Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De pijpjes blijk ik niet te hebben, wel de slangen en de waterpomp.
De pijpjes lopen vanaf de waterpomp onder het inlaatspruitstuk door, aan het eiond maken ze een hakse bocht naar achteren. In het plaatje zouje de slangen dus een kwartslag linksom moeten draaien, dan ligt het zoals het in de auto zit, kijkend vanaf de voorzijde.
.
De pijpjes zitten in de twee kleine gaten in het waterpomphuis, het ligt hier met de onderzijde boven:
Als je het gasklephuis demonteert kan je bij de slangklemmen. Dat is niet zo’n erge klus.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Duidelijk. Ik zal later vandaag of anders morgenavond foto’s maken hoe het nu bij mij is, en waar het lek zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat een zwarte rubberen slang leek te zijn, bleek een zwarte pijp te zijn.. Morgen gaat het spruitstuk er af, zodat ik kan kijken of de pijp zelf lekt, om misschien (de aansluiting van) de gasklepverwarming. Die zit namelijk daar vlak voor de bocht, op de pijp.
Verder viel mij op dat er aan het gasklephuis twee afgedopte pijpjes zitten, vlak naast de aansluiting voor de gedemonteerde stappenmotor. Eén met een mooi rubber dopje en een iets minder mooi tie-wrapje. De ander met een stukje afgesneden slang en een bout er in gedraaid. Iemand enig idee waar die pijpjes voor zijn?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Voorverwarming van je injectiehuis?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het lek is gevonden. Een klein gaatje in één van de hiervoor genoemde pijpjes. Om precies te zijn de pijp die vanaf de waterpomp het water richting kachelradiateur brengt, dat is de pijp die het verst naar achter ligt, zeg maar, onder de inlaat van de achterste cilinders. Het lek zit in het flauwe knikje waar het pijpje onder het spruitstuk vandaan komt. In de buitenbocht, dus met alles gemonteerd was het gaatje niet te zien. Met het spruitstuk eraf ging het prima
Ik kon het pijpje er niet uithalen doordat ik geen goede tang bij me had om de slang van het pijpje af te halen. Maandag verder, en dan demonteer ik denk ik beide pijpjes. Als er één doorgerot is, zal die ander wel niet veel beter zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het lekkende pijpje vervangen dus het systeem is weer lekdicht, maar nu loopt ie als een diesel.
Na alles weer gemonteerd te hebben, gestart en er zit nu een soort dreun in. Lexia heb ik er aangehad, en die gaf wel een luchttemperatuursensor fout. Daar bleek een stekkertje los te zitten. Stekker goed erop, storingen gewist en blijft nu storingvrij, maar de deun blijft.
Bij de demontage heb ik de bougiekabel van cilinder 2 gesloopt. Had opeens wel de draad in mijn hand, maar de plug zat er nog op. deze draad heb ik tijdelijk vervangen door een andere uit een andere V6. Dreun blijft.
Het wel of niet aansluiten van de kabel op cilinder 5 maakte niets uit, dus misschien is die bougiekabel ook wel niet helemaal jofel. Ook vervangen dus door een andere uit die andere V6.
Het gekke is dat als ik de kabel van cilinder 3 lostrek het erger wordt, maar als ik cilinder 4 lostrek het beter lijkt te worden.
Wat is verder misschien nog van belang? De injector van cilinder 5 heeft gelekt, maar is nu weer droog.
Alle bougiekabels zitten op de goede cilinder/bougie aangesloten, dus dat zit ook wel goed.
Ik weet echt niet meer waar het aan zou kunnen liggen, en om nu maar lukraak nieuwe kabels en bougies er in te hangen vind ik ook wat overdreven. En het vervelende is dat komende vrijdag ik met dat ding op vakantie moet/wil/ga.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo te horen toch echt een ontstekingsprobleem.
Begin maar eens met nieuwe bougies, heel akelige dingen, waar je niets aan ziet.
En dan verder het hele rijtje, van rotor, via verdeelkap en bekabeling.
Kan je het niet ergens in de buurt lenen? Ik heb het hele spul in elk geval liggen.
Kan je daarmee met vakantie, daarna zien we wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Brian schreef:Het wel of niet aansluiten van de kabel op cilinder 5 maakte niets uit, dus misschien is die bougiekabel ook wel niet helemaal jofel. Ook vervangen dus door een andere uit die andere V6.
Je geeft zelf het antwoord al.. Wel of niet aansluiten van bougiekabel op cilinder 5 geeft geen verschil. Hier zit waarschijnlijk je probleem. Toch een andere kabel er op duwen? Even testen of er uberhaupt wel iets aankomt. Bougie er uit halen, tegen massa houden en kijken of die wel vonkt..
Zo nodig dit herhalen met de overige bougies..
Gezien het kapottrekken is een kabel toch de eerste verdachte… Hoe oud is het setje? Is je bougie wel droog?
Overigens verkopen ze bij de Norauto in franrkijk hele handige stukjes die je tussen bougie en bougiekabel zet. Zie je de vonk in overspringen als de boel goed is…
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kan ik er zo mee rijden? En dan niet op vakantie maar op weg naar assistentie. (vrijwilligers?)
Bougies, rotor, kabels en verdeelkap zijn afgelopen februari vervangen voor aankoop van de auto. Lijkt me dat die toch nog goed zouden moeten zijn. Afgezien dan van die kabel die ik gesloopt heb.
Op cilinder 2 en 5 zitten gebruikte Bougiecords uit een andere V6, de rest is allemaal Beru. Kan dat verschil ook nog een probleem zijn?
Wat zou de vervroeging moeten zijn bij een koude motor? Schommelde tussen de 7 en 9
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Xsara Coupe schreef:
Overigens verkopen ze bij de Norauto in franrkijk hele handige stukjes die je tussen bougie en bougiekabel zet. Zie je de vonk in overspringen als de boel goed is…
Volgende week naar Frankrijk, heb al een heel boodschappenlijstje met autospullen, dit zet ik er wel even bij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Xsara Coupe schreef:Brian schreef:Het wel of niet aansluiten van de kabel op cilinder 5 maakte niets uit, dus misschien is die bougiekabel ook wel niet helemaal jofel. Ook vervangen dus door een andere uit die andere V6.
Je geeft zelf het antwoord al.. Wel of niet aansluiten van bougiekabel op cilinder 5 geeft geen verschil. Hier zit waarschijnlijk je probleem. Toch een andere kabel er op duwen? Even testen of er uberhaupt wel iets aankomt. Bougie er uit halen, tegen massa houden en kijken of die wel vonkt..
Zo nodig dit herhalen met de overige bougies..
De kabel van 5 heb ik dus ook al vervangen door een gebruikte uit een goed lopende V6
Dus bougie eruit draaien, kabel er weer aan, het schroefdraad contact laten maken met massa en dan starten? Misschien een domme vraag, maar tot nu toe heb ik gedieseld en met de DS heb ik nooit problemen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Weet je echt heel zeker dat de volgorde goed is? Als je er een kabel aftrekt en hij gaat beter lopen, dat kan eigenlijk niet…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, dat heb ik wel 3 keer gecontroleerd. Ik vond het ook zo raar. Vanavond ga ik alle kabels eraf trekken, en de gebruikte bougiecords er op zetten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mocht het ontstekingsprobleem niet in de bougies en bougiekabels zitten, dan zou de ontstekingsmodule dan de mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Succes met het vinden en oplossen van het probleem .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Alle bougiekabels heb ik 1 voor 1 vervangen door de gebruikte bougiecords: geen verschil welke erop zaten, behalve dan bij 2. Na het nodige geëxperimenteer met kabels wel en niet aangesloten lijkt het er op dat cilinder 4 op het verkeerde moment vonkt. Als ik kabel 4 lostrek hoor je wel dat ie maar op 5 poten loopt, maar toch loopt ie wel rustig. Zodra ik 4 aansluit is meteen de dreun er weer.
Het lijkt me dat ik dus of de verdeelkap of de rotor moet vervangen. Dezelfde V6 waar de bougiekabels vandaan komen kan ik ook wel kannibaliseren voor de verdeelkap en rotor om te testen, nieuwe kan er altijd nog op. Kan ik nog iets verkeerd doen bij (de)montage daarvan of past het maar op 1 manier?
Kan het dat de rotor of de verdeelkap zomaar stuk gaat? Nog geen halfjaar/7000km oud. En ik ben er niet aan geweest bij het verhelpen van de KVS-lekkage.
Volg je hart, gebruik je hoofd.