Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ga donderdag kijken naar een C35. Uiteraard ga ik kijken naar roest onderaan de deuren, rond de voorruit en onderaan de achterkleppen. En luisteren naar de tandwielkasten in de aandrijving. En eens kijken of er een oliewalm achter hangt bij de koude start en of de diesel mooi nagelt.
Maar hebben jullie als kenners nog aanvullende tips? Laat het me weten!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog een vraagje: er zit een driedelige achterklep in, net als in de HY of de Peugeot J7. Is dat nou zeldzaam?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Remleidingen goed bekijken, en ook heel goed op rotte vloeren en dragende delen letten. C35’s rotten verschrikkelijk. Veel erger nog dan een HY…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
break23m schreef:Nog een vraagje: er zit een driedelige achterklep in, net als in de HY of de Peugeot J7. Is dat nou zeldzaam?
Yep vrij zeldzaam
Verder ga ik mee met wat Waterman vertelt, mert dien verstande dat het wel uitmaakt welk bouwjaar je hebt de latere C35’s waren wel beter
Ik heb je een pbtje gestuurt
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm. Dat ze kunnen roesten wist ik al - een vriend van me heeft er een tijdje een oude ambulance gebruikt als transportbus voor z’n motorzaak. Maar dat ze nog harder gaan dan een HY, dat had ik dan weer niet verwacht. Ik kan sinds kort lassen, maar ik wilde daar toch niet m’n hobby van maken. (Overigens met die ‘motor-transport-ambulance gemerkt dat de aandrijving heel bijzonder kan klinken.)
Intussen begrepen dat ik in elk geval goed moet letten op (met dank aan geoarthc35):
- dorpels cabine
- paravan (zeg maar de rand onder de voorruit)
- de remcilinders
- de banden, want die zijn duur.
Iemand anders nog dingen die ik bij een eerste bezichtiging morgen in elk geval ook nog moet bekijken?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op oudjaarsdag de bus bekeken. Tot m’n verbazing een langslaper - dus ik hoefde niet te onderzoeken of het interieur zonder veel verplaatsing van apparatuur is om te bouwen. We passen er zonder verbouwing in! Jammer van het handgeschilderde interieur en de volledig aan flarden hangende BX-stoelen in de cabine.
De schuifdeur roest flink aan de onderzijde. En de paravan is handgeschilderd. Maar de bodem en de dorpels lijken heel behoorlijk. En de rest van de carosserie is zonder meer netjes.
Moet ik er opeens wel heel serieus over gaan nadenken of ik het ding koop. En wat ik er dan voor over heb. Ja ja, je kunt maar een probleem onder de kerstboom hebben.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Geen foto’s gemaakt?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als je lang plezier van de camper wilt beleven moet je wel even goed opletten of hij niet “verlast” is.
Er kan zo vreselijk veel verstopte ellende zitten, want de bodemgroep zit bijzonder complex in elkaar, de motor zit op een los subframe, en die moet ook in goede staat verkeren, wil je er mee door de APK komen.
Til ook even de matten in de cabine op, bij de pedalen ,bij de passagier en bij de instappen.
Als er weinig roest aanzit zijn het ongelofelijk solide bussen!
Regel ergens of je op een brug kunt, garagehouders willen vaak wel 25 euro verdienen zonder iets te hoeven doen…
Grote kans dat je dan een betere inschatting kan maken.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aan de bodem was van onderaf geen merkwaardig laswerk te zien. Het subframe heb ik inderdaad minder goed bekeken - en ik heb ook niet alle matten opgetild. Achterin ging dat sowieso niet omdat daar zeil in gelegd is. Maar voorin heb ik het ook niet gedaan. Stom eigenlijk. Lastiger dan ik dacht, zowel de geschiktheid als rijdend huisje beoordelen en tegelijkertijd de boel bekijken als oude auto.
Zijn er nog garagebedrijven die kennis hebben van deze auto’s?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het grote roestprobleem van deze bussen wordt veroorzaakt door de vele plaatsen waar bagger en vocht zich op kunnen hopen.
Werkelijk emmers vol met zand heb ik bij onze bus losgekrabd.
Qua rijden zijn het perfecte bussen, ze veren fantastisch en je kan er ook best wel dynamisch mee sturen, ik rij per jaar ruim 60.000 km in een Mercedes Sprinter, de c35 voelt heel erg veel steviger aan, fikse bergpassen zijn een haalbare kaart!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Beste Break23m,
Zelf rijd al 10 jaar in mijn huidige tweede c35 (zie eventueel cosmetische operatie van mijn c35).
Aandachtspunten waar ik naar zou kijken zijn: Slangen naar de oliekoeler, dese hebben een uitwendige wapening die doorgeroest kan zijn. Een geknapte leiding betekent binnen 100 meter geen olie meer. Heb ik eenmaal meegemaakt. De leidingen zijn niet meer leverbaar, maar kunnen wel, met de originele koppelingen worden nagemaakt. Verder zou ik goed kijken naar de remschijven voor, dat ze niet te veel versleten zijn. Nieuwe zullen wel niet meer te krijgen zijn. Ook de wiellagers en de achterwiel draagarm lagers controleren. vervangen is niet goedkoop en voor de voorwiellagers is speciaal gereedschap nodig.
Verder goed de balken controleren bij de achterwielophanging daar wil vaak roestvorming optreden. De kapotte BX-stoelen lijkt mij geen issue. Zelf heb ik leren electrisch verstelbare XM-fautieuls gemonteerd dat is pas echt relaxt rijden. Mijn ervaring is dat een C35 die goed is en goed wordt behandeld ook goed blijft. APK’s zijn bij mij nooit een probleem geweest. Mocht je hem kopen en je hebt wat nodig, neem dan even contact op ik heb nog wel wat onderdelen.
Succes,
Tonie Scherpenhuysen
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Tonnie, Maurice,
Sorry voor m’n trage reactie. Maar goed om te horen dat er mensen zijn die gewoon volhouden met deze karakteristieke bussen. Ik hoor eind deze week of m’n bod is geaccepteerd. Na maanden te koop staan heeft zich toch nog een andere geinteresseerde gemeld die blijkbaar ook serieus is. Tja, even afwachten. En als ‘t allemaal door gaat dan maar eens kijken naar de remschijven en de achterwielophanging ...
Tonnie, bedankt voor het aanbod voor de onderdelen. ‘t Verhaal over de werkzaamheden aan je bus had ik inderdaad al gevonden.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoi break23m,
ik sluit me aan bij het meeste wat eerder al is bijgedragen.
Echter remdelen zijn nog prima verkrijgbaar, en ook niet extreem duur. Set voorremschijven rond 70-100 euro, achterremmen 50-75 euro,remblokken voor en achter 30 euro per set, voor achterremmen kan je ook voorrem blokken van axel en Gs(a) gebruiken, deze worden vaker op marktplaats e.d. aangeboden voor minder geld.
Wiellagersets zijn circ 150-180 euro, maar worden in kleine partijen ook wel voor 80 euro aangeboden.
Het lastigste van dit verhaal is dat om de remschijven te vervangen altijd de naven gedemonteerd moeten worden, de schijven zitten achter de bevestigingsflens voor het wiel, dus de wiellagers moeten altijd gedemonteerd.
De rubber remslangen voor de voorzijde zijn het moeilijkst te vinden.
succes en veel plezier!
Als je nog eens concrete info nodig hebt over de constructie, montagewijze of beschikbaarheid van delen:
“Vragen staat vrij”
Rinus
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Diesel Rinus schreef:
De rubber remslangen voor de voorzijde zijn het moeilijkst te vinden.
Rinus
Remslangen kun je op maat na laten maken. Hoeft dus ook geen probleem meer te zijn.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja - eerst een weekje skieen en dan eens kijken wanneer ik de bus ga ophalen . Hij is van mij! Stond nogal onvindbaar op Marktplaats - in elk geval kwam je ‘m niet tegen als je naar een C35 aan het zoeken was. Dat scheelt dan weer, bijna niemand was geinteresseerd.
Het is een C35 RD camper met driedelige achterklep en met het bed in de lengte. In februari of maart maar eens kijken of er meer aan moet gebeuren dan het repareren van de roest onder aan de schuifdeur (m’n lascursus in de praktijk brengen?). En op zoek naar een stel nette stoelen ter vervanging van de volledig aan flarden liggende BX-stoelen (met hoogteverstelling - dat dan weer wel). De stoelen uit de C3 Exclusive bevallen mijn vriendin zo goed, dat ik daar waarschijnlijk naar op zoek ga. Gelukkig zitten die ook in de Peugeot 307 - dat vergroot de keus. Geen idee of dat zomaar past, trouwens. Als het te ingewikkeld is, dan wordt het een stel nette BX stoelen. En maar eens nadenken of er een gekleurde streep op moet aan de zijkant. En zo ja in welke kleur dan. En of ik het reservewiel binnen wil houden of dat het achterop mag. En nadenken over de vakantiebestemming natuurlijk.