Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Eventjes klepjes stellen, bougietjes vervangen en sproeiertjes doorblazen zal wonderen doen denk ik…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
123 ontstekingen zijn leuke dingen. Ik heb echter de ervaring dat als de wagen langer stilstaat dat die dan niet meer wil aanslaan met de 123.( op verschillende auto’s met verschillende 123 ontstekingen). Met punten heb ik die problemen nog nooit gehad.
Voordeel van die 123 is wel dat je geen punten hoeft te stellen. Verder zijn het ook wel prettige ontstekingen kwa “prestaties”
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je ook een technische onderbouwing voor dat verhaal Evan? Ik ben echt erg benieuwd naar de oorzaak hiervan.
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Evan schreef:123 ontstekingen zijn leuke dingen. Ik heb echter de ervaring dat als de wagen langer stilstaat dat die dan niet meer wil aanslaan met de 123.( op verschillende auto’s met verschillende 123 ontstekingen). Met punten heb ik die problemen nog nooit gehad.
Voordeel van die 123 is wel dat je geen punten hoeft te stellen. Verder zijn het ook wel prettige ontstekingen kwa “prestaties”
Wat versta je onder langer stilstaan?
Een week? Een maand? Een jaar?
Jeroen
Een week tot enkele maanden.
Geen technische onderbouwing. Ik ben geen elektrotechnieker.
Ik heb wel genoeg A-types om ‘t “getest” te hebben
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Die ervaring heb ik dan niet.
Na 2 maanden stilstand (winterperiode) start mijn Ami direct met 123-ontsteking.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Bij mijn eend moet ik na een winter stilstand even flink doorstarten, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het van ver moeten komen van benzine (zakt terug, filtertje tussen pomp en carb staat dan leeg) dan met de 123.
Totaal aantal Berichten: 347
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Dat ligt dan niet aan de 123… althans… Als je boordspanning te laag is (weet de exacte waarde niet) wil een normale ontsteking nog net die vonk geven waarop die aanslaat. Een 123 geeft dan niet thuis. Dus als je auto wat langer stil staat en je accu is niet meer zo braaf dan heb je met de 123 mogelijk een probleempje.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
2 dingen die het wel deden: aantrekken of remmenreiniger in de carb spuiten. Maar op een nieuwe accu deed ie het ook niet beter. Andere ami zelfde verhaal (ook met 123). Ligt mi toch echt aan die 123 en niet aan de rest van de geopperde oorzaken
Anyway geef mij maar punten. Neem een extra setje punten en condensator mee op wereldreis en je komt ook weer thuis
Totaal aantal Berichten: 782
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Dan ben ik erg benieuwd. Ik las in het blaadje van de Ami vereniging dat er tegenwoordig zelfs een 123-evo is of iets dergelijks. Als ik dat zo las ben ik daar ook erg in geinteresseerd. Is net iets beter of zo. Maar goed, ik ga het eens navragen bij iemand die die dingen verkoopt.
Totaal aantal Berichten: 347
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Een 123 is natuurlijk ook niet heilig! Tijdens de snertrit afgelopen jaar bleek een 123-kastje behoorlijk gedrefragmenteerd, de magneetjes kwamen eruit rollen… Maar dat was ook wel een erg oude.
De tip is om bij inbouw van een 123 ook de normale bekabeling te laten zitten zodat je bij nood je puntjes kunt terug zetten.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ja, dat had ik inderdaad ook al begrepen. Ik hoorde iets van verhalen van mensen met 123 die in Frankrijk strandden en dan bij de garage kwamen die zoiets hadden van… uuhh jongens, wat is dat nou?... en dat de wagen in kwestie vervolgens op een ambulance terug naar Nederland kwam. Dus de originele spulletjes blijven zowieso aan boord.
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Verder denk ik, dat Jasmijntje nou niet echt weken of maanden aan een stuk stil gaat staan. Of wel?
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Op het moment zeker niet. Hooguit eens een weekje als ik een andere wagen naar Nijmegen pak en het dametje een weekje in Leiden mag hangen.
Een foto van 9 jaar oud, genomen op Citromobile. Toen had ze nog andere achterlichten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX