Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die motorsteun hoeft er niet af, je kan de riem er ook zo afhalen. De dynamo kan je er af trekken als je die bout (sleutel 21) zo ver mogelijk los hebt gedraaid. Die bout hoeft er dus niet helemaal uit.
En goed bezig natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Hallo,
ik heb dat probleem met de niet draaiende ventilator ook gehad. De aansturing komt vanuit het thermocontact dat onderaan in de radiator zit en daar zat bij mij het probleem. Dit contact heb ik zeker 10 x vervangen door een nieuw en dan werkte de boel een tijdje goed en weer begon het probleem. Geen problemen bij snelle ritten, maar de temp ging omhoog bij stilstaan omdat er dan geen koeling gebeurde. Telkens bleek de sensor defect te zijn, je kan dit meten door hem in warm water te dompelen en dan door te metn. Dan heb ik nogmaals een origineel bij Citroen gekocht en tevens een paar cntrole led’s gemonteerd binnen in de wagen. Je tapt daarvoor telkens af op de draad die naar de ventilator loopt, wanneer de sensor dus de eerste ventilatorsnelheid inschakelt gaat de eerste led branden, gaat de tweede snelheid in, dan brandt de tweede led ook. Als de ventilator niet moet draaien doven de led’s, tevens heb ik een tempmeter bijgebouwd zodat ik de temp in de motor in de gaten kan houden. Na deze ingreep kan ik met gerust hart rondrjden en merk je het ook als er iets fout loopt. Tot nu toe werkt dit al een paar jaar feilloos. Je zou ook nog een bypass schakelaar kunnen inbouwen, dat je zelf de ventilator kan inschakelen indien de sensor zou falen.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Bart, dat thermocontact hebben ze in de garage al vervangen. Ze dachten wss dat de problemen dan wel opgelost zouden zijn . Ik vind je verhaal echter nog wel een beetje verwarrend. Je hebt het thermocontact eerst zoveel keer veranderd en dan nog eens en dan was het probleem ineens opgelost?
Wat betreft die temperatuurmeter e.d., ik wil nog een gti-klokkenspel inbouwen dus dan heb ik die ook, nu is het simpelweg gokken (of in de spiegel kijken .
Even nog een ander vraagje, ik heb mijn motor al een half jaar niet meer zien draaien dus ik vroeg me af wat de draairichting van de riemen juist was. Ik denk het nog te weten maar ik wil het zeker weten omdat ik overal lees dat je niet in de verkeerde richting mag draaien.
Het is toch als je aan de rechterzijkant staat (je ziet dus eerst de riemen en dan het blok) dat ze dan met de klok mee draaien?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Hallo,
ik heb dat contact eerst zeker 10x vervangen, telkens was het inderdaad defect. Je kan dit meten, er komt 12v spanning toe en dan heb je twee uitgangen. Meet je deze dan moet er eerst op het ene en later op het andere spanning uikomen die de ventilator in de “trage” of “snelle” stand laat draaien. Daarvoor dat ik de controlelampjes gemonteerd heb, nu zie ik binnen als de sensor de spanning inschakelt en dan ben ik ook zeker dat de ventilator werkt als het nodig is. De sensoren werkten soms een dag, een paar dagen of een paar weken, maar telkens gingen ze kapot en liep de temp op als de windsnelheid de koeling niet voldoende verzorgde. Voor het riemenprobleem, moet ik even checken op de wagen, deze is momenteel niet hier. Kom ik later wel even op terug.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Weet je dan de oorzaak van die kapotte thermocontacten?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Slechte produktiekwaliteit ? Er kan bijna geen externe oorzaak zijn vermits het alleen in contact komt met het koelwater in de radiator. In feite is het een variabele weerstand die inschakelt en uitschakelt onder invloed van temp. Ik heb ooit eens eentje open geprutst, er zitten een paar bimetaaltjes in die reageren op temperatuur. Ik denk dat er nadien misschien door Citroen een betere sensor gebouwd werd, die er nu inzit werkt al een paar jaar correct. Ik had destijds altid een stukje stroomkabel met aan weerszijde een kabelstekkertje die ik in geval van nood gebruikte om de sensor te overbruggen.
BX? Omdat ie lekker fout is….
We zijn er nog eens met bezig!
Vorige week naar de garage geweest om wat extra uitleg te vragen maar mijn garagist is een super goede technieker maar hij kan het niet uitleggen . “Ja ja” en “Nee, dat wordt niet meer verkocht” is zowat het meeste dat ik eruit gekregen heb .
Toch maar wat verder gesukkeld en nu krijg ik de bout die de riemschijf van mijn dynamo op de krukas vastzet niet los. Het kan niet anders dan dat het rechtse draad is want met linkse draad zou het los kunnen draaien.
Is dat normaal dat dat zo vast zit en moet ik dat met een slagmoersleutel loswerken of zit ik met een ander probleem?
edit:
Als ik dit weekend niet de riem kan loshalen of op zijn minst weet hoe ik het ding los krijg dan gaat ze naar de garage voor een volledige motorrevisie. Ik heb een financiële meevaller gehad en ze moet tegen half december zeker terug rijden. Ik zou het spijtig vinden maar als het moet dan moet het maar.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Blokkeer je het vliegwiel? Er is ruimte achter het blok om een schroevendraaier in de vertanding van het vliegwiel te duwen. Het is mij op de manier altijd gelukt. En de bout heeft ‘standaard’ draad , dus hij moet linksom los.
Zowel het wiel van de nokkenas als het wiel van de dynamo zijn geblokkeerd, moet wel anders draai je de zuigers gewoon in de verkeerde richting als je die bout wil losmaken.
Voorlopig komt het zelfs met de slagmoersleutel (wel een lucht modelleke) nog niet los. Het is dat ik ondertussen al kan lachen met de misérie en dat ik een vooruitzicht heb op een ritje naar de garage als het de komende dagen niet lukt.
Totaal aantal Berichten: 10264
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is juist de krukas die je moet blokkeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja die bedoel ik met dat wiel van de dynamo.
Het wiel onderaan met die 4 V-groeven, net boven het carter, waar de riem op ligt voor de dynamo en daar net achter de v-riemschijf voor de hydraulische pomp.
Dat wiel beweegt niet meer hoor , hete is dat die bout ook niet wilt bewegen .
Totaal aantal Berichten: 10264
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat je de dynamopoelie bedoelde. Zit er geen gat in het vliegwielhuis waar een paspen in moet die in een uitsparing van het vliegwiel past? Dan een dop op de bout en een flink stuk pijp op het wringijzer. Zo is het mij bij de saxo en ik dacht ook de bx, altijd gelukt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Paspen zit er al in om de boel te blokkeren. Ik heb al even geprobeerd met een pijp van +/- 80cm maar ik heb er niet aan doorgetrokken.
Morgen eens warm stoken, flinke lap erop geven en dan een flinke pijp erop!
deftige slagmoersleutel nemen, die dingen zitten muurvast! zeker als ze nog nooit losgeweest zijn!
lange buis en kloppen ga je meer mee beschadigen dan wat anders. gewoon een deftige slagmoersleutel en compresseur en dan komt ie er zo af.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
En we zijn weer terug
Omdat ik vorig jaar niet verder geraakte heb ik de BX naar mijn garagist getransporteerd en aan hem gevraagd om haar te herstellen. Als de kosten boven de €3000 zouden gaan moest hij contact met me opnemen.
Uiteindelijk na een aantal weken maar eens geïnformeerd hoe het ermee stond en doodleuk het antwoord gekregen dat ze er niet aan begonnen omdat het te lastig zou zijn om aan onderdelen te geraken etc.
Dan heb ik maar besloten om alles even te laten rusten. Zij hebben meer plaats dan ik om de auto te stallen dus heb ik haar maar daar gelaten. Een tweetal maanden terug dan nog maar eens langs gegaan met de vraag om de motor eruit te halen en ik zou deze dan op komen halen en zelf nakijken. Sinds vorig jaar is mijn gereedschap nog wat uitgebreid dus nu kan ik er ook aan beginnen.
Vorige week de motor dus opgehaald en deze week op de motorsteun geplaatst. Ik hoop volgende week te kunnen beginnen met demonteren. Het zal de eerste keer zijn dat ik een motor open doe dus alles wordt keurig opgeschreven, stap voor stap en goed gesorteerd en gedocumenteerd. Zodat we haar binnen enkele maanden terug in elkaar krijgen
Dit is dus in de eerste plaats een leerproject en hopelijk slaag ik erin de motor ook terug in orde te krijgen. Het enige dilemma dat ik nog heb is dat het wel wat geld gaat kosten om de motor terug in topconditie te krijgen. Dan is er nog de rest van de BX waar ook wel weer wat geld in zal gaan kruipen omdat ze nu toch al een flinke tijd stil en buiten staat.
Een optie zou zijn om eerst enkel de klepseals te vervangen, alles terug in te bouwen en kijken of alles terug goed loopt. Daarna terug motor eruit, alles terug los en opkuisen/vernieuwen en dan terug inbouwen maar dat is natuurlijk wel een hoop extra werk.
Als je dan weet dat ik nu al €200 heb mogen dokken om de motor er enkel uit te halen, wat gaan ze dan vragen voor inbouw + uitbouw + inbouw.
Waarschijnlijk ga ik toch alles opfrissen van de eerste keer
Ik hoop dat ik het allemaal terug goed lopend krijg want ik mis het rijcomfort en plezier toch wel. Mijn Alfa echt geweldig op veel vlakken en zeker wat betreft het geluid maar de BX is veel praktischer en comfortabeler
Ik zal dan ook proberen om hier wat meer aanwezig te zijn en jullie te voorzien van de nodige updates.