sorry hoor, er is al vaak kritiek gegeven op trx’en maar ik blijf me hiertegen verzetten. Ik heb onder mijn turbo2 nieuwe TRX’en achter en oude TRX’en voor (zeker 10 jaar jaar oud als het er geen 15 zijn, maar in goede staat dus geen droogtescheurtjes oid) en geloof mij: de grenzen op een droog wegdek liggen heel ver. De wegligging en bochtvastheid van de combi cx turbo2 en TRX staat gewoon op een hoog niveau en doet zeker niet onder voor voor het moderne duitse speelgoed. Op een nat wegdek haal ik geen vreemde capriolen uit en dat zou in met een splinternieuwe audi a-zoveel ook niet doen.
Het weggedrag is zeer voorspelbaar. Wel heb ik er bewust voor gekozen om de nieuwe banden achter te plaatsen: een achterwiel slip is vele malen gevaarlijker dan het over de voorwielen wegglijden.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eens, ik heb ook de beste banden achter liggen, namelijk 220 breed winter TRXen. Voorop liggen normale 190ers, behoorlijk wat smaller dus. Met droog weer kunnen ze het vermogen van de turbo ook prima aan.
Arjan Verkade schreef:Eens, ik heb ook de beste banden achter liggen, namelijk 220 breed winter TRXen. Voorop liggen normale 190ers, behoorlijk wat smaller dus. Met droog weer kunnen ze het vermogen van de turbo ook prima aan.
Wat ik nu ga zeggen heeft niets met TRX te maken, maar geldt voor elk band type.
Ik denk dat er wel wat af te dingen is op je stelling dat je achterbanden breder (zouden moeten) zijn dan je voorbanden.
De gewichtsverdeling van een CX is grofweg 2 voor op 1 achter. Dat betekent dat de druk (= gewicht per cm-kwadraat) voor al 2-keer zo hoog is als achter, bij gelijke banden. Geen enkel probleem bij droog wegdek, maar logisch dat bij nat weer achter sneller weg slipt. Als je nu je achterbanden ook nog breder maakt, in jouw geval ca. 16%, verlaag je de druk achter nog meer. De redenering achter beter profiel kan ik begrijpen, maar als je al met verschillende maten werkt, zouden de achterbanden smaller moeten zijn voor meer druk(=grip).
Voor de tegenwerping dat racewagens toch ook met hele brede banden rijden: Het verschil tussen droogweerbanden en regenbanden is al gauw 50% contactoppervlak; dat is niet voor niets.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
precies en daarom worden winterbanden vaak wat smaller genomen, dan zomerbanden.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit me graag aan bij Jelte. Waarom denk je dat men bij citroen in den beginne smallere banden monteerde op de achteras?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het er helemaal mee eens, en ook bewust van.
Ik heb toch gekozen de nieuwe banden (ondanks dat ze breder zijn) achter te plaatsen. Achter slijten de banden helemaal niet op een CX, dan kan ik ze straks weg doen omdat ze uitgedroogd zijn. Nu rijd ik ze voor op en dan komen weer achterop de nieuwe banden. Dan hoop ik rondom 220’s te hebben, of minimaal 210 anders.
Eigenlijk zoek ik met de CX ook nooit de grens op, ik vind het er gewoon geen auto voor. Daarbij vind ik de bandjes ook te duur om onderstuurend de bocht om te gaan














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
220’s voor? Weet je al zeker dat dat goed gaat passen eigenlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Standaard is 210 op een Turbo.
SP rijdt geloof ik met 225.
Achter is toch minder ruimte dan voor bij een breedspoor?
Bij een smalspoor gaat dat niet passen zover ik weet.
Verrassing:
Vanochtend is het spatscherm gescoord hoorde ik van David. David zei me, dat de auto wel af dreigde te zijn 11 april ! Ik hoefde niet eens aan te dringen voor de mededeling….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik had het kunnen weten. Snelle Robin heeft al weer meer vorderingen gezien dan ik. Leuke foto’s. Het komt weer helemaal goed.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Arjan Verkade schreef:Ik ben het er helemaal mee eens, en ook bewust van.
Sorry, dan heb ik de inhoud van je bericht verkeerd geïnterpreteerd.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Jelte Feenstra schreef:Het komt weer helemaal goed.
Vorige week zag ik nog een hoop kreukels. Die zijn echt volledig weg en als ik het goed zie op een wijze waar ik vrolijk van zou worden als eigenaar. Er is zo te zien weinig plamuur gebruikt. En dat is wat je wil, zo ver mogelijk plaatwerken en slechts een beetje plamuur.
Ik denk, dat Jelte zichzelf gaat overtreffen en de blits gaat maken in Limburg binnenkort. Want het kan niet anders, dat wil rijden als je auto er beter bij staat dan ooit tevoren.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jelte Feenstra schreef:Arjan Verkade schreef:Ik ben het er helemaal mee eens, en ook bewust van.
Sorry, dan heb ik de inhoud van je bericht verkeerd geïnterpreteerd.
Geen probleem, wellicht leert er iemand anders nog wat van. De beste banden achter dus.
Eind deze week zijkant en motorkap (voor de kleurovergang) gespoten en dame technisch weer in orde. Volgende week laten verwennen bij Gosliga. Dat moest nog en kan nu mooi meteen over schoon staal.
Inmiddels de voorstoelen laten repareren (stiksel van de zitting, vakken in rugleuning vast gezet en (op initiatief van de leerbewerker) vulling aangevuld en jute tussen vering en zitting vervangen) en cleanen, in de was zetten.
Gisteren achterbank behandeld met cleaner en van de week alles in de conditioner. Terugplaatsen na terugkomst uit Leeuwarden.
Dan is ze helemaal klaar voor de Voorjaarsrit.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Jelte Feenstra schreef:Dan is ze helemaal klaar voor de Voorjaarsrit.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl