Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
De versnellingsbak pakt de achteruit nu weer gewoon hoor.
Ik denk gewoon nieuwigheid van uit en in elkaar van de hele boel.
mbt LMM, die is zelfs verschillend tussen een GTi Turbo 2 met en een zonder katalysator !
weinig uitwisselbaar dus.
KdFi is een universeel pakket, kan ook op turbo loze motoren.
Je kan het gebruiken voor vervanging van het oude Bosch L Jettronic systeem, of om LPG aan te sturen (met LPG injectoren). Dat kan VEMS ook.
Bij beide systemen ben je de LMM kwijt. Daarmee ben je een zwakke schakel kwijt, een die ook nog eens het luchtinlaat traject eigenlijk knijpt omdat die klep er in zit. Alleen zonder de LMM zou ie al beter lopen (als de L Jettronic zonder zou kunnen).
Ik wilde zo veel mogelijk oude draadboom en zwakke schakels er uit, heb ook moderne coil on plug. Die hangen direct aan de KdFi compu. Dat ziet er heel netjes uit !
Eerste Impressie op de weg is dat ze heel zuiver loopt. Dat licht inhouden bij accelereren - decellereren bij lage toeren is weg. Bij gas geven pakt ze direct al op. Hiervoor ging ze wel, maar pas echt als de turbo er bij komt. Nu gaat ze direct lekker er van door. Nog maar paar km gemaakt, alleen om haar op te halen, en toen ik thuis kwam was de motor nog maar net warm. Dus ik moet nog eens rustig een stukje toeren en proberen.
ben vooralsnog zeer blij met het resultaat !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klinkt goed. En je enthousiasme hierover is aanstekelijk Het risico op horten en stoten onder de 1500 toeren is eigenlijk het enige vervelende aan mijn auto - je moet echt een heel gevoelige gasvoet hebben om dat te voorkomen. Benieuwd naar je ervaringen - ook qua verbruik. Keep us posted
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Het risico op horten en stoten onder de 1500 toeren is eigenlijk het enige vervelende aan mijn auto - je moet echt een heel gevoelige gasvoet hebben om dat te voorkomen.
Ik denk dat dat ook mechanisch kan zijn, bij mij is dat veel minder geworden na het vervangen van de aandrijfaf. Alles voelt veel strakker en nieuwer aan.
Het injectie systeem staat bekekend met inhouden rond de 2200-3000 rpm.
Wat altijd een goed begin is, is nieuwe en juist afgestelde bougies, uit het doosjes staan ze niet goed…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat inhouden van het injectiesysteem merk ik eerlijk gezegd niet zo erg. Doet ie dat vooral bij volgas? Mijn auto is in onderhoud bij een van onze CX-specialisten. Ik mag toch aannemen dat die de bougies correct afstellen voor montage ...
En dat horten: ik ben zo iemand die met de DS in de derde versnelling door de bocht tokkelde en dan weer langzaam op trok. Dat kan deze CX niet. Niet zo gek, er zit ook een heel lange overbrengingsverhouding in. Maar dan nog, het ding trekt primam op vanaf heel lage toeren, maar als je dan het gas weer loslaat lijkt het systeem het niet zo goed te weten. Bij het uitrollen iets eerder ontkoppelen lost het ‘probleem’trouwens prima op. Ik verwacht dat het KdFi systeem juist dat soort dingen beter glad strijkt.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kan met de CX in zijn 3 over rotondes
Het zou ook kunnen dat je de LMM eens goed moet laten afstellen door een expert die daar ervaring mee heeft.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
break23m schreef:Klinkt goed. En je enthousiasme hierover is aanstekelijk
Van zo’n zwevende CX wordt je toch gewoon blij ?
Het injectie systeem staat bekend met inhouden rond de 2200-3000 rpm.
Toen ze strak was afgesteld voor de emissies/APK had ik er wel last van. bij een wat ruimere emissie norm ging het wel redelijk goed. merkte ik dat inhouden eigenlijk niet meer.
Ik verwacht dat het KdFi systeem juist dat soort dingen beter glad strijkt.
Nav mijn eerste korte rit lijkt dat zeker het geval.
LMM blijft een gevoelig onderdeel. bij mij niet meer
morgen nog wat rijden, en kijken hoe en wat.
verbruikcijfers laat ik nog wel weten. maar dan liever als ik even wat snelweg km kan maken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:Het zou ook kunnen dat je de LMM eens goed moet laten afstellen door een expert die daar ervaring mee heeft.
Heeft in veel gevallen helaas weinig nut, of slechts van korte duur. Versleten = versleten. Dat is nu juist de pest met die dingen.
