![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6151.jpg)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Het relais is vervangen, maar het probleem blijft hetzelfde.
Dus wat heb ik tot nu toe gedaan?
1. contactslot vervangen, geen oplossing
2. (dubbel)relais uit de ECU bak vervangen, geen oplossing
Het lijkt er op dat er nog ergens anders een relais moet zitten die de brandstofpomp of ontsteking uitschakelt. waar zou deze zich kunnen bevinden? Heeft iemand nog een goed idee/plan?
BTW. in mijn andere xm uit ‘97 zie ik ook nog een paars relais in de ECU bak zitten, die op mijn huidige niet aanwezig is, wel de connector, wat zou dit voor een functie hebben?
Ik hoor graag van jullie
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12753.jpg)
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Het moet een elektrisch probleem zijn. Bij mij trok het relais ook de accu leeg na een nachtje stilstaan. Bij jou ook?
Zal even voor je kijken welke relais allemaal voor het contact zitten.
Slaat d auto wel af zodra je het relais (waar we het over hadden) lostrekt?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6151.jpg)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
De accu blijft gewoon op spanning, vanmorgen met -6 in Apeldoorn, geen probleem met starten. Ik heb nog niet geprobeerd of de auto afslaat als het relais afgekoppeld wordt, het is zeker het proberen waard.
Ik laat weer van mij horen.
Is er überhaupt ergens een goede beschrijving voorhanden, welke relais er in een XM zitten, op welke plek en hun functie? Uit de vraagbaak en Haynes haal ik niet erg veel informatie, wel schema’s maar dat dan ook maar schema’s.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Ik zou `es aan je draden rommelen met doordraaiende motor met het contact uit.
Misschien is het gewoon een kortsluitinkje of draadbreuk.
Is er überhaupt ergens een goede beschrijving voorhanden, welke relais er in een XM zitten, op welke plek en hun functie?
Ja , zoek ik ook al een tijd !
Kouwe groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik heb ook ‘ns gehad dat diverse relais bekrachtigd bleven met uitgeschakeld contact. Ik was toen aan het experimenteren met de startblokkering. Dit euvel heb ik toen bestreden door de accu een half uurtje losgekoppeld te hebben.
Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar je kunt het allicht proberen.
Wim,
Disciplus Simplex
Die paarse is van de startblokkering geloof ik
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6151.jpg)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Vandaag, met (nog steeds) lopende motor en contact uit het relais losgemaakt, dan gaat alles netjes uit. Maar een structurele oplossing is er nog niet, het lijkt er op dat de steker (met rode schuif) ergens contact maakt, of juist niet. De steker is ook niet meer 100%, bij een pin is het een beetje geblakert, wellicht dat hier het probleem zit. Nou zou je zeggen andere steker erop, maar dat een probleem, dit is gevulcaniseerd op de kabelboom, dus deze ff omruilen is ook niet 123 gedaan.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
begint er een beetje op te lijken, dat de aansturing van het relais defect is. ik weet niet, of dit direct door de computer wordt gedaan,als dit zo is, dan zit daar het probleem. Een oplossing zou zijn, om dit relais op een andere manier aan te sturen, b.v. direct via het contactslot.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Collega van mij had dit ook met zijn ford scorpio. Stopte pas als hij de accukabel losgooide.
Zijn garage wilde van alles er uit gaan slopen en vervangen, maar hij was aan de eigenwijze kant en heeft een kopie van het electrische systeem losgeweekt en is alles zelf na gaan lopen. Uiteindelijk bleek er een lekstroompje in de knop van het raam van de linker voordeur te zitten die het motorrelais vasthield…
Dus, het afzetten van de motor ging als volgt; kontakt af, raam open, en de motor sloeg af.
Nieuwe raamschakelaar en alles was weer oké
Om een lang verhaal kort samen te vatten: Dit kan lang gaan duren, maar ergens in het systeem zit een slecht kontakt wat een lekstroom op je relais houdt.
Succes!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…