Hallo forumleden
ik ben nieuw hier, Eric is mijn naam. ik ben in het bezit van een ZX uit ‘97 met 251.000 op de klok.
Nu heb ik begin deze winter enkele probleempjes gekregen, de meeste zijn opgelost.
Nu moet ik enkel nog de aanjager (kachelventilatiemotor) vervangen. Ik kwam erachter dat de oude het probleem moest zijn doordat de vent. binnen niet meer blies. Wat speurwerk op het internet leverde al snel op dat dit wel eens de weerstand van de aanjager kon zijn, en na enig priegelwerk zelf de diode in de weerstand vervangen en voila, hij deed het weer prima. Eventjes dan zeg maar….. Dikke week later zelfde probleem. Waarschijnlijk brand de diode door doordat de (aanjager)motor te zwaar loopt? (Lagers?)
Nu heb ik bij een sloperij een (goeie) gebruikte aanjager besteld voor €45,- Deze mensen geven ook nog eens 2 mnd garantie op onderdelen, dus het proberen waard, lijkt me.
Dan nu mijn vraag: het vervangen/repareren van de weerstand was geen probleem, maar nu wil ik binnenkort het bestelde onderdeel gaan vervangen… Kan iemand mij info geven over hoe ik te werk moet gaan? Doe ik dit via dezelfde weg als de weerstand? Of moet ik via de onderkant/binnenkant van de auto?
Ik hoop op goeie reacties
groeten Eric, Zwolle
alles is te maken, ook mijn ZX
Als ik het mij goed herinner (is al weer een tijdje geleden en ik had airco) kun je de aanjager achter je dashboardkastje vinden.
Kwestie van even toegankelijk maken, drie schroefjes en een stekkertje en je bent klaar.
Ding zit dus bij de voeten van de passagier.
Goede kans dat je koolborstels gaar zijn. Ik heb ze destijds voor nood omgedraaid (ze slijten namelijk schuin af) en daarna de auto ingeruild…
bedankt voor je reactie. vandaag de geleverde gebruikte aanjager geprobeerd in te bouwen. bleek alleen niet de goeie te zijn…. ander model, ander stekkertje enz. Ik heb een ZX uit ‘96 en de aanjager die ik geleverd kreeg is van ‘97. Je tip was overigens bruikbaar, aanjager bevindt zich idd op de plek die je beschreef en idd met 3 schroeven. Vrij eenvoudig, alleen het handschoenenkastje demonteren was een drama en terug monteren heb ik even geprobeerd maar dat laat ik voorlopig even achterwege. Van de bestaande aanjager heb ik het motortje eruit gehaald en het asje goed gesmeerd, deze liep nogal zwaar, kennelijk de oorzaak van het doorbranden van de weerstand. Wat betreft de koolborstels, deze lijken idd bijna op…. Zaakje weer in elkaar gezet, nieuw weerstandje, en nu maar hopen dattie de winter even uitzingt, dan kijk ik van het voorjaar wel weer verder.
Nogmaals bedankt
groeten
alles is te maken, ook mijn ZX