Ik ken één persoon die ooit na lang dralen toch maar een gloednieuwe heeft gekocht. Kostte een duit, maar… problem solved!
Dat systeem wat Jim nu heeft rekent voorgoed af met die ellende. Kost wel meer dan een nieuwe LMM, maar daarmee vervang je dan ook álle ellende, dus ook die brakke ontsteking.
Tof om te horen dat het je zo goed bevalt!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh en Jim, nog een vraagje uit interesse (te lui om terug te zoeken).
Waarom moest de bak eigenlijk uit elkaar voor deze operatie?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
preventief olie keerring vervangen en controle. de bak lag er toch af, dus niet veel extra werk.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Arjan Verkade schreef:Het zou ook kunnen dat je de LMM eens goed moet laten afstellen door een expert die daar ervaring mee heeft.
Heeft in veel gevallen helaas weinig nut, of slechts van korte duur. Versleten = versleten. Dat is nu juist de pest met die dingen.
Ik ken één persoon die ooit na lang dralen toch maar een gloednieuwe heeft gekocht. Kostte een duit, maar… problem solved!
Dat systeem wat Jim nu heeft rekent voorgoed af met die ellende. Kost wel meer dan een nieuwe LMM, maar daarmee vervang je dan ook álle ellende, dus ook die brakke ontsteking.
Tof om te horen dat het je zo goed bevalt!!
Als die echt stuk is dan zal je er 1 moeten vinden die wel goed is. Jammer dat Bosch nog geen nieuwe kan leveren.
Maar het laten afstellen lijkt me wel de moeite waard, je weet nooit wat er de afgelopen 25 jaar aan gerommeld is.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
jantje1948 schreef:Waar zit het turbo druk metertje nu aan vast dan?
vandaag heb ik mij nog wat uit laten leggen.
er zit een MAP sensor (Manifold Air Pressure) geïntegreerd op het KdFi computer bord.
Daar is info van af getakt, en op de Citroen kabelboom aangesloten. Boven het linker voorwiel zijn de draden voor het turbo druk metertje opgepikt. (daar is die kabelboom ook afgeknipt).
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
oud spul
nieuwe Forge FMD V008 blow-off valve. past 1 op 1.
overzicht onder de motorkap
naast de meest links inlaatbuis zit de nieuwe stationair klep, wordt ook elektronisch aangestuurd.
Forge blow-off valve ipv de oude.
LMM weg ! zit nu een rechte buis tussen
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Weer even mogen proberen op de weg….
Ik weet niet meer hoe het hiervoor ging, maar ik prima of in zijn 1 wegrijden of vervolgens in zijn 2 blijven rijden zonder gaspedaal aan te raken. Ze rijdt/zweeft dan heel vloeiend over de weg, met zo’n 900 tpm. Geen hikken of schokken.
Hoe gaat dat bij de huidige Turbo rijders ??
En power heeft ze. De boost control wordt pas geactiveerd als de gasklep positie sensor hoger staat. Met andere woorden, pas echt hogere turbo druk als je het gaspedaal even plat neer legt ! Maar dan gaat de auto gelijk erg vlot vooruit. Het lijkt alsof de voorkant een stukje verder omhoog komt. oei oei oei !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat laatste klinkt goed en leuk: de hogere druk moet natuurlijk niet zomaar elk moment te voorschijn komen. Maar als je dat dan wilt moet er ook wel echt iets gebeuren ...
Mijn auto rolt in de eerste versnelling op zich goed mee in de file, met kleine snelheids- en toerentalfluctuaties. In de tweede versnelling blijft het spul keurig meetokkelen, de kleine toerenwisselingen zijn dan niet meer merkbaar. Vanaf daar kan ik heel soepel wegrijden - maar als ik dan direct weer gas loslaat (omdat de file toch niet echt gaat rijden), dan reageert de auto een beetje rommelig. Dan dus even de koppeling in. Weer op laten komen en verder tokkelen maar weer. Of de snelheid met een zijden gasvoet weer terugbrengen.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:als ik dan direct weer gas loslaat (omdat de file toch niet echt gaat rijden), dan reageert de auto een beetje rommelig. Dan dus even de koppeling in. Weer op laten komen en verder tokkelen maar weer. Of de snelheid met een zijden gasvoet weer terugbrengen.
Dat is bij mij dus een stuk strakker geworden na het vervangen van een aandrijfas. Ik denk dat je bij gas loslaten ook de speling op je aandrijf lijn voelt.
Idd koppeling intrappen voorkomt dan dat geduw en getrek.