1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX2000 Slichte mins - blauwe rook :s
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 09 januari 2010 12:28 AM

Mijn CX2000 uit ‘76 met citroen motor heeft sinds de koude een erg laag stationair toerental. Hij slaagt net niet af. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit had met mijn 20RE. Is dit normaal? Ben ik mss niet de enige met dit probleem?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 januari 2010 02:16 PM
  [ # 1 ]

Ik neem niet aan dat je bedoelt met koude motor, want dan ben je te snel met het wegdrukken van de choke….
Als de ontsteking/ afstellingen ed niet gewijzigd is zou het toerental niet mogen afwijken in kou of warmte..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 09 januari 2010 05:00 PM
  [ # 2 ]

Nee, dat bedoelde ik eigenlijk niet Smile. Zelfs na een lange rit blijft het toerental ondermaats. Misschien dat hem dat net het probleem is, dat de motor eigenlijk nooit warm wordt. Natuurlijk heb ik geen metertje om dit te controleren :s.

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2010 05:13 PM
  [ # 3 ]

Het is een hele wilde gok, omdat ik absoluut niet weet hoe het bij een dergelijke auto geregeld is, maar er zijn oudere auto’s waarbij er een winter en zomerstand op de aanzuiging van het luchtfilter zit, waarbij het luchtfilter in de winter warmere lucht krijgt toebedeeld…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2010 05:22 PM
  [ # 4 ]

omdat alles nu kouder is dan in de zomer, olie is dikker, vetten en smering gaat zwaarder, loopt je motor minder makkelijk rond. Dus is je stationair toerental lager. Nieuwerwetse auto’s meten dit en wordt het toerental gecompenseerd. Voor de oudjes carbu, gewoon de gasklep schroef iets verder in draaien om het toerental te verhogen. en ja de lucht toevoer op ‘winter’ zetten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 07 februari 2010 02:15 AM
  [ # 5 ]

Owkee. Vorige week gevonden wat het probleem was. De stationairsproeier van de tweede trap van de carburator zat dicht. Opengemaakt, en hij draait weer perfect regelmatig. Er was dus blijkbaar geen verband tussen het koude weer en het verlaagde, onregelmatige toerental.
Deze week beide bovenste motorsteunen vernieuwd, en vandaag het LHM-vat leeggekieperd, filters schoongemaakt en alles weer gevuld met fluogroene olie. De retourleidingen van de lekzakken hangen nu in een flesje, zodat de laatste restjes vuile olie opgevangen worden.
Ik begin wel stilaan te vrezen dat men koppeling aan haar laatste kilometers bezig is :s
Hieronder nog enkele fotos van de recente werkzaamheden.




lhm vat gedemonteerd:

vuile olie:

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 07 februari 2010 12:30 PM
  [ # 6 ]

ziet er erg mooi uit in de machine-kamer
          erg origineel zo te zien very good

 

                          salut

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 februari 2010 06:57 PM
  [ # 7 ]

Mee eens - bij mij heeft de motorkap in belangrijke mate ook esthetische functie, hier ziet het er allemaal heel netjes uit. Duimen dat je koppeling het nog een tijdje houdt.

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 21 juli 2010 04:06 PM
  [ # 8 ]

De CX rookt sinds kort blauw :s Als ik voor een licht sta, de deur open doe en naar achter kijk en dan is goed gas geef komt er een serieuze wolk uit. Wat ik vooral vreemd vind is dat ie dat pas recent heeft. Iemand zei me dat het mss de dichtingen kunnen zijn die rond de klepsteel zitten. Dat hij langs daar olie in de cylinder lekt. Ik heb dit is opgezocht in de werkplaatshandleiding en daar vond ik volgende schets. Kan het die rood omrande huls zijn? Of komt het langs de zuigers? thx

Profiel  
 
Gepost: 21 juli 2010 05:05 PM
  [ # 9 ]

Dat wordt ook wel een klepseal genoemd. Deze kunnen inderdaad gaan lekken, met blauwe rook tot gevolg. Olie loopt dan langs de klepsteel je cilinder in. Op het plaatje linksboven zie je ‘m. Sorry, ik had alleen deze collage, hoop dat dit duidelijk is.

Kan overigens ook een slechte zuigerveer zijn, dat is helaas wel een stukje ingrijpender…

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2010 06:04 PM
  [ # 10 ]

Als het de klepseals zijn heb je meestal een wolk bij gas loslaten (dacht ik).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 21 juli 2010 09:13 PM
  [ # 11 ]

Dat dacht ik ook, maar weet het niet zeker.
Voor de kenners; Kan het ook zijn dat je een doorgeslagen koppakking hebt, van oliekanaal naar cilinder?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 juli 2010 09:17 PM
  [ # 12 ]

Is het echt blauw? Waterdamp uit een lekke koppakking zie je ook ‘t beste als de auto even stationair heeft gedraaid - is mijn ervaring Sad In het item over de vierdeurs cabrio DS van Egbert op dit forum kun je zijn zoektocht naar de blauwe walm nalezen. Heb je meteen de mogelijke oorzaken op een rijtje.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 juli 2010 10:49 AM
  [ # 13 ]

Kapotte /lekke klepseals uiten zich meestal in een blauwe wolk als je kortstondig even van het gas gaat en vervolgens weer gasgeeft (het ‘BMW-syndroom’..).
Seals kun je vervangen terwijl de kop nog gemonteerd zit, maar dan heb je perslucht nodig.
Lekke/ versleten klepgeleiders (de rood omrande huls van de foto/ tekening) uiten zich vooral bij optrekken in een blauwe walm.
Voor vervanging zal helaas de kop moeten worden gedemonteerd…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 22 juli 2010 11:16 AM
  [ # 14 ]

Gelukkig stelt de kop lichten bij deze motor niet zo veel voor.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juli 2010 11:40 AM
  [ # 15 ]
Pascal schreef:

Seals kun je vervangen terwijl de kop nog gemonteerd zit, maar dan heb je perslucht nodig….

Bij een CX 2000 met het “citroën"blok gaat dat niet op. Als je daar de inlaattuimelaars wil losmaken moeten er kopbouten los…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook