4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
trillen en rommelen, quelle malheur
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 04 mei 2010 11:00 AM
  [ # 46 ]

Met het betere duw en trek werk zal het zeker gaan,maar het zal zeker sneller en makelijker gaan als je het tooltje hebt.
Zal wel weer specifiek Citroen wezen waar te halen even geen idee,misschien zelf maken!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 mei 2010 11:59 AM
  [ # 47 ]
samuel schreef:

Weet iemand of het te doen is om de onderste draagarmen, voorzien van nieuwe bussen, te monteren zonder het expander tool 6312T zoals in het werkplaats handboek staat beschreven? De rubbers moeten bij montage vast enigzins samengedrukt worden om het geheel te monteren. Lukt dat ook zonder dat tooltje, met het betere duw en wrik werk, of moet ik daar toch echt iets voor maken (of kopen, waar?)


Ik heb die tool écht nog nooit gebruikt! Gewoon een beetje wrikken en klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 04 mei 2010 06:40 PM
  [ # 48 ]

Dank. Dat scheelt weer en duurt het niet lang of ik zet de nieuwe erin. De verbetering die ik heb gemaakt met de bovenste arm lagers is fenomenaal. Het heftige trillen is volledig verdwenen. Er is nog een flauw trillinkje bij optrekken en dat denk ik dat ook verdwenen is als de onderste bussen ook vervangen zijn. Nog even en ik wordt weer helemaal blij dat ik geen Saab rij . nice day

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 04 mei 2010 08:35 PM
  [ # 49 ]

meestal zitten er meerdere vul-ringen voor en achter de draagarm
vaak is daar ook een extreem dikke bij
die dikke kun je vrij eenvoudig op 1 punt iets afronden, je maakt een soort wig
die tik je er dan als laatste tussen

moet maar een heel klein beetje natuurlijk, je moet er geen kapbeitel van maken

let wel goed op de volgorde en de plaats van de ringen


                    salut

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 06 mei 2010 10:02 PM
  [ # 50 ]

Zo de onderste draagarmen ook voorzien van nieuwe bussen. De oude bussen waren helemaal zo slecht niet. Ik voelde vooraf ook totaal geen speling maar dat dat niet alles zegd is wel gebleken bij de bovenste draagarmen. De draagarmen los halen was appeltje eitje maar de oude bussen eruit rukken ging nog niet zo heel makkelijk. Ik heb uit een stuk pijp, een draadeind en een dikke ring voorzien van twee platte zijden een trekker gemaakt. Zonder dit ding krijg je de bussen er echt niet netjes uit. Zelfs met deze tool was het hard sjorren. Beetje warm stoken maakt het verwijderen van de bussen makkelijker. plaatjes

De montage van de draagarm met nieuwe bus is soepel verlopen. Met een grote schroevendraaier de boel op spanning gezet zodat de vulringen er half tussen pasten vervolgens schroevendraaier weg en de ringen op hun plaats tikken. Was makkie niks special tools nodig. Maar goed ik weet nu zeker dat het rijwiel gedeelte goed is. Ik heb ook een nieuwe bovenste motorsteun gemonteerd. De oude had een iniminie scheurtje nog goed genoeg maar om ook dit volledig uit te sluiten als tril bron een nieuwe erin.
Ik merk eigenlijk weinig verschil met deze nieuwe bussen. Er is nu bij optrekken onregelmatig, af en toe, nog een kleine trilling voelbaar. Ook de pook staan dan nog te schudden.
Maar ik heb nog nieuwe spoorstok kogels op het programma. Hopelijk gaan die ook weer een verbetering opleveren.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 10 mei 2010 03:30 AM
  [ # 51 ]

Goed bezig!!

Ik heb dus onlangs hetzelfde rondje achter de rug, en ook ik ben van de ergste trillingen verlost!
Het schudden in de 2e is nog niet weg, maar ik wil dan ook nog een keer de kogels van de homokineet vervangen. Ik merk vooral heel veel verschil op slecht wegdek. De auto is veel strakker, lijkt beter te veren en trillingen zijn dus weg.
Die onderste bussen worden ook wel eens anti-vibrators genoemd, dit doet toch vermoeden dat dit zou moeten helpen inderdaad….

