5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Martijns 2.1 Turbo D12 : Is op zoek naar een nieuw baasje
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 11 januari 2010 09:19 PM
  [ # 61 ]

Comfortbollen of opgeboorde bollen, geen idee wat er op mijn XM zit. Ik vermoed standaard bollen, want het veert bij lange na niet als een DS. Verder wordt de achterkant alleen hard als de ABS in heeft gegrepen, anders niet. Wel merk ik soms na een paar keer achter elkaar remmen dat de achterkant ineens een stukje omlaag zakt of omhoog komt. Lijkt mij eerder een luie hoogteregelaar/verdeelblok dan problemen met de hydractive? Misschien het aloude truukje van de betontegel achterin proberen?

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 januari 2010 09:37 PM
  [ # 62 ]

Hmmm, ik denk eerder een slecht lager van de hoogteregelaar. Het lager is een messing busje dat ovaal wordt. Kost je een fortuin bij de dealer; iets van €0,69 Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 januari 2010 10:29 PM
  [ # 63 ]
JanSr schreef:

Daar ben ik dan erg benieuwd naar, dat verschil tussen “comfortbollen” en mishandelde bollen.

Afgezien van de demping beïnvloeden kan je de stikstofdruk verhogen.

In beide gevallen maak je de “harde” kant van de vering zachter. Daarmee beïnvloed je hoe dan ook de wegligging in extreme situaties.
Dat is nu juist wat je met hydractieve vering wilt voorkomen, dat is zogezegd het bestaansrecht daarvan. Inmiddels is duidelijk geworden dat dat de gemiddelde berijder niet valt uit te leggen.

Extra comfort bij behoud van wegligging kan, maar dat moet dan wel uit de middelste bollen komen.

@Jansr, ik begrijp jouw punt Wink.

Volgens mij zijn comfortbollen, standaard veerbollen gevuld met een hogere stikstofdruk dus zachtere vering of de dempingsgaatjes hierbij ook zijn uitgeboord weet ik niet. Ik heb zelf nooit comfortbollen van dichtbij gezien.

Al zou je de vering in de comfortstand zachter willen hebben met dezelfde demping, dan zou je alleen de hydractivebollen kunnen vullen met een hogere stikstofdruk (lagere veerstijfheid) dan wat er oorspronkelijk in hoort, terwijl de wegligging behouden blijft met de ongewijzigde originele veerbollen.

Het bestaansrecht van hydractive is hiermee niet verloren Wink. De comfortstand is verbeterd en de sportstand blijft hetzelfde.

@Martijn, de aangegeven messing busjes zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn van jouw probleem met de achterkant. Misschien ook een vervuilde hoogteregelaar…

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 januari 2010 10:50 PM
  [ # 64 ]

@JanSr,
Als gemiddelde berijder begrijp ik wonderwel je betoog en ben het er ook wel mee eens .
Maar kijk even op http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=13456&sid=bf5e11befa2cfca958e3dee6dbfefffa
Zo zijn er wel meer topics over het verschil als je even Googelt.
`t Is me nu wat te veel werk om dat allemaal uit te zoeken .
Krijg overigens wel de indruk dat Comfortbollen bij de ene Citroën beter uitpakt dan bij de andere .
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 januari 2010 04:19 AM
  [ # 65 ]

Kwam net nog dit tegen:
http://websworld.org/marcel/xant6029/tec-shocks.nl.html
Is wat betreft het verschil tussen “opgeboord” en Comfort duidelijker.
Het gaat dus om de plaatjes die in het dempingselement zitten die het verschil maken.
Te veel opboren geeft een deinerig weggedrag in tegenstelling tot het veergedrag van de Comfortbollen.
Merkte ik ook al bij mijn TCT die ik voor heb laten opboren , dat `ie boven de 130 wat meer zoekerig is geworden als voor het opboren.
Denk dus ook aan Comfortbollen al een tijdje .
Iemand ervaring met een TCT met Comfortbollen?
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 12 januari 2010 01:32 PM
  [ # 66 ]

@Dirk, forumlid Hans Pohl had een zwarte TCT automaat serie1 waarmee ik een stukje heb meegereden. Die veerde heerlijk zacht, zachter dan origineel zonder deinirig te zijn. Ik weet het niet zeker, maar de kans is groot dat het comfortbollen waren.
Je kunt het aan hem vragen.

Bij een XM 24v serie2 met de ZPJ4 motor met alleen comfortbollen vóór moet ik zeggen dat het lekker zacht veerde zonder te deinen.

Zoals eerder gemeld kun je ook met een hogere druk gevulde hydractivebollen (alleen maar 2 bollen)toepassen voor een zachtere vering in de comfortstand met de oorspronkelijke sportstand. Op de veerpoten moeten dan de originele veerbollen worden toegepast en geen comfortbollen. Hier gaat mijn voorkeur naar uit ipv comfortbollen op de veerpoten.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 januari 2010 06:49 PM
  [ # 67 ]

@ Citrophile bedankt voor je reaktie.
Ik zal Hans een PM `etje sturen.
Wat ik mij afvroeg is of je bij die hydraktiefbollen, zonder ze te beschadigen of hun levensduur te verkorten, zomaar ongestraft de druk kunt verhogen.
Op zich is dat het proberen waard en een stuk goedkoper dan de Comfort Bollen aan te schaffen.
We raken wel een beetje off topic hè?
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 12 januari 2010 08:53 PM
  [ # 68 ]

Graag gedaan, maar laten we inderdaad weer on topic gaan in Martijns zijn draadje Wink.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 12 januari 2010 09:04 PM
  [ # 69 ]

Ik vind het overigens wel een interessante discussie hoor! Het hele hydractive verhaal is toch nog 1 groot mysterie voor mij, en ook het verhaal van hoe de ene bol het rijgedrag beïnvloed ten opzichte van de andere bol. Verder ben ik inmiddels wel een beetje van mening dat de hoogteregelaar achter wat aan de luie kant is. Na stevig remmen trekt de XM z’n kont wel weer redelijk omlaag, maar met stilstaan voor een stoplicht of in de file duurt het soms een seconde of 20 voordat de achterkant weer op hoogte is.

Kan iemand trouwens een foto posten van dat messing busje waar Wimb het over had? Dan kan ik daar eventueel komend weekend nog een blik op werpen om te kijken of die inderdaad ovaal is geworden en dus aan vervanging toe is.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 12 januari 2010 09:12 PM
  [ # 70 ]

Hierin wordt ook een vreemd gedrag van de achterkant beschreven:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/203208/

Verderop op pagina 1 heeft Sjaak81 een afbeelding met de geel gekleurde messing busjes. Ze moeten de torderende bedieningsstangen geleiden. Bij sommige XM`s heeft het geholpen om ze te vervangen en ze kosten 0,69 euro per stuk.

Indien de XM op een brug staat zijn ze achter makkelijk te vervangen, voor iets lastiger maar met wat geduld lukt het ook.

Sluit een vervuilde hoogteregelaar niet uit, ondanks LHM verversingen blijft er altijd vuil in de hoogteregelaars hangen (laagste punten van het hydraulisch systeem….).

Het reinigen is geen moeilijk werkje, bij het open maken goed opletten hoe het zat met een ontvetter goed schoonmaken en in dezelfde volgorde alles terugzetten. Ook dit moet op een brug gebeuren, anders kom je er niet bij om de 3 leidingen per HR te (de)monteren.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 januari 2010 12:14 AM
  [ # 71 ]

Hiero staan 2 plaatjes van de hoogteregelaars; de messing busjes in het geel.
Lees het draadje maar door. Je zult overigens niet kunnen zien dat de busjes ovaal zijn uitgesleten.
Als je ze gaat vervangen, kun je hier de instructies van Citrophile lezen. Waarvoor dank very good
En tenslotte nog de info voor het afstellen van de rijhoogte in bijgevoegde afbeelding.

Phiewww!! Nog nooit zoveel bijeengeraapte info in 1 berichtje gestopt gulp

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 13 januari 2010 12:28 AM
  [ # 72 ]

Graag gedaan, ik begin nu ook te merken dat mijn tekst en uitleg her en der verspreid is door het citroen-forum…Ik moet maar weer mijn eigen draadje aanvullen met deze dingen, dan is het makkelijker terugvinden.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 januari 2010 03:28 AM
  [ # 73 ]

Je bent weer geweldig Wimb very good
Had nog een vraagje: Hoe moet je de stabilisatiestang afstellen indien de wagenhoogte links en rechts verschilt.
Ze hebben het over een afstelbare bedieningsstang ( op`t eind van die gescande pagina)
Waar zit die dan en hoe werkt dat dan?
Ik heb namelijk wel bijna een centimeter verschil(7-8 mm.)  grrr ( Ja , veerschotels goed)
Chroedth,
Dirk gitar

Dit is ook wel interessant boys :
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_7/News_CategoryView.aspx?id=/atotz/rubriek_7/60/

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 januari 2010 09:03 AM
  [ # 74 ]

Ik geweldig? Da’s te veel eer red face Ik verzamel alleen wat anderen al hebben uitgezocht/ervaren.

Als je hoogte links en rechts verschillend is, is er iets niet goed (ja, ik weet het: een open deur). Maar ik zou niet waar het aan ligt.

Het afstellen van die ‘afstelbare bedieningsstang’ is eigenlijk te eenvoudig voor woorden:
Die klem op stang 4 (waar schroef 71 in gaat) zit vast op de as die verdraait door het veren van de auto. Afstellen is niets meer als die klem verdraaien. Als de auto op een brug staat kun je de constructie zien, en begrijp je het meteen. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 13 januari 2010 12:41 PM
  [ # 75 ]

wimb, heb je ook de gescande pagina (afb 3) waarop de afstelbare bedieningsstang wordt afgebeeld?

Als ik het zo lees net als Dirk, dan mag de hoogte links en rechts van de auto niet meer dan +/-2mm bedragen. Wat jij uitlegt is het afstellen van de rijhoogte voor en achter.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook