T valt me op dat je nog een behoorlijk lang inlaattraject hebt zo. ‘t is wel bijna origineel zo, natuurlijk. Mar ik denk dat je nog wel winst zou kunnen behalen door dat in te korten?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Arjan Verkade schreef:break23m schreef:als ik dan direct weer gas loslaat (omdat de file toch niet echt gaat rijden), dan reageert de auto een beetje rommelig. Dan dus even de koppeling in. Weer op laten komen en verder tokkelen maar weer. Of de snelheid met een zijden gasvoet weer terugbrengen.
Dat is bij mij dus een stuk strakker geworden na het vervangen van een aandrijfas. Ik denk dat je bij gas loslaten ook de speling op je aandrijf lijn voelt.
Idd koppeling intrappen voorkomt dan dat geduw en getrek.
Ik betwijfel dat zeer. Ik moet ook ruim boven stationair de koppeling intrappen als ik uitrol bij een verkeerslicht omdat de motor dan een beetje tegen de rem begint in te duwen. ‘t Voelt op die momenten als een auto met carburateur waarvan de choke net iets te vroeg is ingedrukt. Maar genoeg hierover - door over de ervaringen met de KdFi.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik vind het lastig om te vergelijken, rijden met L Jetronic versus KdFi. Ik kan het niet meer vergelijken, omdat ik denk dat ik al gewend ben aan het soepele karakter van mijn nieuwe systeem. Je mag rustig langs komen, dan proberen we elk elkaars auto. Dan kunnen we ze alle 2 ze naast elkaar ervaren en vergelijken.
Mbt het inlaattraject, natuurlijk, er is winst te behalen, niet alleen mbt dat inlaat traject. Kijk maar naar het draadje van SP !
Met een directer inlaat traject ademt ze wat beter in. Dan zal ze wat beter oppakken, en vast een paar PK er bij pakken. Maar het huidige traject heeft al wel een vrij ruime diameter !
Een beetje upgrade is leuk en met een modern management systeem heb je al veel bereikt. Ik weet niet hoeveel meer ik wil. Vooralsnog wil ik binnen het bereik blijven van de originele koppeling. Als ik via de boost control de turbo druk wat verder laat oplopen, ga ik door mijn koppeling heen
Maar het inlaat traject kan altijd nog. Eerst dit KdFi systeem maar een beetje leren kennen, en spelen met de instellingen.
Verder, opruiming !!
ik ben al wat kwijt van mijn oude spullen, die ik niet meer nodig ga hebben. Als die door gaan naar een ander goed adres is dat een goede bestemming. Ik had alleen nog behoorlijk wat liggen aan diverse specifieke reserve onderdelen. Die mogen dus ook weg. Die vermeld ik wel bij de advertenties hier op het forum.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Heb je al een idee van het verbruik in de nieuwe tov de oude situatie? Dat zou voor mij wellicht ooit een overweging kunnen zijn om ombouw te overwegen. Ik heb zo’n 4 jaar geleden nog een gereviseerde (=feitelijk nieuwe) LMM kunnen kopen voor een zeer schappelijke prijs en heb mede daarom geen enkele klacht over het gedrag van mijn GTI T2. Een soepeler auto kan ik met niet voorstellen. Hikjes zijn mij volkomen vreemd. Ook met bougies die er al 30.000 km inzitten.
cx25gtit2 schreef:ik vind het lastig om te vergelijken, rijden met L Jetronic versus KdFi. Ik kan het niet meer vergelijken, omdat ik denk dat ik al gewend ben aan het soepele karakter van mijn nieuwe systeem. Je mag rustig langs komen, dan proberen we elk elkaars auto. Dan kunnen we ze alle 2 ze naast elkaar ervaren en vergelijken.
