gti_styling84 schreef:Kheb al eens een instrumentenpaneel uit een 1.9 16v geprobeerd, temperatuurmeter werkte wel, oliepeil niet, toerenteller niet, benzinemeter wel k/mteller ook. Voor die toerenteller kwam ik een stekker te kort, was een groter stekkertje met een vierkante vorm. Is dat die stekker die ik aan moet sluiten waar jullie het over hebben ?
Dat die temperatuurmeter het doet lijkt me bizar. Die is niet voorbedraad bij een 14. Sterker nog, er zit standaard niet eens een plaats in het koelsysteem waar je een sensor kwijt zou kunnen. Met een beetje creativiteit is het wel op te lossen natuurlijk (ga eens naar een pijpfitter) maar het is al zeker niet standaard voorbedraad.
Voor een oliepeilmet is op een 14 blok geen sensor te plaatsen. Misschien wel met wat creativiteit..
Olietempertatuur is niet zo gek lastig. Gewoon een temperatuursensor in de afstaptstop schroeven. Deze wijst bij een 14 carterpan naar achteren dus zit de sensor niet in de weg.
Oliedrukmeter kan je oplossen met een T-stukje tussen de huidige aansluiting op het blok en het oliedrukcontact.
Kijk hier nog eens: dit geeft nog wat extra info.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Kijk hier nog eens: dit geeft nog wat extra info.
Groet,
Marten
Even offtopic, Marten…..maar op de site van IJsbrand Smit staat iets wat volgens mij niet klopt :
...ja, inderdaad, een opvolger had zich laten zien. Het was een witte BX TRD Turbo break uit 1990. Deze auto was weliswaar niet moeders mooiste, maar hij was wel voorzien van een bijzonder fijne motor: een 1905-cc turbodieselmotor uit een Citroen ZX.
Deze motor past zonder problemen in een BX, waardoor je een behoorlijk krachtige auto creeert, 105 PK en 206 Nm.
:
De originele BX Turbodieselmotor heeft een inhoud van 1769 cc en creeert 90 Pk en 180 Nm
De 1905-TD motor heeft ook 90 PK en een koppel van 196 nm, bij mijn weten.
(Dezelfde als in de Xantia-TD)
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=7661&cache=no
mpostma schreef:gti_styling84 schreef:Kheb al eens een instrumentenpaneel uit een 1.9 16v geprobeerd, temperatuurmeter werkte wel, oliepeil niet, toerenteller niet, benzinemeter wel k/mteller ook. Voor die toerenteller kwam ik een stekker te kort, was een groter stekkertje met een vierkante vorm. Is dat die stekker die ik aan moet sluiten waar jullie het over hebben ?
Dat die temperatuurmeter het doet lijkt me bizar. Die is niet voorbedraad bij een 14. Sterker nog, er zit standaard niet eens een plaats in het koelsysteem waar je een sensor kwijt zou kunnen. Met een beetje creativiteit is het wel op te lossen natuurlijk (ga eens naar een pijpfitter) maar het is al zeker niet standaard voorbedraad.
Raar maar waar en toch werkte de temp.meter bij mijn ZX met dezelfde 1.4i motor ook meteen toen ik een ander instrumentenpaneel met temp.meter aansloot. Ik had namelijk al een losse sensor gekocht bij een specialist die ik in het thermostaathuis kon schroeven. Toen ik later goed keek zag ik een sensor in het thermostaathuis met 2-polige stekker. Dit is dus wat het haynes boek beschrijft een 2 in 1 sensor, voor de temp. en het verklikkerlampje voor een te warme motor. Waarschijnlijk heb je dezelfde sensor in je BX met 1.4 motor.
De specialist waar ik de losse sensor had gekocht en mijn auto in onderhoud heb, keek ook raar op dat het werkte en moest er erg om lachen, hij kon het ook niet geloven.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:gti_styling84 schreef:Kheb al eens een instrumentenpaneel uit een 1.9 16v geprobeerd, temperatuurmeter werkte wel, oliepeil niet, toerenteller niet, benzinemeter wel k/mteller ook. Voor die toerenteller kwam ik een stekker te kort, was een groter stekkertje met een vierkante vorm. Is dat die stekker die ik aan moet sluiten waar jullie het over hebben ?
Dat die temperatuurmeter het doet lijkt me bizar. Die is niet voorbedraad bij een 14. Sterker nog, er zit standaard niet eens een plaats in het koelsysteem waar je een sensor kwijt zou kunnen. Met een beetje creativiteit is het wel op te lossen natuurlijk (ga eens naar een pijpfitter) maar het is al zeker niet standaard voorbedraad.
Raar maar waar en toch werkte de temp.meter bij mijn ZX met dezelfde 1.4i motor ook meteen toen ik een ander instrumentenpaneel met temp.meter aansloot. Ik had namelijk al een losse sensor gekocht bij een specialist die ik in het thermostaathuis kon schroeven. Toen ik later goed keek zag ik een sensor in het thermostaathuis met 2-polige stekker. Dit is dus wat het haynes boek beschrijft een 2 in 1 sensor, voor de temp. en het verklikkerlampje voor een te warme motor. Waarschijnlijk heb je dezelfde sensor in je BX met 1.4 motor.
De specialist waar ik de losse sensor had gekocht en mijn auto in onderhoud heb, keek ook raar op dat het werkte en moest er erg om lachen, hij kon het ook niet geloven.
Nogmaals, een BX is geen ZX. Ik ben genoeg bezig geweest met dit soort zaken om te weten waar ik het over heb.
Bram, ik zou IJsbranT even persoonlijk mailen over deze incorrecte gegevens.
Gr.
Marten
Dat is mij ook wel duidelijk dat een BX geen ZX is, maar zit er dan verschil in de kabelboom van de 1.4i in de ZX en BX :
Nogmaals met nadruk de kabelboom van de motor/ECU alleen en niet de rest, dat is duidelijk anders. Ik heb niet echt een logische verklaring voor het feit dat de temp.meter direct werkt in zijn BX dan dat de sensor en bedrading al aanwezig moeten zijn :
Ik ben door een specialist en een andere sleutelaar erop gewezen dat Citroen weleens stiekum revisies doorvoert in de bedrading
Daar verbaasde ik me ook over idd… die temp werkte gelijk, echt vaag, dus alleen kwestie van een toerenteller aansluiten, gaat nog een leuk klusje worden vrees ik.
ZX1.4i schreef:Dat is mij ook wel duidelijk dat een BX geen ZX is, maar zit er dan verschil in de kabelboom van de 1.4i in de ZX en BX
:
Nogmaals met nadruk de kabelboom van de motor/ECU alleen en niet de rest, dat is duidelijk anders. Ik heb niet echt een logische verklaring voor het feit dat de temp.meter direct werkt in zijn BX dan dat de sensor en bedrading al aanwezig moeten zijn:
Ik ben door een specialist en een andere sleutelaar erop gewezen dat citroën weleens stiekum revisies doorvoert in de bedrading
In het algemeen is de instrumentenkabelboom bij de BX een compleet andere dan de ECU kabelboom. Instrumenten lopen via de kabelboom die bij de zekeringtray binnenkomt. De ECU kabelboom gaat via de passagierszijde het motorcompartiment binnen. Meetal zijn de sensoren ook dubbel uitgevoerd. Dus aparte sensors voor meters en aparte sensors voor de ECU.
Maar goed: het blijft idd vaak gissen wat Citroen of anderen voor je hebben veranderd aan de kabelboom. Ik heb zelf indertijd ook een 14 injectie gehad (zelfde als Cannes qua motor) en daar moest ik alles zelf bedraden.
Maar goed: ik hoop dat de initiator van dit topic met deze discussie wat kan en ik ben benieuwd naar de resultaten!
Groet,
Marten
gti_styling84 schreef:Daar verbaasde ik me ook over idd… die temp werkte gelijk, echt vaag, dus alleen kwestie van een toerenteller aansluiten, gaat nog een leuk klusje worden vrees ik.
Dat aansluiten van de toerenteller zal wel meevallen. Als iemand kan bevestigen of de kabelboom/ECU van de 1.4i in de BX en ZX hetzelfde zijn kan ik je zo vertellen welke connector en draad je moet hebben van de bobine. Aangezien de BX dus zijn stroom niet via het instrumentenpaneel krijgt (dat is nu wel duidelijk ) kun je deze wellicht aftakken van de +12V via het contact van de Radio.
