Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hier is het vervolg van de saga, zie eerder topic Robinrossie’s BX 19 GT.
Gisterenochtend zat ik dus nog in ziekenhuis Antoniushove om het gips van mijn rechterarm af te laten halen wegens een gebroken pink. Jawel, daarvoor gaat toch echt je hele onderarm in het gips. Daarna langs de baas om de status van mijn kwetsuur door te geven, en ff bij te kletsen. Weer thuis gekomen werd operatie BX in gang gezet met communicatie via dit forum per PM, werd de route gepland volgens het aloude wegenkaarten-systeem mbv de ANWB site (who needs navi? ), en na toegezegde assistentie van mijn vaste partner in crime Motormongool - die niet op dit forum actief is want hij rijdt met een ster op zijn neus - werd er nog een bezoekje gebracht aan de pinautomaat en de Brezan voor een aantal meters brandstofslang met klemmetjes.
Het bezoek aan de Brezan in Den Haag liep nogal uit, want de medewerker bleek een oud Citroen-monteur te zijn met een overduidelijke passie voor het merk. Hij vertelde enthousiast over o.a. de BX 16 TRi die hij had, en showde mijn zijn superstrakke Xantia 2.0 16V. Heel leuk, en handig om te weten dat daar een Citroen-kenner werkt, maar niet bevorderlijk voor de tijdsplanning.
Planningen zijn er om mis te lopen, dus het was al reeds half 5 in de middag toen we in Oss bij Robin voor de deur stonden, herkenbaar aan een wonderschone BX Progress en daarachter een tamelijk zielig hoopje BX GT. We zijn toen direct op pad gegaan naar het postkantoor om het kenteken over te schrijven, ivm de openingstijden. Dit was welgeteld in 2 minuutjes gepiept, zo snel heb ik het nog nooit meegemaakt! En vanaf dat moment ben ik dus eigenaar van een heuse BX 19 GT, wauw! Dit is de allereerste keer dat ik een auto heb gekocht waar ik nog geen meter in had gereden of zelfs maar in had gezeten….
Goed, nu moest de GT nog behandeld worden. Inmiddels was het wel donker geworden, dus op straat sleutelen was niet echt een optie (en mij te koud, ik ben een notoire koukleum). Gelukkig wist Robin nog een doe-het-zelf garage in de buurt, waar afgelopen november zelfs een BX-club meeting is geweest maar waar ik helaas wegens werk niet bij kon zijn. Eenmaal daar aangekomen was er nog een plekje vrij. Dit was zeker heel wat comfortabeler dan met je kont in de natte sneeuw te klooien!! En praktisch, want ik bleek uiteindelijk toch nog een eindje brandstofslang tekort te komen, die de garage direct van de rol kon trekken.
Ondertussen had Motormongool wat te eten gehaald bij een snackbar in de buurt, en gecompleteerd met een kopje koffie in de kantine van de garage waren we klaar om op pad te gaan. Dit uiteraard wel nadat Robin eerst thuis was gebracht. Eenmaal voor zijn huis stapte ik voor het eerst zelf achter het stuur van de GT. Robin gaf me een korte instructie, want zonder werkende interieurverlichting in het donker in een type 1 is het toch heel erg zoeken geblazen, hoewel alles op vrijwel dezelfde plek zit als bij type 2/3. Maar de bediening is toch net ff wat anders…
En toen wegrijden…. nou ja, jullie weten inmiddels wel dat de koppeling van deze GT niet zo jofel meer is. Wat nog niet bekend was is hoe beroerd deze GT schakelt. Ongelooflijk, de 1e en 2e versnelling waren gewoon niet te vinden!! En de achteruitversnelling slechts na diverse pogingen. Dat resulteerde in een sterk staaltje amateuristisch straatje keren om weg te komen, wat uiteindelijk wel lukte. Ik kan nu uit ervaring melden dat optrekken vanuit stilstand in de 3e versnelling prima gaat in een GT.
