Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
iets verder (beetje koud in de garage)
als ik onder de motorkap de ingaande slang naar de kachelradiator voel met warme motor, kan ik die nauwelijks vasthouden met mijn hand (even reserve wiel er uit halen).
als ik de retour slang vasthoud, kan ik dat een stuk langer - is dus redelijk wat kouder. dit terwijl het interieur niet veel warmer wordt. klopt dit verschil in de slangen wel ?? ik zou zeggen dat die 2 slangen bijna even warm zouden moeten zijn, zoveel warmte laat ie via de kachel radiator toch niet achter ??? dus slechte circulatie ??? lucht in systeem of ergens een obstructie ??
kan iemand (2.5 inj met goede warmte opbrengst naar interieur vanuit de kachelradiator) evt dit temperatuur verschil eens controleren ?? (net naast het ontluchtingspotje achter lucht inlaat voor schutbord) nagenoeg zelfde temp of ook lager bij de retour ??
2e issue is dat ie niet goed blaast via midden rooster binnen. heb dit deel nog niet los gemaakt…. volgt nog - koud in de garage…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cx25gtit2 schreef:lucht in systeem of ergens een obstructie ??
Hoi Jim,
Het zou nog kunnen dat je kachelradiator verstopt zit en daarmee niet lekker doorstroomt. Bijvoorbeeld door kalkaanslag, wat kan optreden als men het koelsysteem met water vult (of ooit heeft gevuld) in plaats van koelvloeistof. Is deze ooit vervangen, dat je weet?
Tja, het blijft een zwak systeem inderdaad, met als toppunt dus die radiator…
of my biggest concerns is the HEATER.. possibly the worst designed lump of useless noisy plastic in the history of man.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
La Léo schreef:cx25gtit2 schreef:lucht in systeem of ergens een obstructie ??
Hoi Jim,
Het zou nog kunnen dat je kachelradiator verstopt zit en daarmee niet lekker doorstroomt. Bijvoorbeeld door kalkaanslag, wat kan optreden als men het koelsysteem met water vult (of ooit heeft gevuld) in plaats van koelvloeistof. Is deze ooit vervangen, dat je weet?Tja, het blijft een zwak systeem inderdaad, met als toppunt dus die radiator…
of my biggest concerns is the HEATER.. possibly the worst designed lump of useless noisy plastic in the history of man.
die kachel radiator staat op het lijstje van verdachte objecten bij dit probleem van te weinig warmte. en ja, er is ooit water in het koelsysteem gedaan… grrrrrr. mijn radiator voor is al vervangen.
alleen 2 dingen:
kachel radiator vervangen is beetje onhandig.
en enkele mensen die dit gedaan hebben, kwamen er achter dat de oude eigenlijk niet zo slecht was mbt doorstroming. (als ie lek is, is ‘t wat anders).
dus ik wil graag andere niveaus van slechte warmte opbrengst uitsluiten. tips ?
kan iemand eens kijken of er een groot temperatuur verschil zit op deze 2 slangen ?? zie pijl op de thumb (welliswaar serie 1, maar zelfde punt om te checken)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en weet iemand een schematisch overzicht van het Behr verwarmingshuis serie 2 met de luchtstroom en kleppen ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Stond een niet werkende kachelkraan al op je lijstje?? Ik weet niet hoe deze verbonden is met de temperatuurknop maar het zou zo maar door een (niet werkend) electromotortje kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
freek schreef:Stond een niet werkende kachelkraan al op je lijstje?? Ik weet niet hoe deze verbonden is met de temperatuurknop maar het zou zo maar door een (niet werkend) electromotortje kunnen zijn.
inderdaad. dat zou mogelijk kunnen zijn, wil ik zeker controleren. alleen beetje druk met andere zaken, en de koude garage lokt ook niet…. schema van de Behr kast zou helpen….
alleen weet ik dus niet zeker of dat temperatuurverschil over de aan/afvoerende slang klopt…. dus nog ander probleem ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben wel benieuwd waar het probleem nu zit
cx25gtit2 schreef:
kan iemand (2.5 inj met goede warmte opbrengst naar interieur vanuit de kachelradiator) evt dit temperatuur verschil eens controleren ?? (net naast het ontluchtingspotje achter lucht inlaat voor schutbord) nagenoeg zelfde temp of ook lager bij de retour ??
Jim, ik weet niet of je al antwoord gehad hebt maar in mijn serie 1 25gti met goede warmte opbrengst zijn beide slangen ongeveer even warm/heet (nadat ik de motor net heb afgezet).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Jelte Feenstra schreef:cx25gtit2 schreef:
kan iemand (2.5 inj met goede warmte opbrengst naar interieur vanuit de kachelradiator) evt dit temperatuur verschil eens controleren ?? (net naast het ontluchtingspotje achter lucht inlaat voor schutbord) nagenoeg zelfde temp of ook lager bij de retour ??
Jim, ik weet niet of je al antwoord gehad hebt maar in mijn serie 1 25gti met goede warmte opbrengst zijn beide slangen ongeveer even warm/heet (nadat ik de motor net heb afgezet).
merci beaucoup Jelte voor het checken !!
de retour kan ik zeker even vast houden, de aanvoerende nauwelijks. dit temperatuurverschil suggereert zeker een doorstroom probleem….
tja, dan maar aan de slag, kijken wat er wel en niet doorstroomt, waar dit door komt…...
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt als 2 opties?
Kachelkraan die niet goed open gaat of een verstopte radiator?
Dat de kraan niet goed open gaat kan natuurlijk ook nog liggen aan de elektrische bediening van de kraan.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Klinkt als 2 opties?
Kachelkraan die niet goed open gaat of een verstopte radiator?
Dat de kraan niet goed open gaat kan natuurlijk ook nog liggen aan de elektrische bediening van de kraan.
wat bedoel je met de kachelkraan ??
er is toch constante doorstroming van KVS door de kachelradiator ? en door kleppen wordt er wel of niet lucht lang geblazen ?
ik vermoed idd een motor van de bediening…. ik moet alleen de boel eens open maken om te kijken wat en waar….. en daarnaast de doorstroming van de kachelradiator zelf. iemand een tip om die te testen ?
los koppelen en proberen door te spoelen ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een BX heb je in elk geval een kachelkraan die vast kan komen te zitten.
Als je deze dicht zet dan wordt volgens mij die radiator niet warm. Die zit wel een vast en moet vervangen worden of schoon gemaakt worden. Als die er tussenuit moet dan moet je dus al je KVS aftappen.
Ik ging er even vanuit dat een CX ook zo’n kraan had en dan elektrisch bediend wordt. Maar geen idee of dat ook echt zo is
Hoor je wel motortjes als je verschillende dingen bediend van de warming?
Dat heb ik namelijk wel. Bij het aanzetten van de voorruit ontwasseming bijvoorbeeld.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
een cx heeft geen kraan. de radiateur van de kachel is permanent warm. Er zit een klep voor die de temp regelt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:een cx heeft geen kraan. de radiateur van de kachel is permanent warm. Er zit een klep voor die de temp regelt.
Dit klopt niet. Ik weet niet of de uitvoering verschillend is voor de diverse typen, maar een CX kan wel degelijk een kachelkraan hebben. Zie bijv. Haynes 16.24. Het lijkt mij sterk dat dit niet voor alle types geldt: de warmte die de heater produceert kan onmogelijk door klepjes worden tegengehouden.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
freek schreef:waterman schreef:een cx heeft geen kraan. de radiateur van de kachel is permanent warm. Er zit een klep voor die de temp regelt.
Dit klopt niet. Ik weet niet of de uitvoering verschillend is voor de diverse typen, maar een CX kan wel degelijk een kachelkraan hebben. Zie bijv. Haynes 16.24. Het lijkt mij sterk dat dit niet voor alle types geldt: de warmte die de heater produceert kan onmogelijk door klepjes worden tegengehouden.
Het behr systeem wat vanaf ‘79 (vanaf de bolletjesasbak)gemonteerd werd en later ook in de serie2 maar dan met elecktrisch bediende kleppen, heeft geen kachelkraan.
Er is dus konstant doorstroming door de kachelradiator.
Het oudere systeem met de ronde ventilatie openingen boven de versnellingspook heeft wel een kachelkraan.
Het probleem bij Jim’s CX zit hoogst waarschijnlijk in een dichtgeslibde kachelradiator, ik heb dit een maand geleden bij m’n break ook gehad.
Ik dacht trouwens ook dat het aan de elecktrische klep lag, na het open maken van het kachelhuis zag ik dat deze perfekt werkte.
Het probleem was gewoon een dichtgeslibte kachelradiator die zelfs na 21j nog niet lekte.
De kachelradiator vervangen door het openzagen van het kachelhuis is trouwens een klein werkje.
Als je het op de officiële manier doet ben je een dag bezig, en bij een CX met airco moet het systeem leeggemaakt en losgekoppeld worden en dan ben je nog langer bezig.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.