Hoi allemaal,
Ik heb sinds 4 dagen een citroen c5 break 2.0 16v exlcusive uit 2003. De cruise control is volgens mij later ingebouwd (bediening is een dun hendeltje, niet zoals in het boekje staat) maar werkte tijdens de testrit en de afgelopen 4 dagen. Tijdens de testrit viel me op dat er opeens wat veranderde in het dimlicht. Ik heb nooit meesturende lampen gehad dus de dealer (geef toe, was een renault dealer) zei dat dit daar waarschijnlijk aan lag. Echter vandaag merkte ik dat het rechter voorlicht (dimlicht) het niet deed. Als je over wat hobbels rijdt lijkt dat weer om te schakelen (soms doet die het opeens, soms houdt het op met werken).
MAAAArrrrr. Vandaag wilde ik (had de lampen in de gaten gehouden, die werkten) de Cruise Control aanzetten bij 90 (in zijn 5) en die deed helemaal niets. Reageerde nergens op. Meteen gestopt, opnieuw gestart (ben een IT-er, dan werkt dat meestal :)) en de CC deed het weer. Even later plots weer weg. Nu hebben we de auto wel met garantie gekocht (ga dus morgen terug) maar ik moet over 36 uur naar zwitserland rijden en zou een werkend geheel wel op prijs stellen.
....Dus en de zekeringen gecheckt. In het zekeringen vakje vond ik de standaard zekeringen en rechts een draadje die verdween onder de andere zekeringen, twee zekeringen samengebonden met wat foam en een draadje wat de stuurkolom in verdween. Deze zekeringen “hingen” rechts in dit vakje gewoon in de lucht. Een van die twee zekeringen zat wat los. Die heb ik aangedrukt. (gezien ik het vermoeden heb dat ik een later ingebouwde CC heb denk ik dat deze daarbij hoorden). Nu heb ik sindsdien niet meer getest, maar ik wilde graag weten wat ik de (renault dus) dealer morgen moet vertellen. Haperend rechtervoorlicht EN opeens niet meer werkende CC…. iemand hier ervaring mee? Ik las op internet al verhalen over de CC die via een remlicht geschakeld was dus dacht, wellicht is dat bij mij via rechter voorlicht…..
Alexander
Dat van die lichten hoef je je geen zorgen over te maken, dat is een bekend C5 verschijnsel. Dat heeft te maken met de hydraulische pomp die zoveel stroom vraagt om de vering bij te stellen als je over een hobbel rijdt dat je koplampen dus een dip krijgen in hun stroomvoorziening. Zoek maar eens op koplampen op het C5 gedeelte en je vindt meerdere topics.
Wat betreft je Cruise Control, gewoon terugbrengen voor je garantie. Wat het misschien kan zijn, en ik geen monteur, is het feit dat je CC denkt dat de rem ingetrapt blijft waardoor deze zichzelf uitschakelt maar omdat het een achteraf ingebouwde is zou ik het gewoon door de dealer uit laten zoeken. Ik neem aan dat ze het merk kunnen achterhalen en op die manier kunnen uitzoeken hoe alles geschakeld zit.
Helaas voor jou is de C5 Exclusive pas in September 2009 uitgerust met standaard CC, dan was de probleem detectie misschien wat makkelijker geweest (http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=22995&jaar=2003&cache=no )
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat