![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mede forumgenoten: het zal ongetwijfeld ergens staan maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ik heb een lekkage aan de aansluiting tussen een van de twee HD leidingen en de (6+2) HD-pomp. Het betreft de leiding aan de kant van de poelie die verdwijnt in het “elementje” met moer (sleutel 19: zie ook foto). Nu dacht ik: er is een rubbertje kapot. Dus ik heb vandaag bij de Citroen dealer een rubbertje gehaald (voor de “persleiding” zeiden ze….); zelfde soort rubbertje als voor pomp DS. Ik heb de leiding gedemonteerd en kwam erachter dat er helemaal geen rubbertje zit.
Daarna het elementje met bout sleutel 19 gedemonteerd (zie foto) in de verwachting een o-ring te vinden. Heb ik ook niet gevonden…
Volgende vragen:
- hoort er een rubber te zitten om de uitgaande HD leiding die in elementje steekt?
- hoort er een O-ring te zitten tussen het elementje en HD pomp?
- hoe heet dat “elementje” eigenlijk en waar dient het voor?
Die O-ring zit er wel degelijk maar heeft jarenlang platgedruk gezeten. Kijk nog maar eens goed. Vervangen door een ring van Citroën of een Viton ring in dezelfde maat. Die dunne leiding zit gewoon met een standaard LHM rubbertje in het elementje. Geen idee waarom die constructie zo is, de mijne lekt trouwens na een half jaar alweer, die zooi krimpt als het koud is en dan gaat het lekken.
JOINT TORIQUE
DIAM 19-TO 2,4
- POMPE 6+2 + ANTI-AFFAISSEMENT
DIAM 19-TO 2,4
- POMPE 6+2 AMELIORE
Maakt dus niet uit of je wel of geen anti inzak systeem hebt, diameter 19, dikte 2,4, maar wel VITON!!
De kleinere (die met TORX) hebben 16 x 1,9
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Hey Sjaak, bedankt voor snelle reactie. Dus toch een rubber om de HD leiding zelf. Zijn ze dan mooi vergeten bij vorige montage… Morgen maar eens kijken of ik nog ergens een Viton ring in die dimensies kan scoren.
Trouwens mijn XM heeft anti-inzaksysteem want nieuwe V6 24v.
Kijk ook nog maar even hier:
Bij de XM V6.24 laatste type staat dan ook meestal je dynamo vol LHM, kijk daar
ook even naar.
Het adres voor Viton ringen in (bijna) alle maten:
Vota B.V.
Lippijnstraat 4, 1055KJ AMSTERDAM (Noord-Holland)
Tel. +31-(0)20-6828004
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ja, inderdaad. Dynamo vol LHM gelopen: waardeloos…
Ik zit al een tijdje na te denken om er iets van een metalen plaatje onder te bouwen om de LHM
(preventief) op te vangen. Ik heb mijn dynamo in april laten reviseren, nu staat ie weer vol LHM, zondegeld!
Maak je geen zorgen, met een Viton O-Ring ertussen zal het voorlopig niet meer lekken, waarschijnlijk tot het einde van de levensduur van de auto zelfs niet.
Bij mijn pomp zijn afgelopen april alle ringen vervangen door nieuwe viton ringen, het begon na 2 maanden al weer door te zweten en nu is het weer bal met deze temperatuur. (gelukkig is het er maar 1 in dit geval)
Misschien is het een idee om na het aandraaien nog even te sealen met loctite?
Misschien is het een idee om na het aandraaien nog even te sealen met loctite?
Het zou niet zo snel weer mogen gaan lekken, heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een Viton O-Ring ging lekken. Of de O-Ring is niet goed gemonteerd, geen Viton of de verkeerde maat. Ik haal ze bij een O-ring boer waar mijn werkgever klant is, daar adviseren ze mij altijd welke maat ik het beste kan nemen, omdat Citroen nogal speciale en afwijkende maten hanteert.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sjaak81 schreef:Het adres voor Viton ringen in (bijna) alle maten:
Vota B.V.
Lippijnstraat 4, 1055KJ AMSTERDAM (Noord-Holland)
Tel. +31-(0)20-6828004
Of anders http://eriks.nl/ Hebben meerdere vestigingen in NL.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Lekkage is verholpen.
Ik heb een nieuwe o-ring gehaald bij de dealer. Ik kon in eerste instantie de o-ring niet vinden maar die was zo hard en vierkant geworden dat hij onderdeel leek uit te maken van het elementje (zie foto boven).
I.t.t. eerder vermeld: de HD leiding wordt zonder een rubbertje gemonteerd (wist de zeer behulpzame Citroen dealer te Tilburg te melden). Het conische uiteinde valt in het elementje.
Iedereen bedankt voor de adviezen!
Zie je wel dat ie er zat, hij is helemaal vervormd, platgedrukt en uitgehard. Je ziet nauwelijks dat er een ring zit, zeker als je een nieuw vers rubber ring er naast houdt, die is nog mooi rond.
Bij mij zat er wel een lhm rubbertje bij de hd leiding, net zoals op het plaatje.
Ik hoop voor je dat ie droog blijft!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Nu ik nog even goed naar het plaatje kijk: ik denk dat die de HD aansluiting naar het stuurhuis weergeeft. Mijn lekkage zat op leiding naar remmen/vering etc. Het is dus waarschijnlijk zo dat die aansluiting wel een rubbertje behoeft en de aansluiting naar remmen (die niet op tekening staat) niet.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Leidingen met een verdikkinkje vlak voor het eind hebben wel altijd een rubbertje. Leidingen met een conisch uiteinde niet. Wat de logica is van welk leidinkje welk uiteinde heeft en of dat altijd afhankelijk is van wel of niet HD zijn, weet ik niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.