Het went snel als een motor goed loopt. Ik heb nu twee keer gereden met een SM met KdFi/Megasquirt en één keer meegereden met een SM die het systeem had. CX-ervaringen heb ik niet. Mijn ervaring is dat je de ‘plus’ maar even ervaart en dat je de teruggang en dus de ‘min’ naar een zelfde auto zonder het systeem, echt negatief ervaart. Ik stapte een tijdje terug over van de SM van Nard naar mijn ex carburateur SM. Die van mij voelde toen echt aan als dikke strond zo traag. En mijn ex is een echt lekker lopende SM. Het kan niet anders dan dat het met een CX eenzelfde ervaring moet zijn. Als het niet zo is, lost Nard het vast wel op gezien de bestaande ervaringen met CX-en.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mbt verbruik, en ik heb mijn benzine tank nog niet leeg gereden. en wat ik er mee gereden heb waren korte stukje. dus minder gunstig. tijd voor een goed stukje toeren dus !
precies, comfort went snel.
mbt het verschil en vergelijk - mijn pa heeft een dual systeem aan boord in zijn 2400 injectie, zelf megasquirt ingebouwd voor LPG / gasinspuiting. het L-jetronic is er ook nog.
hij start op benzine/L-Jetronic. na 1,5 min of zo schakelt ie over van L-Jet naar LPG/Megasquirt. Als ie start loopt ie goed, zoals we een leuke CX kennen. Als ie overschakelt verbaas je je over hoeveel meer ie zuiverder en regelmatiger loopt !
anders zetten we ze nog eens naast elkaar, onze T2´s.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Een live vergelijking zou inderdaad leuk zijn!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja, een paar snelweg km’s gemaakt - 487 met 54 liter benzine, 1 op 9 dus.
goed of slecht… ? het waren wel stevige km’s met een zware rechter voet.
nog 1 keer mijn timing ap op de GSM aangezet en geprobeerd.
80 - 120 in 4,8 sec. ik weet niet hoe nauwkeurig dit is…... dus later nog eens proberen.
en nog een beetje spelen de KdFi instellingen.
Prettige jaarwisseling alvast !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi dat alles goed doet,
Fijne jaarwisseling
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Toch nog wat gedoe gehad, mijn achteruit pakte niet meer !
Eerst dacht ik nog schakelstang oid. Maar hoe ik die ook stelde, dat was het probleem toch niet.
Het bleek dat deze plaat die zich in de versnellingsbak bevindt was ingesleten:
Die houdt de lagers en dus de assen in de versnellingsbak op zijn plek:
hier zonder die plaat
Die plaat hoort plat te zijn, en niet van die verdiepte randjes te hebben rond die grote uitsparingen. Die randjes waren er gewoon in gesleten door het Turbo-koppel.
Met die slijtage was er dus speling op de assen en ging het schakelen niet meer….
Er was gelukkig een vervanger uit een sloop-bak, die was wel geheel plat/vlak.
Een nieuwe is hier bij de basis te verkrijgen overigens.
nu weer soepel schakelen !!
en dan nog een sfeerplaatje bij de slotgracht (je kan daar het ijs op, prinsesje zit achterin)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ah een bekend euveltje, dat verklaart de zaak! Volgens mij heet die plaat officieel de ‘opsluitplaat’.
Mooie foto. Binnenkort dus met de CX op de slotgracht?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
trouwens nette velgen voor onder de cx
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hebben ze die hele bak nou weer uit de auto gehaald voor dit klusje?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou, op die foto zal wel de donorbak zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
>>> trouwens nette velgen voor onder de cx
15 inch alfa staal, met Citroen plastic doppen, met GOEDE michelin winterbanden. rijdt heel goed !
en die doppen zijn redelijk toonbaar.
>>> Hebben ze die hele bak nou weer uit de auto gehaald voor dit klusje?
Nee hoor, je kan er gelukkig bij via de zijkant vd bak. Die zijkant gaat er dan af. Beetje gedoe alleen.
>>> Nou, op die foto zal wel de donorbak zijn.
Er staat een andere GTi Turbo 2 voor groot onderhoud aan bak, motor en ook ander motor management.
Die bak stond net op de werkbank, dus handig voor de foto En ja, die T2 bak had dezelfde ingeslepen opsluitplaat.
Het Turbo geweld vreet dus letterlijk aan deze opsluitplaat.
Mijn opsluitplaat komt uit een 5 bak die niks te lijden heeft gehad, en nog mooi vlak is.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje