Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als het hydractive lampje netjes oplicht met starten, dan zou er geen storingen in de veercomputer moeten zijn. Maar je zou ermee kunnen oefenen voor de volgende keer wanneer je wel denkt storingen te hebben in welke computer dan ook.
Eerst moet je zeker ervan zijn dat de veerbollen op druk staan. Bij hydractive1 is de sportstand wel wat stug hoor, maar moet niet kneiterhard zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als ik het zo lees, dan zijn zowel de veerbollen als hydractivebollen leeg of bijna leeg . Na het vullen of vervangen zul je echt lekker gaan zweven, mits de hydractive elektroklep slecht aangestuurd wordt…dan veer je alsnog in de sportstand maar wel zoals de sportstand hoort te zijn .
Mocht je nog vragen hebben over de relais aansluiting, om ervan zeker te zijn dat de elektroklep goed en sterk wordt aangestuurd dan verwijs ik je hiernaar door:
http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?p=1559#1559
Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn kun je altijd nog vragen natuurlijk .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Citrophile schreef:Als ik het zo lees, dan zijn zowel de veerbollen als hydractivebollen leeg of bijna leeg .
Dat heb ik ook wel gedacht, maar kan het dan zo zijn dat de auto met stilstand wel goed veert dan?
Citrophile schreef:Na het vullen of vervangen zul je echt lekker gaan zweven, mits de hydractive elektroklep slecht aangestuurd wordt…dan veer je alsnog in de sportstand maar wel zoals de sportstand hoort te zijn .
Tja dan is dat de winst.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als een XM in de sportstand staat igv een storing met de bollen op druk kun je amper de achterkant en voorkant induwen . Ik weet niet zeker of je een hydropneumatische Citroen wel makkelijk kunt indrukken met (bijna) lege bollen.
Een feit blijft wel dat veel XM rijders denken dat hun XM al goed veert terwijl het veel beter kan . Er zijn ook XM rijders zoals Sjaak81 die denken dat hun XM stug is, terwijl de vering eigenlijk al veel zachter is dan het zou moeten zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Grappig als je je bedenkt dat liefhebbers van Duitse auto’s hun steeds harder willen laten veren en Citroen Liefhebbers de auto meestal alleen maar zachter wil laten veren. Soms denk ik wel eens dat ik me kan aansluiten bij Sjaak. De auto veert prima als je gewoon rustig rechtuit rijdt. Als je echter in de bocht een hobbel tegenkomt of bij het remmen over de ribbels rijdt bij een stoplicht dan merk je de sportstand erg goed.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Daarom is hydractive een mooie uitvinding van Citroen , zacht wanneer het kan en stug wanneer het moet .
Alleen moet je geen storing(en) of achterstallig onderhoud hebben…...
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Al heb ik liever: zacht wanneer het moet !! en stug wanneer het kan Zit er ook wel eens over te fantaseren om 1 van de 5 hydractief sensoren http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/xm/xm-09.html los te koppelen n.l. de stab. sensor. Nu vraag ik mij of of VC module dit intrepeteerd als een error en dus niks meer uitricht of neemt hij genoegen met de informatie van de overige 4 sensoren ?? (achterliggende gedachte is dat hij geen gegevens krijgt van de stab. sensor en de wagen in een “rustige” situatie verondersteld wordt en dus (langer) op comfort modus rijdt en dus niet om de haverklap in de sport modus springt). Let wel: ik heb het hier dus over fantaseren !! gaat het werken ??? Wie weet het antwoord.?? En als hij in error springt (wat ik vermoed)
staat hij dan permanent in de sportmodus. ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik neem aan dat je met de stab. sensor dat ding bedoelt in de buurt van de hoogteregelaar voor. Deze genereert wel een storing als je die loskoppelt (code 25), maar dit is een storing die niet een permanent harde stand veroorzaakt.
Volgens mij is het enige gevolg van loskoppelen dat je meer gaat overhellen in bochten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vandaag hebben we (Citroen23 en ik) de motor van het open dak er even uit gehaalt. Nu vallen een paar dingen op. De motor zit maar met een schroef vast. Als ik nu op het knopje open druk dan rateld er van alles. Als ik naar het motortje kijk en het tandwieltje dan lijkt alles wel goed eruit te zien. Er zit wel erg veel vet op het tandwiel. Dit heb ik er maar een beetje af gehaald. Toen de motor terug geplaatst. Hij ratelde nog steeds, maar als je de motor echt heel goed aandrukt dan gaat het dak gewoon open en dicht. Maar dan moet je echt heel hard drukken. Nu wil ik dinsdag dit weer even los halen en misschien was meer schhonmaken. Er vallen me een paar dingen op waar ik wat vragen over heb.
Er komen van drie kanten kabelbundels maar er zit nergen een stekker. De draden op de motor zijn gesoldeert. Waar moet je deze los halen?
Moet het tandwiel wel ingevet worden of is het beter om dat wat droger te houden?
Met hoeveel schroeven moet de motor vast gezet worden?
En het lijkt er wel op dat je met twee schroeven een en ander kan “stellen” is dit ook zo of moet je de motor gewoon plaatsen en dan doet hij het?
Er zit een soort van riem waar het tandwieltje in komt. Hoe kan ik zien dat deze versleten is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat de hele riem dan kapot moet zijn.
alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen.
Ha Peteroog,
Dat motortje zit aan een stekker die je kunt lostrekken, zit wat verstopt rechts boven het motortje en met een rubber blokje vastgeplakt.
Er zitten meen ik nog 2 stekkers daar voor je licht en voor je temp. voelertje, als je die hebt tenminste .
Moet allemaal los kunnen.
Zo niet ,is er aan gerommeld .
Je motortje zelf zit met 3 boutjes vast .
Tussen motortje en dak zitten rubberen ringen om te dempen .
De “riem “, ik noem het altijd “geleidesnaar”, wil nog wel eens gaan roesten , en dan gaan de windingen er af ( dat kan ook nog “gewoon” versleten zijn).
D.m.v. die windingen , waar het tandwieltje in grijpt , zet het dak zich in beweging.
Goed vet houden is nodig !
Anders kun je op de roest wachten.
Ik denk dat je geluk hebt ; zo te horen is je “riem” nog goed ( meestal is dat het euvel waardoor het dak de geest geeft ) en is het een kwestie van bijbehorende boutjes vinden die er op passen en de boel goed vast draaien.
Bij beginnende slijtage van de “riem” wil het nog wel eens helpen de rubberen ringetjes weg te halen , waardoor ìe dieper in de “geleidesnaar” valt en beter pakt .
Het openen van het dak geeft dan wel veel meer lawaai.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Dirk bedankt voor je reactie. Die rubberringen heb ik nog niet gezien. Misschien dat deze al weg zijn gehaalt. Morgen haal ik het weer even los en zal ik er naar kijken of deze er wel of niet zijn. Ook zal ik nog een bout zoeken die erin nog in moet passen. Kan je de motor ook nog iets draaien dat het wieltje beter in de geleidesnaar past?
Kan je de motor ook nog iets draaien dat het wieltje beter in de geleidesnaar past?
Ik dacht het niet, maar wie weet .
Er zitten drie boutjes , 2 langere en 1 korte , wel allemaal hetzelfde draad .
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het loskoppelen van de stab.sensor genereerde bij mijn xm een error, zonder verder
merkbaar resultaat. Bij een andere xm rijder die dit idee met me deelde resulteerde
het in duidelijk soepeler veergedrag. Maar dan, je neemt het waar met die prut die tussen je
oren zit, schijn bedriegt, noem het wat….