Ik heb die rubbers eruit gehaald door aan één kant met een ijzerzaag de bus door te zagen (net achter het brede gedeelte) vervolgens onder de pers de rubbers eruit geperst. Het blijft een beetje stoeien maar uiteindelijk best goed te doen. Zo zie je maar dat er allerlei trucjes zijn om die rubbers eruit te krijgen.
Ik heb overigens het vermoeden ze vooral slijten op de binnenbus, die buitenste rubbers blijven wel heel.

Hoe is eigenlijk je tussenlager van de lange as??

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 12 mei 2010 12:28 AM
  [ # 52 ]
CEE-IKS schreef:

Goed bezig!!
Hoe is eigenlijk je tussenlager van de lange as??

Het tussen lager van de gereviseerde aandrijfassen die er nu inzitten, is nieuw. Voelt en klinkt ook goed dus dat is geen probleem.
Ik krijg telkens weer het gevoel dat de wiellagers toch ook niet helemaal ok zijn. Ik voel geen enkele speling en ze maken ook geen geluid. Toch heb ik last van een verdenking tegen de wiellagers. Onder belasting kan het zijn dat ze zich heel anders gedragen dan als ik een beetje slapjes aan die wielen sta te trekken en duwen. Ik kan me eerdaags vast niet beheersen…en ook nieuwe voorwiellagers erin zetten.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 12 mei 2010 11:39 PM
  [ # 53 ]
CEE-IKS schreef:

Ik heb dus onlangs hetzelfde rondje achter de rug, en ook ik ben van de ergste trillingen verlost! Het schudden in de 2e is nog niet weg, maar ik wil dan ook nog een keer de kogels van de homokineet vervangen.

Heb jij je voorwiellagers al eens gecontroleerd? Zoals vermeld heb ik een inmiddels ernstig vermoeden dat die een belangrijke oorzaak zijn van trillingen. Als de wiellagers een klein beetje en haast niet voelbare speling hebben dan kan het wiel een beetje rommelig draaien en wat erger is de homokineet moet dat rommelige draaien opvangen. Ik weet het nu echt zeker die wiellagers worden vervangen. Wacht maar even met die homokineet kogels tot mijn ervaring met de wiellagers.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 13 mei 2010 05:59 PM
  [ # 54 ]

Zo vandaag “even” de voorwiellagers los gehaald. Komen daar toch een paar mooie lagers uit! Lekker in het vet schoon en geen loop sporen zichtbaar of voelbaar. Lagers zijn goed. Ik heb bij montage de moer van de aandrijfas deze keer extra met de hand nagetrokken ipv wat ik anders altijd doe: oeverloos hard met de slagmoersleutel. Ik heb geen onderdelen vervangen en alles alleen gedemonteerd en weer gemonteerd en volgens verwachting maakt het bij rijden geen verschil in weggedrag of de licht aanwezige trilling. Jammer dus.

Als alles gaat lukken heb ik volgende week een uitlijnapparaat. Ding is antiek maar dat neemt niet weg dat als het werkt voortaan uitlijnen in het schuurtje kan. Als een kind met een nieuw speeltje Surprised

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 15 mei 2010 11:14 PM
  [ # 55 ]

Nieuw speeltje

Met alles erbij boekje, en alle ijk hulpmiddelen. Helemaal kompleet en goed functionerend. Wat heb ik een lol. Leuke sport om de uitlijning te checken! Jammer dat lichtmetalen velgen niet zomaar gaan met deze wielklem. Iemand ervaring met een verbouwing van een velgklem?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 09 juli 2010 11:44 PM
  [ # 56 ]

Het trillen is door het vervangen van alle fuseekogels en zelfs de wiellagers een stuk minder geworden maar niet helemaal verdwenen. Het komt en gaat met onregelmatig. Ik kon er niet echt een vinger achter krijgen. Omdat ik alles al had gehad ging ik de gereviseerde aandrijf assen toch weer verdenken. Nu wil ik die weer vervangen door andere door mezelf samengestelde assen. Dus ik weer demonteren. Krijg ik grrrrr die tripode aan de linkerzijde er echt met de beste wil van de wereld met geen geweld meer uit. Ik heb vaker gehad dat dat soms moeilijk gaat maar nu lukt het gewoon niet.
Weet iemand nog een manier om die er toch uit te krijgen? Enorm raggen met de slagtrekker geeft geen soelaas. Een dikke beitel tussen de bout koppjes en dan met de slagtrekker ook niet…. Hoe krijg ik dat ding eruit???