Rustigjes wegrijden was dus een crime, maar soepeltjes over de drempels ging ook niet lekker wegens de vrijwel platte achterbollen. Wel liep het blok prima, en eenmaal op de snelweg kwam ze op temperatuur. Een tijdje 100 gereden, langzaam aan de snelheid wat verhoogd richting 120 a 130 op de teller, en een paar tussensprintjes richting de 150 gedaan, deze dame had er zowaar zin in!! Vanuit Oss dus de A59 gepakt richting Nijmegen, toen de A50 richting Arnhem en Zwolle, stukje A28 en bij Meppel de A32 richting Leeuwarden. Het gehobbel van die achtervering en de zitzakstoelen die mij hevig deden verlangen naar de GTI stoelen in de TZD Turbo ten spijt kreeg ik steeds meer lol in dit GT-tje. En er blijkt ook nog een heuse originele schuif-kanteldak in te zitten, een jarenlange diepe wens van mij die nooit in vervulling was gegaan. Dus ik heb zelfs nog lekker een stukje met open dak gereden, heerlijk!
Na Leeuwarden via de N31 en een stukje binnendoor-werk kwamen we rond middernacht aan in Berlikum. De GT gaf geen krimp, en de 1e en 2e versnelling heb ik inmiddels ook gevonden door de achteruit-vergrendeling een stukje op te tillen. Niet zoals het hoort, want de BE1 bak in mijn GTi die ik zo’n 10 jaar geleden had schakelde net zo strak als de BE3 in de TZD Turbo. Waarschijnlijk een kwestie van afstelling, want de koppeling hield het nog best aardig.
Na het parkeren van de GT gingen we weer naar huis met de TZD Turbo, eindelijk weer lekkere stoelen, en wat veert dat dan toch ineens weer lekker!
Uiteindelijk lag ik pas om een uur of 4 vannacht pas in bed (en arme Motormongool waarschijnlijk ook, terwijl hij een paar uurtjes later weer gewoon naar zijn werk moest) maar de missie is tot nu toe geslaagd.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
-vervolg-
Wat valt er verder te zeggen van de GT? Op de brug bij de garage konden we er eens een goede blik op werpen, en wat ik zag beviel me wel. Weinig tot geen roestellende, homokineethoezen zagen er nog goed uit, geen koelvloeistofsporen, en die paar oliesporen zijn eigenlijk vrij normaal voor een BX. Banden zijn allemaal eigenlijk wel aan vervanging toe, en die deuk in de rechterdorpel is erg jammer. De linkerdeuren en de voorspatborden hebben allemaal wel een vorm van roest- of deukschade, maar het chassis is nog best goed. Tijdens het rijden viel me op dat het nog best goed rijdt, afgezien van het schakelwerk. Ze trekt een klein tikkie naar links en heeft wat kleine vibraties op hogere snelheden, wat waarschijnlijk verholpen is met goed gebalanceerde banden en velgen.
Kortom, onder dat wat verwaarloosde uiterlijk schittert nog dat diamantje wat ze tot enige jaren geleden is geweest. Zo mooi zal ze niet direct meer worden, want net zoals Elmer (Lelijke Eend) geef ik meer om goed functionerende techniek dan om uiterlijk, al is Elmer daar wel stuk extremer in.
De @#$% die deze GT zo heeft verwaarloosd verdient wat mij betreft een publieke steniging in het centrum van Teheran, want volgens mij moet je toch echt je best doen om een auto er zo uit te laten zien. Maar eind goed al goed, ze is gered en kan hopelijk vanaf volgende week lekker binnen staan, waarna we rustigjes de boel stukje voor stukje kunnen aanpakken.
IS toch fijn nieuws . En komt wel goed, beetje liefde geven en dan ziet het ding er binnenkort weer uit zoals het een verzorgde BX beaamt
Strakke actie we wachten de ontwikkelingen af…..
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
BunnY schreef:IS toch fijn nieuws . En komt wel goed, beetje liefde geven en dan ziet het ding er binnenkort weer uit zoals het een verzorgde BX beaamt
Nou, de looks kunnen me eerlijk gezegd niet zo bommen. Als de techniek in orde is en het chassis tegen verder verval is beschermd kijk ik wat dat betreft wel een keertje verder.
Ik moet overigens toch nog wel even specifiek een dankwoord richten aan Robinrossie, voor het redden van deze GT uit de klauwen van het monster der destructie en de hulp bij het vervangen van die slangen, want dat had ik met mijn blessure echt niet alleen gered. En aan Motormongool (Andre) voor het mee-/bijrijden, navigeren en verzorging van de catering. Bedankt!!!
Overigens nog een grappige anekdote: toen we gisteren in de kantine van de garage zaten te eten werd Robin gebeld, iemand was geinteresseerd in de GT…. Asjemenou!! Eerst wil niemand het ding van Robin overnemen, en nu belt er ineens iemand. Ik blijf erbij, 3 BX-en is eigenlijk gewoon decadent voor een alleenstaande, maar nu heb ik haar en voorlopig gaat ze niet weg!!
