Mijn Berlingo HDI 2001 haalt meestal wel de 1:15,5 en ik rij niet echt rustig, die acceleratie vind ik nog steeds leuk. Hij heeft nu zo’n 92.000 achter de rug en rookwolken heb ik nog nooit gezien. Wel bij mijn Golf dieseltjes uit 79 en later, maar nee niet bij mijn HDI.
Volgens de dealer levert de roetmeting ook nooit een probleem op.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Aan de topic starter moet ik melden dat ik in een C3 met een 1.4HDi rijdt met slechts 20.000 op de teller en ik vind persoonlijk ook dat de motor zeker niet zuinig is. Waarden van 1 op 14 op de snelweg met 100km per uur vind ik ook echt niet zuinig voor een klein autootje als de C3.
Aan dit antwoord heb je dus 3x niks maar het was mij ook gewoon opgevallen. Nou heb ik een tankpas dus dat maakt niet zoveel uit, maar het idee staat me niet aan.
Rien
Welliswaar hebben we hier geen Berlingo maar wel een picasso van 2001 met 2.0 HDI (90PK). Deze haald met gemak 1 op 18. De 1 op 11,5 zoals TS verteld vind ik dan onacceptabel..!
Hoi,
Ik heb een nieuwe berlingo 16HDi 90pk sinds 03/02/06.
Mijn verbruik ligt momenteel op 1/15,5 (boordcomputer) wat ik zeer redelijk vindt voor een nieuwe wagen. Heb nu ongeveer 300km op de teller staan.
Vindt hem trouwens zeer leuk om mee te rijden, trekt goed, enz…
1° Citroën BX 14RE
2° Volvo 440 1.9TDI
3° Volvo 460 1.9TDI
4° Citroën Berlingo 1.6HDi
5° Citroën C4 Picasso 1.6HDI 110 FAP EGMV
Hallo ben nieuw hier op het forum jeetje wat kan je een hoop opzoeken.
Mijn Berlingo uit 2005 verbruikt 1:13 ook een beetje aan de hoge kant denk ik. Denk ook dat er een verstuiver stuk is (dacht de garage) zou dat er mee te maken kunnen hebben.
Ook valt mijn cruisecontrol regelmatig uit zou dat komen door het onregelmatig lopen van de motor
Hoi, wij hebben sinds oktober 2009 een XTX 110pk met nu 13000 km op de teller en ik moet zeggen dat het verbruik voor deze wagen bij aankoop nogal wat tegen viel daar we overgeschakeld waren van een C4 met een verbruik van 1/18 naar de Berlingo met een vebruik van 1/14.Nu zoveel aangename km later is het dan toch gezakt naar een aanvaardbare 1/16.Ik denk dat dit verbruik voor deze wagen vrij normaal is daar de luchtweerstand ook groter is dan bij een C4. In elk geval hebben we er tot nu toe noch geen minuut spijt van dat we overgeschakeld zijn. Het is gewoon een funcar.
Groetjes
C4 Picasso 2016 automaat
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
toch wel schrikbarend om deze brandstofverbruiken te lezen
okay ik woon in zweden en hier kan je niet zo hard karren maar goed klimmen moet ik toch wel regelmatig,
maar ik haalde toch wel doorgaands de 1 op 18 met de berlingo 2.0hdi
en nu met de c4gp rij soms over en soms iets onder de 1 op 20
mijn XTR uit 2009 neemt momenteel genoegen met een zuinige 5.8liter op 100km. Dat komt overeen met 1/17.3 Ik vind dat zeer aanvaardbaar. Dar is het verbruik over de laatste 3 tanks.
Het fabriek geeft op dat het normverbruik 5.7liter is.
ik doe eigenlijk weinig snelweg kilometers, maar als ik die doe dan blijft het verbruik, nog steeds binnen de perken.
Het max verbruik dat ik ooit gehaals heb moet iets van 7liter op 100km zijn (1/14.3) het minimum wat ik ooit gehaald heb was 5.4liter op 100km (1/18.5)
De verhalen in de medis dat een normverbruik niet haalbaar is dus in mijn ogen dikke zever.
Hierbij moet ik dus vertellen dat de airco altijd automatisch aan staat, en dat de cruisecontrol gebruikt wordt. ook gebruik ik de radio de hele tijd, dat zijn ook allemaal zaken die het verbruik zouden doen oplopen. Maar dan spreek je nog niet over 0.2liter op 100km.
Zo kan je ook zeggen : neem als optie geen automatische ruitenwissers, want die sensor trekt ook de heletijd stroom en stroon verbruiken is ook brandstof verbruiken….
ff een beetje uitleg over de cruise control:
iedereen denkt altijd dat een cruisecontrol helpt je verbruik te laten zakken maar in feite is dat dus niet waar. om te beginnen, de cruise control trekt ook stroom, en zoals gezegd, stroom is verbruik.
Daarbij kont dat de cruisecontrol zich nooit zo vast houd als dat je voet zich stil kan houden op de gaspedaal. stel: cruise control staat ingesteld op 100km/u, dan laat de cruise de snelheid schommelen tussen 98 en 102km/u.en dat zorgt ook voor extra verbruik.
Het gaat hierbij wel telkens op slechts enkele tienden van een liter brandstof, maar met t oog op een zuinig verbruik is dat wel iets om over na te denken.
k moet wel zeggen, wat is een cruise control gemakkelijk, ik gebruik m bijna constant!
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
even over die cruise control
ik heb nu mijn 4de citroen met cruisecontrol maar merk juist als er mensen zijn die niet op de cruisecontrol rijden
die schommelen naar mijn inzicht meer als mensen die op de cruisecontrol rijden
speciaal hier in zweden waar ik woon daar zijn aardig wat bergjes en dan is het heerlijk de cruise maar idd niet economisch
maar iemand die zijn voet stil kan houden op 1 snelheid vind ik knap hoor.
noorman schreef:even over die cruise control
ik heb nu mijn 4de citroen met cruisecontrol maar merk juist als er mensen zijn die niet op de cruisecontrol rijden
die schommelen naar mijn inzicht meer als mensen die op de cruisecontrol rijden
speciaal hier in zweden waar ik woon daar zijn aardig wat bergjes en dan is het heerlijk de cruise maar idd niet economisch
maar iemand die zijn voet stil kan houden op 1 snelheid vind ik knap hoor.
voet moet je ook ni perfect stil houden, maar als jij de snelheid van 100 naar 97 ofzo laat zakken (ongewild omdat je voet je pedaal minder indrukt)ga je niet altijd meteen weer gas bijgeven om terug 100 te rijden. De cruise control doet dat wel de hele tijd.
Zelf ben ik wel voorstander van een cruise control want het rijdt enorm comfortabel! Zou geen auto meer willen zonder…
Ook mijn gechipte Bosch HDi is geen zuinige; 1:13 is normaal, maar, door aankleding en brede sloffen is tie mogelijk iets schadelijker dan normaal. Heb het gehele verhaal gelezen, en zal ook eens beginnen met de 3000 toeren-schakel-methode. Ben benieuwd.
Marcel, op hoeveel toeren schakel jij nu dan???
ik moet bij mijn verbruik vertellen da ik met mn 1.6HDi schakel tussen de 2000 en de 2500 toeren.
daar krijg je t verbruik lager mee.
in de eerste versnelling kom ik (bijna) nooit boven de 2000tr. Meestal schakel ik op van 1 naar 2
rond de 1750 toeren.
Ik schakel nu bijna volgens hetzelfde patroon zoals jij doet, alleen in de 1e versnelling schakel ik hem wel door tussen de 2000 en 2500. Dit is “het nieuwe rijden” zoals ze dat in NL noemen… Maar bij mij bied het weinig uitkomst. Toch maar weer eens op de oude manier gaan werken dus. Pas daarna misschien de EGR klep afsluiten en de KAT leeghalen
de eerste schakel ik zo vroeg op om de motor niet te veel te belsten door m weinig belast veel toeren te laten maken.
ook plankgas optrekken tot weinig toeren helpt het verbruik bij een diesel naar beneden halen. da zou ook bij het nieuwe rijden horen.. haha
Ik rijd sindskort ook volgens het principe van het ‘nieuwe rijden’.
Ik rijd met een berlingo 1,9D, en kan nu ongeveer 1500km doen met een tank van 65 liter.
Dus hoe ermee gereden wordt kan een grote invloed hebben.