Plaatjes

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 10 juli 2010 09:12 AM
  [ # 57 ]

Hij is eruit! Koelen is krimpen en het is toch al zo warm dus dat ding en het veertje zijn groot. Ik ben er even met de co2 blusser tegen aan gegaan en daar werd ie wel koud van, het ijs stond erop. Twee klappen met de slagtrekker en dadaaa los is ie. Oef gelukkig… Maar de truuk is dus koelen! Dat heb ik vanacht bedacht, vroeg wakker en hoppa mijn dag is weer goed…..

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
bella
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 18-01-2009

Gepost: 10 juli 2010 11:10 AM
  [ # 58 ]

hoi samuel , ik heb eens vluchtig je verhaal doorlopen , ik heb zelf ook ooit te maken gehad met trillingen die ik niet kon vinden,was bij mij C25camionette,mss bestaat die topic nog? ,in ieder geval,en ik weet niet of dat bij een cx hetzelfde systeem is,maar in ieder geval had ik ook al vele onderdelen vervangen, w.o. wielagers , motorsteun rubber,tot ik uiteindelijk op de snelweg in panne stond, en zag dat mijn aandrijfas uit de boite was gekomen,na deze terug op zijn plaats gestoken te hebben , klikte deze ineens vast, en mijn trilling was verwonderingswaardig verdwenen,thuis gekomen heb ik de aandrijfas verwijderd, en het systeem eens goed bekeken,blijkt dat er achter op de aandrijfas een ringveer zit dat zich moet openstellen om de aandrijfas te blokkeren,zit de as niet vergenoeg in de boite ,blokkeerd deze niet,met als gevolg dat de as uit het center draait , met alle trillingen vandoen.Ik wou je dit maar even meegeven ,mss heb je er iets aan ,

Succes ,

Grtjs ,Dirk

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 10 juli 2010 01:59 PM
  [ # 59 ]

De andere door mezelf “gereviseerde” aandrijfassen erin en ze loopt als een zonnetje. Niks meer trillen en schudden maar zweven als een nieuwe cx. Blijkt het uiteindelijk toch vooral in die slecht gereviseerde ebay aandrijfassen te hebben gezeten. Eerder in dit topic is genoemd dat het een combinatie is van de hele aandrijftrein en wielophanging. Nou dat klopt. Ik heb nu in de hele wielophanging nieuwe fuseekogels en nieuwe lagers. In de homokineten nieuwe kogels en molykote longterm 2 plus vet. Het heeft even wat tijd, geld en inspanning gekost maar ik ben weer helemaal blij en kan weer jaren dagelijks probleemloos genieten van deze fantastische voiture.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 10 juli 2010 02:05 PM
  [ # 60 ]

Mooi!

Dit doet me overigens eraan denken dat ik juist een stukje las in LCER over het vervangen van de aandrijfashoes, en daarin schreef Steven Rodenhuis: “De aard van de tripoide koppeling heeft een consequentie waar u als berijder soms iets van merkt: bij optrekken in de tweede versnelling en verkeerd afgestelde wagenhoogte op de vooras, zult u merken dat de versnellingspook schudt. Dit wordt veroorzaakt door de hoek waaronder de tripoide draait. Het geschud is vervelend, maar de verkeerde wagenhoogte heeft ook als consequentie dat extra slijtage optreedt aan de aandrijfassen. Kortom: Als u de pook ziet schudden, controleer dan de hoogteregeling.”

Had ook nog een idee kunnen zijn…

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook