Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
ik zit met volgende probleem;
Als ik het contact afzet, gaan alle lampjes wel uit, maar de motor blijft gewoon doordraaien, krijg deze pas uit als ik de stekker van de bobine lostrek.
In eerste instantie gedacht aan een defect contactslot. Deze is inmiddels vervangen door een andere, waarvan ik zeker weet dat deze goed, maar het probleem blijft hetzelfde.
Wie heeft een oplossing, kan het aan een relais liggen, maar welke?
Het gaat om een XM Berline 2.0I LPG Automaat uit 1995
Alvast hartelijk bedankt voor de eventuele bijdragen
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Doet ie dat zowel op gas als op benzine ?
Ouwe mopperkont
Of je bougies zijn verkeerd en worden te heet ,
of je motor wordt te heet , dan zou ik mijn koelsysteem eens checken, maar dan krijg je meestal wel een waarschuwing.
Ik had dat verschijnsel ook toen mijn koppakking was doorgeslagen en de motor bloedheet werd door gebrek aan koelwater;zou ik ff checken!
Kan ook nog overmatige koolaanslag zijn in je verbrandingskamers , maar is niet erg waarschijnlijk.
Dit alles ervan uitgaande dat je contactslot goed werkt .
Groet,
Dirkos
XM TCT Ambiance`94
Die koolaanslag is idd niet erg waarschijnelijk. De hogere verbrandingstemp. bij gas zorgt er meestal wel voor dat die er niet of nauwelijks is. Geloof dat dat eerder te verwachten is bij een diesel.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik heb dit ook eens gehad met mijn vorige V6. Contact uit en motor blijft doodleuk doorlopen. Dit is het relais die blijft plakken. Is een groot relais die onder de computers zit aan de carosserie geschroefd. Er zit een rode schuifstekker op. Haal hem vanavond even los en (sleutel 10) schuur hem helemaal schoon en spuit hem even in met contactsprai. Of koop gewoon een nieuw
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Als dat relais echt plakt ga je het ook niet oplossen met contactspray.
Dan kan je hem beter vervangen.
Te heet lopen op gas is ook een optie, alhoewel de motor dan een beetje na-dieselt en uiteindelijk toch stil valt ipv aan blijft.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je het contact van een lpg-auto uitzet vallen onmiddellijk de veiligheidskleppen dicht, die kan dus onmogelijk blijven lopen.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Klopt heb je gelijk in, dus relais gewoon vervangen. Ik bedoelde eigenlijk als het relais geoxideerd is dan schoonmaken en inspuiten. Maar geloof mij dat dit het probleem is. Kan sowieso niet aan het gas liggen, zie vorige reactie. Dus moet aan elektra liggen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
De reacties aangaande het relais lijkt mij inderdaad de meest voor de hand liggende, de andere mogelijkheden had ik zelf al gelezen in de vraagbaak en lijke uitgesloten, het is absoluut geen nadieselen, dat gaat eens stuk minder mooi, die ken ik.
Want als het contact uitgezet wordt gaat het LPG idd uit en loopt deze verder op benzine.
Het gaat dus om een relais onder de computerbak? Heeft iemand een kleur, merk en type?
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Het is een zwart relais dat ca. 2 keer zo breed is als een normaal relais. Hij zit dus vast met een m6/8 ?? boutje en er zit een schuifstekker op met zó‘n zelfborgend kliksysteem. Deze borgschuif is rood. Als je de voorste computerbak lostrekt (volgens mij de ABS of Veercomp.) dan zie je hem direct zitten. Het relais is bij elke fatsoenlijke automaterialen zaak wel te krijgen. Als het goed is blijft het relais ook gewoon zoemen op het moment dat het contact uit is en de motor door blijft lopen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Zo! ik heb het relais gevonden op mijn oude XM, had ik al losgesloopt, zit op een metalen plaat die in de computerkast geschoven was. Morgen op zoek naar het exemplaar uit de huidige auto, omruilen en zal jullie het relaas laten weten. Ik heb weer hoop.
In ieder geval bedankt voor de reacties zover.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Wat doet dat relais?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wauw, een heuse perpetuum mobile!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Blijf maar gewoon On Topic.
Dirk de Pirk schreef:Wat doet dat relais?
Schakelt de voeding van zowel de onsteking als de brandstoftoevoer (daarom is het een dubbelrelais)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Matthijs309 schreef:Dirk de Pirk schreef:Wat doet dat relais?
Schakelt de voeding van zowel de onsteking als de brandstoftoevoer (daarom is het een dubbelrelais)
Yep, daarom blijft de auto dus ook lopen na afzetten van contact….. Een XM lijkt spannend maar is het eigenlijk helemaal niet
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971