
Ik begrijp dat het ergste trillen ontstaat bij een snelheid van ongeveer 40 Km/u….
Bedoel je daarmee het enorm trillen en schudden en kletteren van de pook, waarbij je de hele aandrijving voelt schudden, juist als je van 1 naar 2 hebt geschakeld en een lekkere dot gas geeft??
Mijn huidige CX heeft dit, mijn vorige CX had dit, en een CX van een kameraad heeft er last van…
Alle 3 zijn het dus 2 liter douvrin motoren, daarnaast herken ik het bij vrijwel elke cx waar ik wel in gereden heb, maar minder ervaring mee heb…..
Ik heb het inmiddels maar geacceptereerd als een kleine onhebbelijkheid, maar ik heb het idee dat op hogere snelhedelen je ook last hebt van deze “onbalans”
Ikzelf heb altijd gemerkt dat na het vervangen van de aandrijfashoezen, en fris vet het tijdelijk minder is, maar dat geleidelijk het probleem met kerende post weer terugkeert.
Ikzelf zie het als een samenspel tussen aandrijfassen met een bepaalde gewichtsverdeling, motorsteunen, ophanging, en temperatuur…..
Ik vrees dus als je trillingsvrij wilt optrekken, je iets wil wat vrijwel niet te realiseren is. En wil je op hoge snelheid geen problemen hebben, het zaak is dat je een zo goed mogelijk ophanging hebt, zo’n goed mogelijk uitgebalanceerde assen moet hebben, je motorsteunen zo ongeveer nieuw moeten zijn….
Zelfs heeft een juiste balancering van de wielen invloed, dus het is een lastig verhaal…....
Ik kan me best voorstellen dat lagers vervangen ook nog een strohalm kunnen zijn, maar ik vrees voor het resultaat…..
Ik kan natuurlijk niet oordelen over abnormaliteiten over wellicht jouw cx, maar de auto is natuurlijk een product van meer dan 30 jaar, en zal op sommige vlakken niet zoals een nieuwe auto functioneren.
Tenzij je zeker weet dat het iets is wat alleen op jouw cx van toepassing is. Je zult begrijpen dat dit voor mij achter de computer een onmogelijke opgave is…
Ik ben benieuwd naar je zoektocht en bevindingen…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Na het hele topic doorgelezen te hebben wil ik nog opmerken dat ook aandrijfassen tot op zekere hoogte door een redelijk ervaren sleutelaar vrij makkelijk te reviseren/repareren zijn. Vooral als nieuwe aanschaffen moeilijk of onbetaalbaar wordt.
Het is namelijk zo dat als aandrijfassen geluid beginnen te maken meestal alleen in eerste instantie de kogels versleten zijn van de buitenste homokineet. Die kogels worden door slijtage na verloop van tijd bloot gesteld aan een puntbelasting. Daardoor breken stukjes uit de kogels. Door nu in geval van speling in de assen op tijd de kogels van de homokineet te vervangen blijft de rest ook langer heel.
De homokineet is redelijk eenvoudig uit elkaar te halen. Het is alleen een heel vettige vieze klus.
Als je echter na het uit elkaar halen alle onderdelen goed reinigd hebt kun je alles droog met nieuwe kogels weer in elkaar zetten.
Het in elkaar zetten is wat lastiger: hoe krijg je die laatste kogel er weer in! Tip: let er op dat de laatste kogel via de brede sleuf geplaatst moet worden.
Die nieuwe kogels kun je bij elke lagerboer bestellen. Nieuw vet in de homokineet spuiten nieuwe hoes er om en klaar.
Als je die aandrijfassen weer gerepareerd hebt kun je met zekerheid uitsluiten dat die niet de oorzaak zijn van jouw trilproblemen.
Zijn behalve de kogels van de homokineet ook het materiaal waar ze in lopen beschadigd dan word het lastig. Probeer dan een onderdeel van een andere oude as over te zetten.
Succes
Hey dat is een goede tip. Ik heb laatst van oude assen een goed set proberen te maken maar de homokineten ... tja wat moet je ermee doen. Schoon gemaakt maar niet specifiek gelet op beschadigde kogels. Weet je toevallig welke maat erin zit? En hoeveel? Dan kan ik ze bestellen want dan ga ik die zondermeer vervangen.
De officiele maat is 19,844 mm.
Ik heb hier nog 14 nieuwe kogels liggen (in verpakking). Je hebt er 6 per kant van nodig. Als je ze wilt overnemen hoor ik het wel.
Terwijl jullie waarschijnlijk allemaal aan het genieten zijn in utrecht ben ik maar weer aan het sleutelen gegaan. Jammer maar m’n maat heeft me laten zitten en ik had geen zin meer om alleen te gaan dus…
Heb ik de wiellagers maar gelaten voor wat ze zijn. Wel heb ik er met vetspuit uitgerust met naald een partij vet in gespoten, konden ze wel gebruiken. Ik kon geen speling voelen aan de voor draagarmen maar ik vond door de trillingen heen dat de wagen eigenlijk best slecht veerde. De hoogte afstelling wilde bovendien ook maar niet lekker constant reageren. Nu had ik toen ik de adals deed gelijk ook voor de voortrein gekocht dus de bovenste draagarmen meer uitgebouwd. Rechts was slijtsporen zichtbaar maar niet voelbaar, helemaal zo slecht nog niet… gewoon nieuwe lagers erin dus. Links was echter een heel ander verhaal Die lagers waren echt rot.
Zo rot dat je dat toch zou moeten voelen aan de draagarm dacht ik zo maar mooi niet dus. Yea dacht ik that’s it. Als dit weer netjes is over met dat schudden en trillen. Jammer het is idd een heel stuk minder maar het trillen is er nog steeds… De belangrijkste verbetering is het veergedrag, dat is gigantisch veel beter en soepeler geworden. Er is verbetering…. nu gaa ik gewoon door met die hele voortrein te vernieuwen. Ik heb gelijk nieuwe kogels op de stuurstok besteld en denk er ook aan om de onderste draagarm van nieuwe bussen te voorzien. Aan de onderste draagarm voel ik overigens ook geen speling. Zelfs niet als ik ze verleng met twee meter koker er tegen aan geklemd. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt door links voor de gescheurde lekzak te vervangen. Op het programma staan nu dus nog spoorstok kogels en onderste draagarm bussen en ook nieuwe kogels in de homokineten….
Als dit allemaal is gebeurd is ongeveer de hele voortrein vernieuwd…... Dan moet het toch over zijn met dat trillen. Ohh ja ook nog maar weer eens wielen balanceren want het voelt nu rond de 80km ook alsof er toch een wielonbalans is.
Dan nog dit even
Ik heb het inmiddels maar geacceptereerd als een kleine onhebbelijkheid
Dit ga ik dus niet accepteren maar oplossen. Je dacht toch niet dat het normaal is…. Dan zou ik Saab rijden.
Ik vrees dus als je trillingsvrij wilt optrekken, je iets wil wat vrijwel niet te realiseren is. En wil je op hoge snelheid geen problemen hebben, het zaak is dat je een zo goed mogelijk ophanging hebt, zo’n goed mogelijk uitgebalanceerde assen moet hebben, je motorsteunen zo ongeveer nieuw moeten zijn….
Dit is dus te realiseren door domweg alles te vervangen. Dat ben ik nu aan het doen.. Een goede diagnose om gelijk alleen de boosdoeners aan te wijzen is heel lastig. Ik ben inmiddels overtuigd dat het alles bij elkaar is en niet een grote boosdoener.
weer die foto kapot. Ik moet schijnbaar niet meer deleten of zo. Kan een webmaster deze link weer in de voorgaande post plaatsen?
Komt ie dan:
Weet iemand of het te doen is om de onderste draagarmen, voorzien van nieuwe bussen, te monteren zonder het expander tool 6312T zoals in het werkplaats handboek staat beschreven? De rubbers moeten bij montage vast enigzins samengedrukt worden om het geheel te monteren. Lukt dat ook zonder dat tooltje, met het betere duw en wrik werk, of moet ik daar toch echt iets voor maken (of kopen, waar?)