Totaal aantal Berichten: 9412
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mulder schreef:En ik heb de bijzonder verhelderende foto’s van Arjan inmiddels gevonden en de aanpassing zit erin.
Inderdaad, die heeft het bijna 10 jaar terug al heel duidelijk weergegeven.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1541761/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jup, en werkt ook nog steeds!
Wat je feitelijk doet is dat het circuit niet meer afhankelijk is van het contactslot. De fans kunnen altijd draaien.
Als het echt goed warm is kunnen die fans bij mij wel een minuten lang draaien, dan eerst op de volle stand en dan nog een tijdje op halve kracht.
Totaal aantal Berichten: 9412
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uiteraard, een vaste verbinding is zelfs betrouwbaarder dan een relaiscontact.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar is het echt nodig…
Dit vraag ik mij wel eens af.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
René Jongejan schreef:Koelsysteem vullen kan gewoon met koude en stilstaande motor.
Ik doe het altijd met draaiende motor.
Bijvullen ontluchten en dop eraf laten tot de thermostaat open gaat en bijvullen tot het genoeg
Is.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Gaat je thermostaat wel open? Als die niet opende wordt de motor ook te heet en blijft de radiateur koud of lauw. Dan zullen de koelventilatoren ook nooit gaan draaien
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Na op correcte wijze ontluchten lijkt het vooralsnog een luchtbel in combinatie met te weinig koelvloeistof te zijn geweest.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik verwacht dat je het nu opgelost hebt. Mooie week om het te testen: meerdere dagen 30°.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nope.
Koelvloeistof op niveau, netjes ontlucht, radiateur wordt overal warm maar de fans draaien toch maar niet. Stationair blijft ie hangen rond de 89 graden maar belast gaat ie gewoon weer over de 100.
Met de stekkerpolen van het thermocontact doorverbonden draait de boel wel, dus het zal toch het thermocontact wel zijn. Zit er een slimmigheidje ingebouwd waardoor je die kunt wisselen zonder dat je het systeem moet leeghalen of is het toch gewoon aftappen geblazen voordat je die wisselt? Of zie ik een logische andere oorzaak over het hoofd?
Kachel geeft ook geen warmte trouwens, maar dat is vooral komende winter irritant.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Thermocontact losdraaien met de vervanger al in de hand en dan snel wisselen lukt ook wel. Een beetje koelwater verspil je dan wel maar vaak valt het erg mee hoeveel. Wel een lekbak eronder zetten natuurlijk. Mocht je speciale klemmen hebben om de slangen van de radiateur dicht te drukken dan scheelt dat natuurlijk in het potentiele verlies…
Naderhand natuurlijk weer bijvullen en ontluchten.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Thermocontact kun je inderdaad wisselen zonder aftappen. Ik heb dit zelfs al meerdere malen gedaan zonder achteraf te ontluchten.
Vul het expasievat dan wel helemaal zodat de koelvloeistof niet te laag komt tijdens het wisselen.
Verder heb ik nog een bedenking: loopt de temperatuur tijdens het rijden boven de 50km/u op tot over de 100 graden?
Als dat zo is heb je volgens mij nog een ander probleem, wat normaal moet je door de rijwind genoeg koeling hebben zonder hulp van de ventilator(s).
Wat zit er trouwens in van radiator en koelvin(nen) wetende dat dit voorheen een T2 diesel was…
Is dit de T2 opstelling of zit er nu een Sofica radiator met enkele of dubbele koelvin in en is dit nog het thermocontact van de T2? (deze heeft normaal hogere temp waarde’s)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 10311
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan natuurlijk ook aan het/de relais liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Meten is weten
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
trxke schreef:Thermocontact kun je inderdaad wisselen zonder aftappen. Ik heb dit zelfs al meerdere malen gedaan zonder achteraf te ontluchten.
Vul het expasievat dan wel helemaal zodat de koelvloeistof niet te laag komt tijdens het wisselen.Verder heb ik nog een bedenking: loopt de temperatuur tijdens het rijden boven de 50km/u op tot over de 100 graden?
Als dat zo is heb je volgens mij nog een ander probleem, wat normaal moet je door de rijwind genoeg koeling hebben zonder hulp van de ventilator(s).
Wat zit er trouwens in van radiator en koelvin(nen) wetende dat dit voorheen een T2 diesel was…
Is dit de T2 opstelling of zit er nu een Sofica radiator met enkele of dubbele koelvin in en is dit nog het thermocontact van de T2? (deze heeft normaal hogere temp waarde’s)
De radiator is nieuw, merk geen idee. Dubbele koelfan want airco. Maar heeft een jaar in de TD2 gezeten en is meegegaan met de benzine-ombouw. Heeft het de eerste 4 maanden met de benzinemotor prima gedaan. In de TD2 was het altijd 83 graden voor de eerste en 97 graden voor de tweede fan, tenminste dat denk ik want dat waren de waarden die het meest in beeld zijn geweest onder het rijden. Bij normaal gebruik onder gematigde omstandigheden werd ie nooit warmer dan 83 graden.
Ik kan me zo voorstellen dat ie met alleen rijwind de boel niet gekoeld krijgt, er zit ook nog een condensor voor.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
jantje1948 schreef:Het kan natuurlijk ook aan het/de relais liggen.
Ik begrijp dat die prima zijn als de fans wel gaan draaien met de stekkerpolen doorverbonden. En dat is het geval.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”