Mooi dat die zonder gedoe is aangekomen in Friesland.
Nog even over die 1e en 2e versnelling, hiermee heb ik ook zitten prutsen eerst ging hij bijna niet in zn achteruit ik heb dat plastice plaatje dat onder die hoes van de versnellingspook zit gisterenmorgen iets verplaatst met als gevolg dat de achtuit nu weer gevonden kon worden maar dat die weer moeilijk in zn 1 en 2 kwam ik denk dus dat je dit plaatje iets moet verschuiven en dat die het dan makkelijker zal doen.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
MOOIMOOIMOOI!
Overigens heeft basisbx nog voorschermen en een motorkap in de juiste kleur. Maar dat wist je wellicht al..
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Prachtig!
Nogmaals, wel jammer dat het ding nu zo ver weg staat. Had ‘t niet erg gevonden om wat te helpen.
Het lastige schakelen had ik ook met mijn GT, na vertrek uit NWZ gelijk bij ‘t volgende tankstation gestopt en verholpen. Waarschijnlijk kan Wouter ‘t zich nog herinneren
Zo doe je ‘t: schroef de pookknop los, vergeet de veer niet, trek met je vingers voorzichtig de rubberen hoes rondom van de middenconsole en verwijder de hele hoes van de schakelpook. Hou je de stang over. Pak een dop 10 of 11, en schroef de bouten van de plaat die er onder zit een paar slagen los. Verschuif de plaat een paar keer en gooi de hoes er dan over om te experimenteren wat jouw beste instelling is, schroef ‘t weer vast en plaats alles terug.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ik wilde nog zeggen, Alcyone heeft dat een keer met z’n toen nog GT even tussendoor bij een benzinestation gedaan.
Of zoek even in de Haynes op hoe je deze af moet stellen, tenminste, zo had ik mijn pook gemonteerd en die schakelt tot nu toe perfect.
Verder erg goed dat Robinrossie deze GT niet voor niks heeft gekocht! Zou zuur zijn als die alsnog op de sloop zou belanden.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
@ Alcyone: Het is voor mij ook ver weg, maar ik heb helaas geen betaalbaar alternatief in de buurt, dus ik had eigenlijk geen keus. Wel bedankt voor die tip van de versnellingsafstelling. Maar de koppeling moet zowiezo nog vervangen worden, dus dat is weer een klusje voor later. En voorlopig heb ik niet zoveel tijd, dus het kan ff duren voor ik ermee verder ga.
@ Robinrossie: ik had het inderdaad ook al gevonden. Gelukkig heb ik al enige ervaring met BE1-bakken, anders was ik er echt niet uit gekomen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooi mooi mooi! klinkt allemaal hoopvol!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat zijn de stallingskosten? Ik geloof dat ik er namelijk twee weet hier in de buurt, waarschijnlijk vol (caravanstalling) maar of ze betaalbaarder zijn weet ik dus nog niet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gefeliciteerd! Heb je me toch mooi afgetroefd
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Alcyone schreef:Wat zijn de stallingskosten? Ik geloof dat ik er namelijk twee weet hier in de buurt, waarschijnlijk vol (caravanstalling) maar of ze betaalbaarder zijn weet ik dus nog niet.
Waar zou die stalling moeten wonen wil het wat dichter in de buurt zijn?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
@ Beerpeet: had jij gisteren gebeld? Robin liep toch al een tijdje te leuren met die GT. Ik heb het gedaan omdat ik het gewoon een soort van zielig autootje vond, niet omdat ik nog een extra BX nodig had. Maar het is een leuk ding!! Ze mag blijven.
@ Alcyone: een caravanstalling is leuk, maar ik moet ook kunnen sleutelen, en het lieft met wat mensen in de buurt die me af en toe eens kunnen bijstaan of uitleg kunnen geven. Ik ben helaas geen ervaren sleutelaar, maar altijd bereid om wat bij te leren. Dus die optie in Friesland leek me het beste. Maarre, zo ver is dat toch niet met een turbodiesel?
@ Woutersmits: ik woon in Voorburg, strak tegen Den Haag aan. Ik weet wel een DHZ-garage in Dordrecht, en er zal ook vast wel iets zijn wat dichter in de buurt is, maar het gaat erom dat ik een project zoals deze gewoon een tijdje kan laten staan. Dus het gaat echt om de combi van stalling en werkplaats.