Klopt maarehhh! Ik denk dat ik m’n velgen bewaar voor het geval ik haar nog eens verkoop. Kan de volgende eigenaar er weer TRX-en onder zetten.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jelte + andere Forumleden schreef:Een heel verhaal en veel gesteggel over niet-originele velgen teneinde het TRX-probleem te omzeilen
Robin Visser schreef:Mwah, nou vooruit, die gaan wel. Maar wat is er toch tegen originele alu velgen ? De banden zijn voor zover ik weet nog gewoon verkrijgbaar in Leerdam.
Jelte Feenstra schreef:Robin Visser schreef:Mogen daar weer van die fijne alu velgen of TRX-en onder ?
Je blijft wel doordrammen heh
! Maar je gaat hooguit tijdelijk je zin krijgen, en misschien helemaal niet. Ik weet het: Je vindt het gewoon niet mooi en dat mag
![]()
Ik heb LM Alfa velgen á la Ree in optie voor 15” zomerbanden, maar ik wil ze eerste even kunnen passen.
Sorry mensen, maar eigenlijk snap ik deze hele kwestie niet!
Als Jelte graag op niveau representatief rondrijdt met spuuglelijke, goedkoop aandoende plastic Halfords wieldoppen die enorm afbreuk doen aan het fraaie design van de CX. (sorry Jelte, mijn mening), dan moet hij dat toch lekker zelf weten!
Het is als Nike Air Max schoenen dragen onder een Corneliani pak, maar ook dát is niet strafbaar en bepaalde mensen zouden er zelfs nog mee weg komen!
En natuurlijk is zijn motivatie dat TRX banden belachelijk in prijs zijn volkomen legitiem en begrijpelijk. Ik zou er zelf ook geen trek in hebben, tenzij bij een TGi T2 waar de Turbovelgen gewoon onder hóren.
Accoord, de TRX-maat staat beter op een dikke CX dan de 14” wielen. Jammer inderdaad, dat dit de 2 enige opties zijn om het een beetje fraai en/of orgineel te houden.
Echter, de motivatie dat 14” banden slecht verkrijgbaar zijn, is totale onzin. Als je wilt leg ik morgen je hele achteruin (of balkon) vól met die dingen. Ja, Michelins, of vrijwel elk ander merk. Voor bijvoorbeeld rond de 90 euro heb je (online) een Michelin Energy te pakken. Een moderne, verse band met prima rij-eigenschappen!
Ik zie dus echt niet, waar het probleem ligt. Duur is het in elk geval al helemaal niet! Zeker niet voor het enige onderdeel op je auto dat direct contact met de weg maakt!
Overigens, Ree, ik heb jouw wielen gisteren in het echt gezien, en moet zeggen, dat het resultaat me in real-life niet tegenviel. Die wielen lijken dan ook nog het meest op de orginele, zoals ze ontworpen zijn bij de auto.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Het is als Nike Air Max schoenen dragen onder een Corneliani pak, maar ook dát is niet strafbaar en bepaalde mensen zouden er zelfs nog mee weg komen!
![]()
Echter, de motivatie dat 14” banden slecht verkrijgbaar zijn, is totale onzin. Als je wilt leg ik morgen je hele achteruin (of balkon) vól met die dingen. Ja, Michelins, of vrijwel elk ander merk. Voor bijvoorbeeld rond de 90 euro heb je (online) een Michelin Energy te pakken. Een moderne, verse band met prima rij-eigenschappen!
Overigens, Ree, ik heb jouw wielen gisteren in het echt gezien, en moet zeggen, dat het resultaat me in real-life niet tegenviel. Die wielen lijken dan ook nog het meest op de orginele, zoals ze ontworpen zijn bij de auto.
Dat strafbaar stellen, daar moet wat aan worden gedaan in Den Haag ! Tijd om echte problemen aan te pakken daar in plaats van zoiets belachelijks als een Crisis- en herstelwet te maken !
Dat de 14 inch banden gewoon verkrijgbaar zijn voor normaal geld, had ik wel ‘ns een paar keer gemeld. Ook in Raamsdonksveer dus.
Die Alfa 15 inch rijden waarschijnlijk wel wat beter. Nu nog glad polijsten in het hart van de velg en er een mooie sticker met een echt embleem op plakken…. Binnenkort hoop ik ook anderen blij te kunnen maken met die van Nard.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Robin Visser schreef:Dat de 14 inch banden gewoon verkrijgbaar zijn voor normaal geld, had ik wel ‘ns een paar keer gemeld. Ook in Raamsdonksveer dus.
Nou, ik ben totaal geen bandenhandelaar en daar gaat het me ook absoluut niet om! Ik stuur mensen meestal naar een bandenboer. Heel soms bestel ik ze als service voor klanten als de auto toch bij ons staat, maar omdat ik zelf bewust geen banden omleg- en balanceerapparaat heb, moet ik er dan toch mee naar de bandenboer!
Maar waar het om gaat is, dat ze inderdaad wijd & zijd verkrijgbaar zijn.
Of 15” lekkerder rijdt? Waarom zou dat zo zijn? Met 14” rijdt een CX ook al fantastisch! Voor “meer comfort” hoef je geen grotere maat aan te schaffen.
Da’s zoiets als (nog) een borstvergroting voor Pamela Anderson!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een grotere velgmaat neem je ook niet voor comfort, maar om banden met een lagere ( en dus stijvere ) wang te kunnen gebruiker zonder dat de totale afrol omtrek wordt gewijzigd. Lagere banden hebben als voordeel dat je er harder de hoek mee om kan, even heel cru en kort gezegd. Met comfort heeft de keuze voor 15 of 16 inch dan ook niet zo veel te maken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn auto is origineel geleverd met 15,3” velgen. Dan moet ik voor een “normale” maat kiezen om naar 15” te gaan of naar 14”. Dan maar zo dicht mogelijk bij het origineel De originaliteitsfreaks trots op me zijn
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik houd me even heel stil. Wie geschoren wordt .....
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:Met comfort heeft de keuze voor 15 of 16 inch dan ook niet zo veel te maken
De wangstijfheid heeft natuurlijk wel invloed op het comfort.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar niet in de zin dat 15 of 16 inch comfortabeler zou zijn. Het is juist tegenovergesteld. Misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk neergezet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Robin Visser schreef:Die Alfa 15 inch rijden waarschijnlijk wel wat beter.
La Léo schreef:Of 15” lekkerder rijdt?
Niet lekkerder, maar zoals Yuri zegt, je kunt wat harder de bocht om. Wat betreft comfort mag het wat mij betreft best wel wat stugger voor een beter weggedrag. Een inch verschil, maakt een wereld van verschil, zo heb ik ooit met mijn opvolgende tweenulzesjes mogen ervaren. Ik accepteer het wat lastige bochtengedrag van de CX, maar wat mij betreft is dat niet de sterkste eigenschap van deze kar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Goed. Geknipt en geschoren. Nog maar eens alles op een rijtje gezet.
Zoals Ree het gisteren verwoordde: Als die TRX-en nu de allerbeste zomer/winterbanden zouden zijn die je onder een CX kunt zetten voor dagelijks gebruik zou die hoge prijs nog te overkomen zijn. Ik geloof dat iedereen het erover eens is dat dat niet het geval is. Exit TRX voor dagelijks gebruik.
Blijft over 14” of 15” (16” hoeft van mij ook niet).
Referentie: Michelin bij NovaRota! Elders of ander merk geeft wellicht andere informatie.
De standaard 14” band was een 185/80, omtrek 2047mm, wang 148mm: wat je noemt een hoge, ‘soepele’ wang en als 102R Agilis te krijgen: ongeschikt.
Om in de buurt van diezelfde omtrek te blijven kom je op:
een 185/70 (1931mm, wang 129, als 88H Energy Saver voor E88, een beetje lage load index!)
een 195/75 (2036mm, wang 146mm, niet te krijgen)
een 195/70 (1975mm, wang 136mm, als 91T Energy Saver voor ca E88)
een 205/70 (2019mm, wang 143mm, niet te krijgen)
een 205/65 (1954mm, wang 133mm, niet te krijgen)
Spoeling wordt dun, maar een ES 195/70 R14 91T is geen slechte keus.
Met winterbanden wordt de spoeling nog dunner!
In 15” zou het worden:
een ES 195/65 (1993mm, wang 127mm) 91T voor E71
een ES 205/65 (2034mm) wang 133mm) 94H voor E94
een ES 205/60 (1970mm) wang 123nn) 91H voor E90
Als winterbanden heb ik nu UG7+ 195/65R15 91T op stalen velgen en ‘Halfords’ wieldoppen (ter camouflage van die kale velgen, niet omdat ik ze bijzonder mooi vind, gewoon de minst lelijke: moest ik toch even rechtzetten!)
Voor zomerbanden zat ik te denken aan 205/65R15 op alfa LM velgen (zelfde als Ree, heb ik al in huis). Alternatief is 195/70 op 14” LM CX-velgen en de alfa velgen voor m’n winterbanden gebruiken, of toch voor de ruimere keuze op 15” kiezen en wellicht nog een setje alfa LM velgen scoren.
Al met al vind ik het verschil in wanghoogte tussen 14” en 15” nogal meevallen (10-15%) en de keuze mogelijkheid van 15” veel ruimer.
Tenslotte, zoals Ree ook al een keer aangehaald heeft: komend van een 15,3” TRX ligt de keuze voor een 15” meer voor de hand dan een 14”.
Edit: een TRX 190/65, 1945mm, heeft een wang van 123mm.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Robin Visser schreef:Robin Visser schreef:Die Alfa 15 inch rijden waarschijnlijk wel wat beter.
La Léo schreef:Of 15” lekkerder rijdt?
Niet lekkerder, maar zoals Yuri zegt, je kunt wat harder de bocht om.
Oh oké je zei inderdaad “beter”, dat klopt. Had ik overheen gelezen.
Och, als je met een CX écht “hard” de bocht om wilt is er maar één oplossing: gloednieuwe TRX’en eronder leggen en vervolgens een dapperheidspil innemen! (en niet gaan rijden als de weg nat is).
En dan moeten ook je fuseekogels en ál je draagarmrubbers 100% strak en fris zijn!
Maar ik betwijfel ten zeerste of er hier mensen zijn (op Yuri na) die met een CX op TRX banden de grens van het bochtenwerk durven opzoeken!
De CX is eigenlijk helemaal niet zo’n bochtenridder. Wie serieus hard de bocht door wil, moet een Lotus Elise kopen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Been there: bochten op TRX, zitten nu toch gauw 15"ers onder!
Bochtenwerk met CX is wel leuk, voor je gevoel gaat het heel lang goed, en dan ineens niet meer
Dus je moet wel weten wanneer de omslag is!
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm, werd altijd erg blij van m’n TRX’en in combinatie met bochten hoor
Slechts 1 keer gehad dat ik de mate van vochtigheid en de scherpte van de bocht verkeerd inschatte, en toen begon ‘ie te kwispelen, afwisselend over de voor- en achterwielen te glijden. Dat was best spannend met die vangrail naast me












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik hard de bocht door wil pak ik de Xsara wel met 4x Pilot Exalto’s.
Overigens ligt de CX in lange bochten op de snelweg niet veel minder op de weg met TRXen
En ja met nat weer kunnen TRXen de het vermogen van een Turbo niet aan, in de 2de versnelling krijg je met zo’n 60 a 80 km/h wielspin