Hallo,
Sinds de kou van afgelopen tijd wil mijn xantia 2.0 HDI niet zo lekker (helemaal niet) starten.Met een accukabel naar mijn XM wilde het wel lukken. In eerste instantie dacht ik aan de accu, en heb deze vervangen voor een recenter model met voldoende vermogen uit de XM.
Nu wilde de wagen vanmorgen weer niet starten, en de accu is wederom uitgeput.
Ik heb de mooie plastic kappen eens verwijderd om er onder te kunnen kijken en om eventueel de boel verwarmen met een kacheltje.
Daar trof ik tot mijn schrik een poederachtige witte substantie over de leidingen en het blok. Dit lijkt me niet helemaal in orde, en wie weet kan iemand mij hier verder mee helpen?
Groeten,
Hugo
De ANWB is vanmidag langsgeweest, en heeft de wagen met een beetje extra spanning direct laten starten.
Ik heb de wegenwachter ook gevraagd naar deze witte uitslag, maar deze man had dit nog niet eerder gezien, en kon hier verder niets over vertellen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lijkt me zout aanslag.
Accu en dynamo al laten testen?
citro-power schreef:Lijkt me zout aanslag.
Accu en dynamo al laten testen?
De wegenwachter heeft de accu doorgemeten en in orde bevonden. Ik kreeg zelfs een mooie uitdraai op een bonnetje. De dynamo deed ook gewoon zijn werk volgens deze meetgegevens.
Zoutaanslag? Hoe komt dat op deze plek terecht dan? en belangrijker.. Zou het schadelijk zijn?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Pekel dat met water zich een weg tot op je motorblok zoekt is niet zo verwonderlijk toch? Het witte poeder is corrossie van het aluminium waar je motordelen van gemaakt zijn. In tegenstelling tot bij andere metalen vormt dit bij aluminium een beschermende laag. Haal je het weg, dan ontstaat het opnieuw, laat je het zitten, dan wordt het niet erger. Kan in elk geval geen kwaad.
da’s weer een geruststelling.
Nu nog even uitzoeken wat het slechte starten nog meer zou kunnen veroorzaken
Zo te zien zit het voornamelijk op de hogedruk onderdelen.
Als je nooit onder de kappen heb gekeken, dan denk ik dat het van dat poeder is om lekkages op te sporen nadat er aan het hogedruk systeem gesleuteld is.
ook niets ernstigs dus.
Nee, niets om je druk over te maken.
Van dat poeder staat niet zo heel veel in de handboeken, alleen in de Haynes Diesel Engines staat er wat over.
Ik weet niet hoe lang je de auto heb en wat de km-stand is, het zou kunnen dat de verstuivers ooit vervangen zijn. Wat alleen maar goed kan zijn, commonrail verstuivers willen nog wel eens sneuvelen na c.a. 150K.
Ik heb de wagen pas sinds Juni 2009. Bij aanschaf stond er 224000 op de teller, en nu net over de 230000.
Het starten gaat bij lage temperatuur nog steeds moeizaam.
Zou niet mogen voor een commonrail, die hoef je nauwlijks voor te gloeien.
Gloei je wel voor? of weet je zeker dat je gloeibougies goed zijn?
In iedergeval is er aan het hogedruk brandstofsysteem gesleuteld in het verleden.
Heb je al gemeten of er ergens een lekstroom zit, waardoor je accu leeggetrokken wordt? Met een te lege accu wil ie zeker bij dit weer niet best starten.
ik denk dat het wellicht eerder de olie in het blok is. Zodra het weer beter is zal ik deze eens vervangen door synthetische olie 5 w 40. (tip van de ANWB)
Hopelijk is de witte aanslag geen gevolg van galvanische werking…
Als je ergens een lekstroom hebt zal het aluminium zich opofferen ten voordele van een edeler metaal.
Bij mijn Jumper is er een soort 5de voorverwarmer voor de diesel. Deze was stuk wat het starten bij echt koude temperaturen bemoeilijkte. Of jij ook zo iets hebt weet ik niet.
Hogedruk inspuitleidingen zijn niet van aluminium en het spul zit ook op kunsstofdelen.
Dit is echt van dat “lekzoek poeder”.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
als je een motor afspoelt met een hogedrukspuit en dan lang gaat staan krijg je ook die aanslag op alu.delen