PS: Voor mij is het inderdaad een leuk klusje geweest, heeft me wel een paar dagen sleutelen/proberen en het elektrisch schema bestuderen gekost. , Maar als je het weet stelt het achteraf niets voor
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:Daar verbaasde ik me ook over idd… die temp werkte gelijk, echt vaag, dus alleen kwestie van een toerenteller aansluiten, gaat nog een leuk klusje worden vrees ik.
Dat aansluiten van de toerenteller zal wel meevallen. Als iemand kan bevestigen of de kabelboom/ECU van de 1.4i in de BX en ZX hetzelfde zijn kan ik je zo vertellen welke connector en draad je moet hebben van de bobine. Aangezien de BX dus zijn stroom niet via het instrumentenpaneel krijgt (dat is nu wel duidelijk
) kun je deze wellicht aftakken van de +12V via het contact van de Radio.
PS: Voor mij is het inderdaad een leuk klusje geweest, heeft me wel een paar dagen sleutelen/proberen en het elektrisch schema bestuderen gekost.
, Maar als je het weet stelt het achteraf niets voor
Nou, heel simpel
de kabelbomen van een BX en ZX zijn compleet anders.
de manier waarom de kabels worden doorgevoerd en waar de ECU zit is compleet anders bij beide types.
daarbij komt dat de ZX gelijk staat aan de Peugeot 306, en dat ze daar ook rekening mee hebben gehouden
sensors zitten wel op dezelfde plek, maar ze hebben andere connectors, en de waardes zijn ook anders bij nieuwere typen motoren.
met andere woorden, vergeet het nou om een ZX te vergelijken met een BX, dat is als een banaan vergelijken met een appel
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Das dan wel jammer, er zijn namelijk zat 1.4 Bxen op de sloop, ik dacht voor het geval ooit de ECU van mijn ZX het mocht begeven of dat ik een andere kabelboom nodig heb. :
Het motorblok zelf is toch wel identiek? 1.4i TU motor met code KDY?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Scoor een oud BX contactslot. Zit 8 draden en twee stekkers aan. 1 van die twee stekkers past perfect achter in de toerenteller. Afknippen van slot, draden aansluiten achter dash en klaar. Zorg dat je een goed punt kiest voor de massa. Bij mijn eerste poging werkte ie wel, tot ik de rechter richtingaanwijzer gebruikte: ging de naald dansen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Zorg dat je een goed punt kiest voor de massa. Bij mijn eerste poging werkte ie wel, tot ik de rechter richtingaanwijzer gebruikte: ging de naald dansen.
Die bekabeling moet je dus eerst aanleggen neem ik aan ? Want die ligt er niet standaard, en bedoel je met een oud contactslot die van de Type I ? of Type II ?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
gti_styling84 schreef:Alcyone schreef:Zorg dat je een goed punt kiest voor de massa. Bij mijn eerste poging werkte ie wel, tot ik de rechter richtingaanwijzer gebruikte: ging de naald dansen.
Die bekabeling moet je dus eerst aanleggen neem ik aan ? Want die ligt er niet standaard, en bedoel je met een oud contactslot die van de Type I ? of Type II ?
Bij mijn 14 lag daar geen bedrading voor. Ga er maar van uit bij de meeste 14’s niet. En ik weet niet of er verschil is tussen het kontaktslot van type I of II, maar ik had een kapotte type II liggen.
Als je een toerenteller scoort, zorg dan dat het van een 1905 is, of van een 1580 met Bosch inspuiting. Magnetti Marelli inpuiting houdt in dat de toerenteller anders is, vraag me niet waarom. Carburateur is altijd goed.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Als je een toerenteller scoort, zorg dan dat het van een 1905 is, of van een 1580 met Bosch inspuiting. Magnetti Marelli inpuiting houdt in dat de toerenteller anders is, vraag me niet waarom. Carburateur is altijd goed.
Zal wel een verschil zijn in het soort puls die de ECU afgeeft bij de Bosch en Magnet Marelli : .
Magnet Marelli, waar komt dat vandaan, uit Italie :
In mijn BX zit een Magneti Marelli. Het is gewoon een ander merk inspuitingssyteem. Iets ingewikkelder dan Bosch schijnt het.
Ik zal eens in mijn Haynes manual kijken wat het verschil is.