Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: verbruik
blooper1963 schreef:....onze dealer zei ook de eerste 2 à 3000 km gewoon mee rijden en daarna er goed mee door trekken zonder over de toegestane toeren te gaan,waarop ik antwoorde:en het verbruik dan?? Hij antwoorde mij dat hij minder zou drinken als ik rijd op de manier hierboven uitgelegd, dan ermee te rijden als een oudje!!!
Een collega van mij had tot voor kort een Opel Astra DTI 2.0 (maar laten we het verder maar niet over Opel hebben.. ). Toen hij dat ding kocht verbruikte het ding enorm olie, oorzaak: verglazing van de cilinderwanden. Zijn garage heeft toen een soort van revisie uitgevoerd waarna hij die Opel weer moest inrijden. Ook die garagist gaf aan dat hij vooral niet lullig met het gaspedaal moest omspringen. En inderdaad, dat olieverbruik is daarna niet meer in zo’n sterke mate teruggekeerd. Dus het advies van de dealer aan Blooper1963 kan wel eens een hele goede zijn.
Zuinig rijden houdt overigens ook niet in dat je als een ouwe l.l moet rijden, anticiperend rijden en onnodige remacties voorkomen scheelt al enorm. Maar rotondes pak ik altijd in de 3e versnelling!
Ik heb jaren in de Xantia 1.9D gereden en daarna in een 90pk C5 HDI.
Bij normaal gebruik, gewoon 120km op snelweg haalde beide auto’s rond de 1 op 16. Op lange stukken scoorde de Xantia 1.9D (zonder turbo) zelfs in op 18 a 19.
Groet,
Bob
Re: verbruik
Een collega van mij had tot voor kort een Opel Astra DTI 2.0 (maar laten we het verder maar niet over Opel hebben.. ). Toen hij dat ding kocht verbruikte het ding enorm olie, oorzaak: verglazing van de cilinderwanden. Zijn garage heeft toen een soort van revisie uitgevoerd waarna hij die Opel weer moest inrijden. Ook die garagist gaf aan dat hij vooral niet lullig met het gaspedaal moest omspringen. En inderdaad, dat olieverbruik is daarna niet meer in zo’n sterke mate teruggekeerd. Dus het advies van de dealer aan Blooper1963 kan wel eens een hele goede zijn.
—————————————————-
Dat olie verbruik bij Opels DTI motoren was al een bekend feit, daar was toen een hele aktie over geweest, in sommige gevallen kregen bestuurders na de beurt altijd een halve tot een hele liter olie extra mee, Later zijn er modificaties geweest voor deze motoren. Maar dat heeft niets met je rijden temaken, dit was gewoon een bewerkingsfout af fabriek.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Re: verbruik
Bertje Hdi schreef:. Dus het advies van de dealer aan Blooper1963 kan wel eens een hele goede zijn. :wink
Er treed waarschijnlijk minder vervuiling op bij af en toe eens lekker doortrekken, waardoor het verbruik wat efficienter is.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn Berlingo HDI heeft qua verbruik idd. wel baat bij verder doortrekken in de versnellingen, mijn vorige 1.9D verbruikte gewoon ouderwets meer naarmate het gaspedaal verder werd ingedrukt…
Laatste tank 1:18.888 Valt me allemaal niet tegen. Gewoon rustig rijden, dus niet doortrekken.
20.000km beurt zit er aan te komen. Ben benieuwd. Iemand enig idee wat zo’n beurt kost?
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Net wezen tanken, 1:19,6 (909,42 km op 46,37 liter), redelijk rustig gereden, maar wel pas schakelen bij +3000 toeren. Verder gemengd stads- regionaal en snelwegverkeer.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
graddus schreef:Net wezen tanken, 1:19,6 (909,42 km op 46,37 liter), redelijk rustig gereden, maar wel pas schakelen bij +3000 toeren. Verder gemengd stads- regionaal en snelwegverkeer.
deze nazomer mijn record gebroken met mijn bedrijfs berlingo: 810 km voor 58 liters diesel !!! komt uit op 7,1l op 100km, maar riskeer ‘t me niet meer!! 58 liter dat zit dicht bij de nominale tankinhoud van 60 liter en zonder vallen is niet echt goed voor een diesel!!!
Met mijn picasso heb ik minder geluk die verbruikt voor een ganse tank,en dat bij stedelijk rijden zo’n 9,8 à 10 liter!! hij is nu in februari aanstaande 2 jaar en denk er sterk aan om hem weg te doen en mij een diesel aan te schaffen een 1.6 HDI bvb….
ik heb ooit 62 liter getankt in de Berlingo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
paso schreef:ik heb ooit 62 liter getankt in de Berlingo
en heb jij dat dan ook soms, voortgaande op uwe peilmeter dat er de ene keer meer in gaat dan de andere keer??? ik ga altijd zo een beetje voort op het metertje en ik zie ook mijn kilometers na en rijd meestal tot het lampje net gaat branden!!! maar wat ik dan niet begrijp, is dat er soms,bvb 55 liter in gaat en een andere keer 40 liter voor de zelfde km stand?? ik denk dat dit te maken heeft met de kracht van sommige diesel pompen bij de tankstations!!!!
eerst, ik heb de Berlingo niet meer, na 4jaar en +200000 vond men dat hij vervangen moest (firma wagen)
heel af en toe stel ik mij vragen bij de pomp maar meestal kon ik het verbruik wel afleiden aan de omstandigheden : rijden met zwaar geladen remorque is meer stoken, zwaar doorblazen is meer stoken, in de winter veel ralentie laten draaien tijdens de pauzes en veel koude start, veel verwarming is extreem verbruik
maar meestal klopte het verbruik wel, ik reed eigenlijk op de dag-teller, de meter vind ik bijkomstig
vermits ik veel km’s deed elke dag opnieuw ging ik vaak gewoon elke dag tanken (soms was dat maar 20 liter)
andere keren ging ik om en bij de 600 km tanken
maar om even duidelijk te zijn over de meter : bij volle tank duurde het een tijd eer je de meter zag zakken maar hoe meer naar een lege tank hoe nauwkeuriger ik hem vond
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat je de ene keer meer liters er in krijgt als de andere heeft te maken met de bestrating van het tankstation deze loopt meestal wat af richting pomp. dus als je je berlingo met de tankdop het dichst bij de pomp zet staat de auto wat scheef en scheelt het al snel eeen liter of 6,7 wat je er minder in krijgt.
Trouwens zuinig zijn ze echt niet 1 op 13 is wel het zuinigste wat ik er mee kan halen, maar zoveel comfort en ruimte mag best wel een paar litertjes kosten
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
heeft er iemand al een duidelijke beschrijving gepost hoe de erg af te koppelen ?
ik zit nu met de eerste tank op 350 km en de meter staat halfweg… nog niet veel van te zeggen dus .
Ik heb bij mijn Berlingo de slang van de EGR-klep eraf getrokken en de slang afgestopt met een m6 bout en verder niets gedaan, hij is er wel een beetje minder dorstig van geworden. De mijne is trouwens voorzien van een siemens inspuit systeem? de vorige Hdi van mij had een Bosch systeem en die was wel zuinig, met gemak 1:18. Nu met afgekoppelde EGR zit ik rond de 1:15,5 - 1:16.
Bij normaal rijden haal ik 500 km op een halve tank.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een rookgordijn? Nog nooit gezien achter mijn HDi met nu een kleine 100.000 km op de teller. Zelfs niet met een zware aanhanger er achter ofzo… (en nee, ik heb nergens aan geprutst, ben netjes overal afgebleven, ik rijd er gewoon mee )