11 van de 21
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
1220 Club break van MiGS
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 20 juni 2013 12:43 PM
  [ # 151 ]

Er gaat binnenkort een heel stel DSen die kant op Wink .

Adri

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 23 juni 2013 09:27 PM
  [ # 152 ]

Is een GS overkoeld? Dat hangt maar van je referentiekader af, voor het Nederlandse klimaat mag er in het algemeen wat wat bezuinigd worden op de koeling. Kom je in Zuid Europa dan wordt het een ander verhaal.

Op dit moment zit ik met de GS in Italië. De reis erheen was al afzien op de Deutsche Autobahn, de olietemperatuur in het carter liep soms op tot de 110 graden. Tussenstop in Kitzbuhel, eindbestemming Cortina d’Ampezzo.

De kortste weg gaat via de Fabertauern tunnel, meer een overdekte weg. Met de recente regen is daar een modderlawine met rotsen overheengegaan wat de constructie niet bepaald overleefd heeft, die is berekend op sneeuw. Dus dan blijven er drie opties over: omrijden via de Brenner, de Tauernbahn autotrein door de berg, of de Großglockner Hochalpenstraße.

Tja, de Brenner is nogal om en saai, de autotrein is laf, dus toch maar besloten het autootje over de Großglockner te jagen, met andere woorden, waar ligt de grens?  Smile

De temperatuur in het dal ging richting de dertig graden, en met twee personen en kampeerbagage wist ik al dat het een interessante excercitie zou worden. Na het tolpoortje duurde het dan ook niet lang of het beestje begon te bokken, maar even stilgezet, ik dacht dat de carburatie het liet afweten, starten ging ook al niet zonder een goeie poot gas.

na even wachten toch maar wat rustiger doorgereden, maar de temperatuur liep na enige tijd toch op tot ver boven de 110 graden. Dat was iets teveel van het goede, wederom bokken, en op 2/3 van de route nog maar eens aan de kant gezet. Toen bleek dat de olie zo dun was geworden dat er bij stationair nieteens genoeg oliedruk was volgens de sensor. Oeps, even laten afkoelen tot onder de 90 graden. Gelukkig stond er op deze hoogte een aardig koel briesje, dus dat duurde niet al te lang. Laatste stuk ging goed in de 1e versnelling, de buitentemperatuur hielp aardig mee. Phew, pas bereikt!

Moet zeggen dat ik weleens relaxter achter het stuur heb gezeten, heb wel wat van de adembenemde uitzichten gemist, maar gelukkig hebben we de foto’s nog

De afdaling ging zonder problemen, wat campers en andere slome duikelaars moeten inhalen, qua remmen en wegligging kom je niks te kort.

Ik heb geen blauwe pluim of merkbaar meer olieverbruik gemerkt, dus wie weet heeft het aggregaatje het aardig overleefd. Een belevenis was het zeker!

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 juni 2013 11:51 PM
  [ # 153 ]

Volgende keer andere olie?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2013 11:57 PM
  [ # 154 ]

Goede kwaliteits olie mag rustig 140 tot 150 graden worden, dus niets aan de hand! De olie van de sm wordt zomaar 130 graden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 juni 2013 12:01 AM
  [ # 155 ]

Dat klopt.

Maar het kan best zijn dat ie te dun werd voor de toepassing in deze motor.


Ik neem namelijk aan dat een GS een 0W30 ook niet echt lekker zal vinden…

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 24 juni 2013 12:31 AM
  [ # 156 ]

@Yuri. Had een keer een discussie met René van Garage Renard (van de D-Crosser) en die vertelde me dat hij tijdens rally-cross rijden een olietemperatuur 120-130° wel het maximum vindt.
Bij circuitrijden op CPZ vond ik 125° met mijn V6 Xantia ook warm genoeg.

Adri

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 juni 2013 12:34 AM
  [ # 157 ]

Die olie kan het wel aan. Uit mijn hoofd begint de meeste olie pas problemen te geven in de buurt van de 200 graden (maar knoop me er niet op vast want het is al weer een paar jaar geleden dat ik me erin verdiepte).

Maar het probleem zit er in dat de olie gewoon te dun wordt, zoals Michiel ook al aangaf: de pomp trekt het dan niet meer.

Voor dergelijke omstandigheden zul je dus een dikkere olie moeten gebruiken. Vandaar ook dat er in instructieboekjes een regio-afhankelijkheid is voor de te kiezen motorolie.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 24 juni 2013 08:53 AM
  [ # 158 ]
EW schreef:

Volgende keer andere olie?

zou kunnen, er zit nu Total 20W50 in, bestaat er nog dikker?

‘t Hangt ook af van waar je de temperatuur meet, onderin het carter is vast niet de beste plek Very Happy

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juni 2013 09:03 AM
  [ # 159 ]

Total 20w50 is prima olie. Dikker kan, 10w60, maar is een half-syntheet, en voegt mijns inziens niets toe. Gewoon lekker 20w50 blijven gebruiken en je geen zorgen maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 25 juni 2013 03:56 PM
  [ # 160 ]

Bokken met een olietemp van iets meer dan 110 graden… Dat zou toch niet hoeven lijkt mij.
Ik heb met een LPG installatie en aanhanger rondgereden in de bergen, en reken maar dat het blok goed heet was, echter bokken en stotteren heb ik niet meegemaakt. Een olietemperatuurwaarschuwingslampje (bij de GSA) gaat ook pas branden bij +- 130 graden.

-Is je mengsel niet te arm? al verwacht ik in de bergen juist eerder een te rijk mengsel.

-Welke brandstof had je getankt? misschien per ongeluk iets te veel Ethanol of iets met een te laag octaangetal?

-Staat je ontsteking wel goed? je zou hem ook iets kunnen verlaten waardoor de kans op pingelen kleiner wordt en daarmee zal de temperatuur ook afnemen (samen met je motorvermogen, maar dat heb je dan liever denk ik).

Meet je dat inderdaad onderaan je carter of bovenaan? Dat kan zomaar een graad of 15 a 20 schelen.

Goed dat je in elk geval de ‘dikkere’ olie had gebruikt en dat er vooralsnog geen schade is ontstaan.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2013 05:16 PM
  [ # 161 ]

Of de bobine is aan het overlijden. Precies het zelfde gahad met de DS… Die olie heeft er niets mee te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 25 juni 2013 05:25 PM
  [ # 162 ]

goed punt!

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 juni 2013 06:18 PM
  [ # 163 ]

Ontsteking verlaten betekent juist warmer!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juni 2013 06:27 PM
  [ # 164 ]

Precies!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 26 juni 2013 10:53 AM
  [ # 165 ]
jantje1948 schreef:

Ontsteking verlaten betekent juist warmer!

ja hoor, tuurlijk! jullie wel

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
 
11 van de 21
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook