24 van de 91
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Jim’s GTi T2 -  dash lampje vd olie blijft branden
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 12 februari 2011 02:06 PM
  [ # 346 ]

gescheurd, gescheurd…......... nou ja, het begint met een scheurtje…... en die bussen staan slechts een fractie lager/schuin.
50 dkm geleden begon het met minimaal KVS verlies naar buiten (thv de koppakking), dus iets later koppakking wissel uit voorzorg. kop toen er weer strak op, en nu (na 20 dkm) worden de problemen rap erger - met de symptomen van aan de kook, hoge druk op het KVS systeem (moet uit de verbrandingsruimte komen) met scheve zuigerbussen…..... tel uit je winst…..

ik zei al dat er dan torsie in het blok moet zitten of zo, maar dat kan eigenlijk niet (onderblok is te massief), maar een scheurtje wel….. helaas.
dit was de directe suggestie van 2 verschillende kundige bronnen (andere CX garages)....... 

andere suggesties zijn uiteraard meer dan welkom Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 februari 2011 02:56 PM
  [ # 347 ]

Ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat het wat anders is….

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 februari 2011 04:24 PM
  [ # 348 ]
par eXeMple! schreef:

pfff… blok gescheurd…? grrr Ik hoop van harte dat het niet zo is Jim!

Een gescheurd blok blijft toch niet gewoon draaien? Lijkt me dat je dan ook olie of water gaat verliezen en dat het uiteindelijk vastloopt?

Ben benieuwd wat de forum experts hierover te zeggen hebben.

Ik kan me herinneren ooit ns in een (niet CX) blok gekeken te hebben. Een hele handige man wees me op een haarscheur die eigenlijk nauwelijks te zien was, ik had het nooit gezien in elk geval.
Onder garantie was toen het oververhittingsprobleem van die auto niet te vinden. Dealer en andere garage hadden blok al 2 x uitelkaar gehad en alles gedaan wat er te verzinnen was, maar blok bleef oververhitten. Totdat na een heleboel gezeik, BOVAG en de hele rattaplan erbij, bleek dat er inderdaad een haarscheur in dat onderblok zat, wat de boosdoener was. Maar dit blok lekte geen olie of koelwater etc. en liep wel gewoon.

Maar in elk geval hoop ik ook dat het meevalt voor je.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2011 05:40 PM
  [ # 349 ]

DS blokken en CX blokken kunnen idd scheuren. Ik heb het bij 2 van mijn DS’sen aan de hand gehad. Ze scheuren echter aan de buitenzijde! Aan de kant van de uitlaat, boven de startmotor zo’n beetje. Scheuren KAN worden veroorzaakt door het verkeerd aanhalen van de kopbouten. In beide gevallen van mij waren van de genoemde DS’sen de koppakkingen vervangen niet lang voor ik de auto’s kocht….

Ik heb nig nooit, in 15 jaar tijd, een cx of ds motor gezien die inwendig gescheurd was…. Dus hoe dat bij jou nou kan… een raadsel!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 12 februari 2011 06:51 PM
  [ # 350 ]

dit blok sowieso gaat uit de auto, en als het dan nog niet duidelijk is, dan het blok ook uit elkaar, tot duidelijk is wat er loos is. ik laat het zeker weten !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 12 februari 2011 10:29 PM
  [ # 351 ]

Heel veel succes Jim. Ben benieuwd wat er de komende dagen aan het licht komt.

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 13 februari 2011 10:34 AM
  [ # 352 ]

Voldoet de koppakking wel aan de citoen specificatie?
Vaak wordt er imitatie pakking gebruikt en kan me dan voorstellen, als de omgezette felsrand t.b.v. van de afdichting iets te dik is, dat het dan foute boel is.

