Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Volgende vraag. De radio.
Ik dacht altijd dat er gerommeld was met de bedrading (is ongetwijfeld zo, maar wellicht niet zo erg als ik dacht), waardoor de radio niet meer automatisch uitgaat bij contact uit. Als ik het bovenstaande lees, dan concludeer ik echter dat er sowieso maar 1 draad is (1) en dat de radio dus standaard nooit uitgaat bij het uitzetten van het contact?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt! De radio is niet contactgeschakeld in een cx.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Er zijn vast wel mensen die ervoor gezorgd hebben dat dat bij hun CX wel zo is. Hoe doe ik dat? Bij mijn serie 1 is het wel het geval (al zal dat dus ook niet standaard zo zijn geweest).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoek zo dicht mogelijk bij de radio een schakelaar die alleen iets doet als het contact aan is. Vanaf de
+ kant aftakken. Dit heeft natuurlijk alleen maar zin als je radio 2 plusaansluitingen heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Haha, lekker beunen… Een radio kan redelijk wat vermogen vragen, en als je net een verkeerde draad pakt ben je alleen maar zekeringen aan het vervangen.
Mooiste is natuurlijk een verse gezekerde pluskabel met een contactgeschakeld relais er tussen.
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, mijn antwoord was een beetje ondoordacht…
Maar die verse draad moet dan wel van het contactslot komen. Dat is niet zo eenvoudig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De verse draad mag gewoon rechtstreeks van de accu komen. De stuurdraad van het relais daarentegen kan je wel aftappen van een contact-geschakeld ding. Dat trekt namelijk nauwelijks stroom.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Jip en Janneke taal mensen, Jip en Janneke taal…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hé, ik ben ook wel verbaasd. Bij mij lijken er twee voedingsdraden in elkaar gedraaid te zitten - maar een van beiden is dus helemaal niet standaard. Interessant. En ik sluit me bij heer Mulder aan: mag de uitleg zo dat leken het ook snappen?
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn radio is wel geschakeld op contact bij de CX.
Volgens mij heeft iemand hem op de elektrische achterruiten geschakeld. Als ik de achterruiten uitschakel (met de schakelaar onderop de stuurkolom) dan gaat de radio ook uit
Heb je het glas van de koplamp nog schoon gemaakt? Zie je nog verschil?
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mulder schreef:Jip en Janneke taal mensen, Jip en Janneke taal…
Dat is het (dacht ik.. )
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Als ik me niet vergis zat het zo:
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je constante 12v is nu niet gezekerd. Die zou ik gewoon na de zekering aftakken. Vlak voor het relais is het makkelijkst, dan kan je beide draden in één keer naar de radio trekken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ree schreef:Je constante 12v is nu niet gezekerd. Die zou ik gewoon na de zekering aftakken. Vlak voor het relais is het makkelijkst, dan kan je beide draden in één keer naar de radio trekken.
De constante 12V ligt er al, en is neem ik aan al wel gezekerd…
Edit: oh ja, da’s natuurlijk nog makkelijker. Gewoon de bestaande 12V aftappen.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Arjan Verkade schreef:Heb je het glas van de koplamp nog schoon gemaakt? Zie je nog verschil?
Ik heb het glas wel schoongemaakt maar er was eigenlijk geen zichtbaar verschil. Ik heb meteen het gele licht weer vervangen door normaal wit, dus dat zijn al 2 verschillen t.o.v. daarvoor. En bovendien zit er nu maar 1 lamp in, de ander ligt nog te drogen voor de verwarming.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”