Nou zeg, ik heb wel wat losgemaakt met mijn neuzenvraag. Voortaan kijk ik toch met andere ogen naar een Déesse-neus.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Jeroen ID19P schreef:Volgens mij kwam de 2e neus in 63. Het lange slag blok was er tot september 64. De koelsleuven onder de koplampen bij de 2e neus zijn voor de ventilatie in de auto (en is erg effectief).
Even voor de goede orde (bron: ” DS Le Grand Livre” van Olivier de Serres):
2e neus werd geintroduceerd op 29 augustus 1962 (modeljaar 1963) voor DS en ID
De langeslagmotor (3x gelagerd: 1911cc) werd vervangen door de korteslagmotor (5x gelagerd: 1985cc en 2175cc)
- op 1 september 1965 (modeljaar 1966) voor de DS en de ID Break
- op 1 september 1966 (modeljaar 1967) voor de ID berline
Ik ben zelf nl in bezit geweest van zo’n overgangsmodel ID met 5-gats velgen maar nog wel met de langeslagmotor.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Laatstgenoemde auto, met langeslagmotor en 5-gatsvelgen, is de oorzaak van problemen met gebruikte aandrijfassen: Als je van dit model aandrijfassen monteert in een type met “moderne” versnellingsbak, is één van beide assen net te kort. Het past wel, maar bij extreem uitveren kan de as uit de tripode schieten, dan heb je flink schade…..
Citroen!