Jan

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 13 februari 2011 11:19 AM
  [ # 353 ]

interessante gedacht van die koppakking. drukt dan de kop met de te dikke pakking de boel naar beneden ? dat lijkt me ook lastig. druk je dan de voetpakking er uit…... ? 
de cilinder-bussen zelf lijken me ook stevig genoeg, zodat die niet vervormen. (en ik heb geen olieverbruik/-verlies dus op dat niveau sluit de boel goed aan)

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 13 februari 2011 11:45 AM
  [ # 354 ]

Bij nieuw geplaatste bussen en voetpakkingen moet de koppakking juist de bussen wat naar onder drukken zodat het goed afsluit, daarom is het belangrijk dat ze bij montage iets uitsteken.

Bij vv van alleen de koppakking gebeurd dit dus niet meer tenzij de bussen door de kop zijn losgetrokken van de voetpakking, maar dan je dus kans dat het niet goed gaat en de zaak scheef gaat zitten.

De bussen zelf kunnen niet vervormen zijn zo dit dat dit me praktisch onmogelijk lijkt.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 14 februari 2011 03:51 PM
  [ # 355 ]

Wat nog wel eens voorkomt is dat men de boutgaten van de kopbouten niet goed olie/koelvloeistofvrij maakt als de koppakking vervangen wordt. Bij het aandraaien van de kopbouten komt er dan teveel spanning op en krijg je scheuren in je onderblok…...

Bij de douvrin motoren word je er zelf voor gewaarschuwd in de vraagbaak, die moet je met een injectiespuit schoonmaken.

Grote kans dat dit de oorzaak is na het vervangen van de kop(pakking) 20.000 kilometer geleden.

Not funny in ieder geval….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 februari 2011 04:18 PM
  [ # 356 ]

dat laatste snap ik niet helemaal….
wat doen olie/KVS resten daar dan….?  pers je die in de schroefdraad onderin, waardoor hoge druk lokaal?
ben geen expert, maar van een drupje vocht op de schroefdraad gaat de boel toch niet kapot….. ?

of reageert die KVS/olie op warmte in een afgesloten positie/ruimte en zet uit .....??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 februari 2011 04:46 PM
  [ # 357 ]

Komt altijd wel wat zooi in die gaten wat er indrupt of bouten die niet goed zijn, en het kan in elkaar zet nergens meer naartoe en gaat bij opwarmen uitzetten waardoor er ruimtegebrek komt en krak.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 14 februari 2011 04:57 PM
  [ # 358 ]

Tijdens demontage van de kop kan het zo zijn dat deze gaten volstromen met KVS en olie. (bij de ene motortype meer dan de andere) Voordat je weer gaat monteren moeten deze gaten dus schoon en vrij van vloeistof zijn.

Vergeet je dit dus goed te controleren alvorens montage dan kunnen er dus rare spanningen ontstaan. Het opwarmen en afkoelen zal zeker geen positieve invloed op het geheel hebben. Maar het risico is het grootst bij het aandraaien van de kopbouten.
Vloeistof is namelijk niet samendrukbaar, en de ruimte waar de bout in komt is dus kleiner als er olie of KVS in het boutgat zit.

Nu we het toch over kopbouten hebben: Ook deze moeten bij sommige motoren op lengte gecontroleerd worden. Het kan zijn dat ze te lang geworden zijn en niet meer gemonteerd mogen worden vanwege hetzelfde risico.
Bij andere motoren moeten ze standaard vervangen worden.
Ik weet zo uit m’n hoofd niet hoe dat bij een 25GTi blok zit.

Genoeg mogelijkheden dus om na een koppakking reparatie een gescheurd blok te krijgen.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 februari 2011 05:13 PM
  [ # 359 ]

tjonge jonge. wederom mogelijkheden met een vervelende bijwerking…..
zal eens polsen, ben zelf ook wel benieuwd…..

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 februari 2011 06:19 PM
  [ # 360 ]

update…..

ja hoor, gescheurd blok !!
onderkant, tussen de middelste 2 cilinders. en meer dan een minuscuul haarscheurtje van wat ik heb begrepen.

moet ‘t zelf nog aanschouwen…..
foto volgt.

er wordt al gewerkt aan een vervangend blok wat op voorraad was. dat wordt helemaal nagekeken op slijtage delen.

zucht…..

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
24 van de 91
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook