Hallo,
Om te beginnen maar even voorstellen: Ik ben Arjen en woon in noord friesland. Ik heb de Cx altijd een mooie auto gevonden maar op de een of andere manier is het er nooit van gekomen. Momenteel rijd ik een o zo saaie volvo.
Ik heb inmiddels heel wat uurtjes het forum doorgelezen en ben daardoor al wijzer geworden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een serie 1 , nou heb ik daar een vraag over: er is een breed- en een smalspoor uitvoering. Waarom is men destijds breder gegaan en zijn er ook merkbare rij verschillen?
groet,
Arjen.

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Voor zover ik heb begrepen is de breedspoor (overigens is alleen de vooras breder) er gekomen nadat Citroen op de GTi modellen begon te experimenteren met de nieuwe TRX banden van Michelin. Blijkbaar kwamen er stabiliteitsproblemen aan het licht in de combinatie van deze banden met de verhoudingen tussen voor en achteras. Of dit een broodje aap verhaal is of niet weet ik niet. Ik weet dat er wel een verschil voelbaar is tussen rijden met een serie 1 CX en een serie 2, maar dat zit dacht ik in een andere afstelling van de diravi.

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan idd bredere banden kwijt.
Ik denk dat het ook maar goed is dat ze dat gedaan hebben. Je moet er niet aan denken om op een Turbo met 175 of 185 te rijden.
Al rijdt ik zelf met 190ers op de vooras, maar ja dat zijn wel TRXen die hebben met droog weer prima grip. Normaal ligt er 210 op. Dat zou bij een smalspoor niet passen.
Ik denk eigenlijk dat een serie 2 met smalspoor spatschermen er ook niet uit zou zien, een serie 2 heeft wel die wat dikkere look nodig

Totaal aantal Berichten: 765
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bredere banden hebben minder grip op de weg. Historisch gezien hadden eenden bijv 125-er banden en met wat voor een wegligging, zelfs onder besneeuwde omstandigheden
Het was dus meer een mode grille van de domme duitsers om voor bredere banden te kiezen en aangezien de duitse auto bladen dat natuurlijk gedwee volgeden kon Citroen en Michelin niet echt achterblijven.
De 185 er banden hebben bij mij altijd uitstekend voldaan.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Idd, het is niet voor niets dat rallye auto’s op sneeuw op heel smalle (spijker)banden rijden. Veel meer druk per oppervlakte eenheid. Geldt ook voor regen: met smallere banden veel meer druk en kleinere kans op aquaplaning.
Alleen op droog wegdek met je met bredere banden mss iets beter uit, maar breder is bij de doorsnee auto gewoon voor de mooi…

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
andre.smulders schreef:Bredere banden hebben minder grip op de weg. ...
Dit is niet alleen veel te kort door de bocht, maar ook nog eens fout.
In principe hebben bredere banden meer grip. Formule 1 heeft geen brede banden voor de looks.
Uitzonderingen hierop worden o.a. veroorzaakt omdat regenwater een langere weg af moet leggen om opzij gedrukt te worden en dat brede banden niet in de sneeuw kunnen snijden. Smallere banden hebben dus zeker ook voordelen.
Voor de geïnteresseerde is op internet voldoende te vinden, bijvoorbeeld hier.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mee eens, maar daarom zeg ik ook: bij doorsnee auto’s…
oost9 schreef:en zijn er ook merkbare rij verschillen?
Zelf rijd ik met een 2,4 l breedspoor. Laatst tijdens het technisch evenement heb ik met een smalspoor GTI met dezelfde motor gereden. Ik vind die van mij wat directer sturen. Maar of het zoveel fijner is… Mijn indruk is, dat de smalspoor wat neutraler stuurt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Oké , bedankt voor de reacties. Het is dus niet det je een smalspoor moet laten staan om reden van comfort of wegligging.
Tevens nog een vraag : zijn er verschillen in demping / vering bij bepaalde modellen ? Ik kan mij voorstellen dat een turbo of ‘‘gti’’ uitvoering iets harder is afgedempt ? ( andere veer bollen o.i.d. ?)
Een smalspoor moet je zeker niet laten staan. Wat mij betreft toch nog net even wat fraaier dan een breedspoor en wat betreft rijden echt heel prima. Ik zou zeggen, kom 17 januari naar de Veerbollen Party van de CX-club in Arnhem in het Openluchtmuseum en je kunt vast wel een stukje met een smalspoor en met een breedspoor rijden. Dat is wel te regelen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
oost9 schreef:Oké , bedankt voor de reacties. Het is dus niet det je een smalspoor moet laten staan om reden van comfort of wegligging.
Tevens nog een vraag : zijn er verschillen in demping / vering bij bepaalde modellen ? Ik kan mij voorstellen dat een turbo of ‘‘gti’’ uitvoering iets harder is afgedempt ? ( andere veer bollen o.i.d. ?)
GTi (en neem ik aan ook de GTi turbo) hebben (volgens Citroën) een stuggere vering en andere (dikkere?) stabilisatorstangen. Maar wat is stug…?

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Naar mijn persoonlijke ervaring zijn serie II’s stugger/minder deinerig dan serie I CX-en, die lijken wat dat betreft toch meer op een DS.
Maar ik kan het mis hebben, want zover ik weet zijn de boldrukken voor serie I en II gelijk (75 voor, 40 achter)...toch?!
‘Spirit of avant-garde’

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik vermoed dat een beginnende CX rijder het verschil niet zal voelen tussen een serie 1 smalspoor en breedspoor.
Een CX rijdt in het begin zo anders dan elke andere auto dat je daar al even genoeg aan heb
Ik hoor wel vaker mensen zeggen dat een serie 2 stugger is als een serie 1.
Maar wat wordt er dan vergeleken?
Een serie 2 is vaak een GTi uitvoering, welke dus al “stugger” is.
Ik denk dat je een CX 20 Pallas (serie 1) zal moeten vergelijken met een CX 20 RE (serie 2) om het echte verschil te merken.
Event een serie 1 2500 GTi met een serie 2 2500 GTi zou ook een mooie vergelijking zijn.
Zover ik ook begrepen heb hebben veel CXen dezelfde bollen, zelfs die op de Turbo modellen. Alleen de demping is dan anders (het gaatje naar de bol).
Wellicht kan iemand daar meer over zeggen

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
oost9 schreef:Tevens nog een vraag : zijn er verschillen in demping / vering bij bepaalde modellen ? Ik kan mij voorstellen dat een turbo of ‘‘gti’’ uitvoering iets harder is afgedempt ? ( andere veer bollen o.i.d. ?)
Mijn vorige auto was een DS Break, dus ik mag eigenlijk niet meepraten. Maar ik kan melden dat een turbo voor een hydropneumatische Citroen eigenlijk best wel stug veert. Overigens zonder dat het hellen in de bocht echt is opgelost. Dit gezegd hebbend, vlieg je er wel geweldig mee over verkeersdrempels.

- CX 25 GTi Turbo 2
Toch vind ik een XM, Xantia en C5 stugger
Dat gaat niet over een drempel zoals een CX Turbo dat kan.
Er zijn toch twee soorten bollen? Comfort bollen en “normale” bollen?