Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nou ja, buiten de nodige optische dingen (flanken zouden strakker mogen, dakrand achter wil aandacht), het feit dat het een eeuwigheid duurt voor de auto op rijhoogte is (en amper 5 minuten voordat ie na een rit op z’n buik ligt, remservo), de olielekkage vraagt wel enige aandacht en er moet nog dinitrol tegenaan. Dus klaar zijn we nog niet.
De Pallas stelt zich tevreden met de wetenschap dat ze een veel strakkere en betere auto is… En mag de komende dagen de schade inhalen. Die mag ook heus nog wel eens mee op vakantie, maar ik overweeg wel de trekhaak eronderuit te halen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Op vakantie viel het linker mistlicht (voorzijde) uit. Tik op het glas en hij deed het weer. Vorige week zag ik dat ze het geen van beide meer deden. Gezien het effect van een tik op het gl;as als eerste de stekkers nagelopen, maar zonder resultaat. Wat heb ik inmiddels nagelopen: dashboardschakelaar, stekkers aan de lamp en direct daarachter (schoon en in de vaselinespray), de H3-lampjes zelf (heel, maar toch gewisseld), andere armaturen gemonteerd (had nog een paar beschadigde liggen)... Effect: op een gegeven moment deed de rechter het weer, maar meteen daarna niet meer. Lijkt meer toeval dan dat het door één van bovengenoemde handelingen kwam. Herhaling leverde in ieder geval niet opnieuw resultaat op. Mijn conclusie is wel dat het (dus) de schakelaar niet is.
Wat kan ik nog meer controleren? En leidt uitvallen van de ene lamp in bepaalde situaties tot uitvallen van de andere? Of zijn ze onafhankelijk van elkaar geschakeld aan de schakelaar?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Massa gecontroleerd? De lampjes zijn als het goed is parallel geschakeld, ik weet niet of ze via een relais geschakeld zijn bij een serie 2?
Anders het relais, danwel behorende contacten ook even nalopen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nee nog niet. Waar zit het massapunt van de mistlampen? Het is niet dat je echt lekker kunt zien waar de draden vanachter de lampen naartoe lopen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Bij een serie 2 weet ik het niet, maar van serie 1 auto’s weet ik dat er uitvoeringen zijn met massa draad, of gewoon via het chassis.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Massa gaat volgens mij via de bevestiging,gaat maar 1 draadje van het lampje naar de “plus”.
Dus even een extra draadje trekken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wat bedoel je met “via de bevestiging”? Via de schroeven waarmee de armaturen aan de auto zitten?
(sorry, Mulder en elektra is een prachtcombinatie)
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10313
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat bedoelt Frank.
Fietslampen hebben ook maar 1 draadje. De min gaat via de bevestiging en het frame.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Juist. Dus als ik ga zoeken dan zou ik een massadraad tussen de lipjes/schroefdraadjes in de bumper en de carrosserie moeten vinden?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
nee dat geleidt wel, tenzij overal roest tussen zit.
je kunt als controle wel even een extra draadje spannen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dank heren, ik pruts weer verder!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Serie 2 mistlampen zitten niet via de schroeven aan de massa.
Er zitten 2 draden achter de lamp. Hier hangen ze net te zien op de foto. De mistlampen hebben een eigen kabelboom, deze zit via het massapunt op het linker voorscherm. Aldus het elektrisch schema.
1 moet er op het draadje van het H3 lampje. (dit als de plus zijn)
De andere wordt op het huis van de lichtunit geschoven. Met name deze laatste wil nog wel eens flink roesten.
De mistlampen worden geschakeld via een relais in de lunelle.
Meten is weten.
Zet eerst een multimeter op de minpool van de accu, de andere kant op het draadje dat op het draadje van het H3 lampje zit (zet mistlampen aan) Je zal nu richting de 12V moeten meten als de motor uit staat.
Als dit goed is zet je de multimeter op de pluspool van de accu, pak nu het andere draadje dat op het huis zit van de lichtunit.
Kan je aan beide kanten doen.
Dan weet je in elk geval of er 12v komt bij de lampen zelf.
Het nalopen van het massapunt op het linkervoorscherm (boven de accu) is wel aan te raden.
Even alles los, goed schoonmaken en ingevet weer in elkaar zetten.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De andere wordt op het huis van de lichtunit geschoven. Met name deze laatste wil nog wel eens flink roesten.
Zeg dat wel.
Massapunt zag er prima uit en alles zat goed vast. Toch maar even alles losgemaakt en gecontroleerd. Lijkt het niet te zijn, nu in ieder geval lekker in het vet.
Omdat het geen effect had, de multimeter er ook maar bij gepakt. Alleen links gemeten, draadjes niet lang genoeg om de afstand tussen accu en rechter mistlamp te overbruggen…
Zet eerst een multimeter op de minpool van de accu, de andere kant op het draadje dat op het draadje van het H3 lampje zit (zet mistlampen aan) Je zal nu richting de 12V moeten meten als de motor uit staat.
Ik meet niks. Nul volt…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10313
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zul je aan het relais moeten meten. Hoor je dat wel klikken als je de mistlampen aanzet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik hoor niks klikken behalve de schakelaar zelf. Waar vind ik het relais?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”