1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
witte aanslag op HDI blok
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 december 2009 01:39 PM

Hallo,

Sinds de kou van afgelopen tijd wil mijn xantia 2.0 HDI niet zo lekker (helemaal niet) starten.Met een accukabel naar mijn XM wilde het wel lukken. In eerste instantie dacht ik aan de accu, en heb deze vervangen voor een recenter model met voldoende vermogen uit de XM.
Nu wilde de wagen vanmorgen weer niet starten, en de accu is wederom uitgeput.
Ik heb de mooie plastic kappen eens verwijderd om er onder te kunnen kijken en om eventueel de boel verwarmen met een kacheltje.
Daar trof ik tot mijn schrik een poederachtige witte substantie over de leidingen en het blok. Dit lijkt me niet helemaal in orde, en wie weet kan iemand mij hier verder mee helpen?

Groeten,

Hugo

Afbeelding Bijlagen
DSC_0221(klein).jpgDSC_0222(klein).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 december 2009 04:43 PM
  [ # 1 ]

De ANWB is vanmidag langsgeweest, en heeft de wagen met een beetje extra spanning direct laten starten.
Ik heb de wegenwachter ook gevraagd naar deze witte uitslag, maar deze man had dit nog niet eerder gezien, en kon hier verder niets over vertellen.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 december 2009 06:01 PM
  [ # 2 ]

Lijkt me zout aanslag.

Accu en dynamo al laten testen?

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 december 2009 06:15 PM
  [ # 3 ]
citro-power schreef:

Lijkt me zout aanslag.

Accu en dynamo al laten testen?

De wegenwachter heeft de accu doorgemeten en in orde bevonden. Ik kreeg zelfs een mooie uitdraai op een bonnetje. De dynamo deed ook gewoon zijn werk volgens deze meetgegevens.

Zoutaanslag? Hoe komt dat op deze plek terecht dan? en belangrijker.. Zou het schadelijk zijn?

Profiel  
 
Gepost: 29 december 2009 06:27 PM
  [ # 4 ]

Pekel dat met water zich een weg tot op je motorblok zoekt is niet zo verwonderlijk toch? Het witte poeder is corrossie van het aluminium waar je motordelen van gemaakt zijn. In tegenstelling tot bij andere metalen vormt dit bij aluminium een beschermende laag. Haal je het weg, dan ontstaat het opnieuw, laat je het zitten, dan wordt het niet erger. Kan in elk geval geen kwaad.

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 december 2009 06:42 PM
  [ # 5 ]

da’s weer een geruststelling.

Nu nog even uitzoeken wat het slechte starten nog meer zou kunnen veroorzaken

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 december 2009 12:04 AM
  [ # 6 ]

Zo te zien zit het voornamelijk op de hogedruk onderdelen.
Als je nooit onder de kappen heb gekeken, dan denk ik dat het van dat poeder is om lekkages op te sporen nadat er aan het hogedruk systeem gesleuteld is.

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 30 december 2009 02:17 PM
  [ # 7 ]

ook niets ernstigs dus.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 december 2009 10:51 PM
  [ # 8 ]

Nee, niets om je druk over te maken.
Van dat poeder staat niet zo heel veel in de handboeken, alleen in de Haynes Diesel Engines staat er wat over.
Ik weet niet hoe lang je de auto heb en wat de km-stand is, het zou kunnen dat de verstuivers ooit vervangen zijn. Wat alleen maar goed kan zijn, commonrail verstuivers willen nog wel eens sneuvelen na c.a. 150K.

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 31 december 2009 10:42 AM
  [ # 9 ]

Ik heb de wagen pas sinds Juni 2009. Bij aanschaf stond er 224000 op de teller, en nu net over de 230000.
Het starten gaat bij lage temperatuur nog steeds moeizaam.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 december 2009 07:55 PM
  [ # 10 ]

Zou niet mogen voor een commonrail, die hoef je nauwlijks voor te gloeien.
Gloei je wel voor? of weet je zeker dat je gloeibougies goed zijn?
In iedergeval is er aan het hogedruk brandstofsysteem gesleuteld in het verleden.

Profiel  
 
Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 10 januari 2010 01:12 PM
  [ # 11 ]

Heb je al gemeten of er ergens een lekstroom zit, waardoor je accu leeggetrokken wordt? Met een te lege accu wil ie zeker bij dit weer niet best starten.

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 10 januari 2010 09:05 PM
  [ # 12 ]

ik denk dat het wellicht eerder de olie in het blok is. Zodra het weer beter is zal ik deze eens vervangen door synthetische olie 5 w 40. (tip van de ANWB)

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 14 januari 2010 05:59 PM
  [ # 13 ]

Hopelijk is de witte aanslag geen gevolg van galvanische werking…
Als je ergens een lekstroom hebt zal het aluminium zich opofferen ten voordele van een edeler metaal.

Bij mijn Jumper is er een soort 5de voorverwarmer voor de diesel. Deze was stuk wat het starten bij echt koude temperaturen bemoeilijkte. Of jij ook zo iets hebt weet ik niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 januari 2010 07:18 PM
  [ # 14 ]

Hogedruk inspuitleidingen zijn niet van aluminium en het spul zit ook op kunsstofdelen.
Dit is echt van dat “lekzoek poeder”.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 18 januari 2011 11:52 AM
  [ # 15 ]

als je een motor afspoelt met een hogedrukspuit en dan lang gaat staan krijg je ook die aanslag op alu.delen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook