

































Totaal aantal Berichten: 15728
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat ik dan niet snap, is dat iemand hier vraagt of het doenbaar is om met behulp van een Haynes zelf zijn distributieriem te vervangen en er vervolgens een hele discussie ontstaat hoe je zo cheapass mogelijk aan de onderdelen kunt komen? Die jongen vroeg wat het hem zou kosten, niet hoe hij de hele virtuele citroenmagazijnen van ebay moest oogsten. Een beetje ontopic please.





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als dit mijn topic was dan zou ik het helemaal niet erg vinden als er tips kwamen over hoe en waar ik de beste materialen kan kopen, en wat al dan niet de beste materialen zouden zijn.
Jaja, ik weet dat dit niet mijn topic is..


































Totaal aantal Berichten: 15728
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Al wat ik hier zie is hoe en waar je zo goedkoop mogelijke rommel kunt kopen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen. Einde discussie lijkt me, gewoon kijken of de TS nog tips nodig heeft…





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Nee, dat zijn alleen de reacties van Bixie .


































Totaal aantal Berichten: 15728
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat klopt en nu ben jij al een halve bladzijde je gelijk aan het halen, ook niet erg ontopic is het wel?





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat betreft riem: het ligt eraan welk type GTI motor je hebt. Vanaf jan ‘92 is het type spanrol veranderd van zelfspanner, naar een excentrische roller. De riem is vanaf jan ‘92 van 113 naar 114 tands gegaan. Dit vanaf Orga nr. 5546, en dit nummer kan je vinden op de stijl bij je linker voordeur.
Vergeet de waterpomp niet, heb je ook twee type’s van. Een met een rand erop en eentje zonder, heeft misschien ook met het aantal tanden te maken?
Verder kreeg ik bij mijn SKF set nog een beschrijving van montage mee, als je er de tijd voor neemt moet het goedkomen. In ieder geval niks gaan forceren! Twijfel je erover vraag het dan even. Was uit mijn hoofd iets van 120 euro kwijt voor alle onderdelen bij de dealer, wel met 10% korting dan.
En nog een gouden tip, wees er heel erg zeker van dat je de timingpennen eruit haalt voordat je probeert te starten



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Vermond schreef:Wat betreft riem: het ligt eraan welk type GTI motor je hebt. Vanaf jan ‘92 is het type spanrol veranderd van zelfspanner, naar een excentrische roller. De riem is vanaf jan ‘92 van 113 naar 114 tands gegaan. Dit vanaf Orga nr. 5546, en dit nummer kan je vinden op de stijl bij je linker voordeur.
Ja, dat kon ik al lezen in de Haynes dat ik een zelfspanner heb en een 113 tands riem. Wegens dat de GTI van pre ‘91 is.



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Ik heb bij Lott.de precies wel een goeie combo gevonden:
http://www.lott.de/product_info.php/info/p22474_GATES—-Zahnriemen-Satz-PowerGrip——K015050XS—.html
Helaas wel geen waterpompen voor de GTI.





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gais schreef:En nog een gouden tip, wees er heel erg zeker van dat je de timingpennen eruit haalt voordat je probeert te starten
Spreek jij hier uit ervaring Gais?
Jongens,
Ik snap niet dat we dit hele topic volspammen met vreemde goedkope duitse onderdelenzooi, het enige wat betrouwbaar is en goed zijn de gates-sets via de betere onderdelen leveranciesr en de sets via de dealer, ik zou zo’n set kopen en daarna beginnen met het vervangen van de distributieriem via je Haynes handboek of met andere informatiebronnen.
Kun je het zelf niet, vraag dan hulp of stuur de auto naar een dealer/specialist.
Emiel
Vermond schreef:Gais schreef:En nog een gouden tip, wees er heel erg zeker van dat je de timingpennen eruit haalt voordat je probeert te starten
Spreek jij hier uit ervaring Gais?
...
Door het tig keer controleren op de juiste timing toch de mist in gegaan
ik dacht dat je van belgie kwam, van waar ergens?
indien een beetje in de buurt, bestel gewoon een complete set (spanners etc bij) in een bellekens of andere autoshop.
en neem een gates als je keuze hebt.
de gates riemen in kit hebben merktekens voor dit model, als je andere neemt of losse riemen ontbreken deze merktekens.
zeker als je niet gewoon bent van riemen te wisselen raad ik dus deze wel aan. bovendien moest er iets verkeerd zijn kan je ze dan terugbrengen wat bij ebay spul moeilijker is.
wat het steken betreft, je zal een stevige persluchthamer nodig hebben voor de bout van de krukaspoelie, je gaat wat vloeken op de beperkte plaats en je lost ook best de uitlaatcollecteur van de uitlaatbuis (als die onder spanning komt durft de collecteur wel eens barsten en dat voorkom je hiermee).
voorts de krukaspoelie in zen merkteken zetten met een schroevendraaier en de nokkenas met een bout M8.
werkt perfect.
op deze km’stand en leeftijd, vervang ineens alles mee (pomp, spanner etc) keerring van de nokkenas is zeker geen slecht gedacht om ook ineens maar te vervangen!
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Da’s geen D-riem.