Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
verdeelkap plus rotor passen maar op 1 manier. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat het probleem opeens is. Het idee van verkeerde moment de vonk, heb je de volgorde bij de andere xm nagekeken? maw weet je echt heeel zeker dat alles goed zit?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Rotor en verdeler past idd maar op 1 manier op.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat een rotor en verdelerkap na een halfjaar/7000km opeens kapot of versleten zijn.
Nog even iets anders i.v.m. met de KVS lekkage, zou wellicht 1 vd 2 klopsensoren kapot zijn of de stekker(s) ervan zijn losgeschoten of vergeten aan te sluiten? De klopsensoren zitten wel in de buurt waar je bezig bent geweest met de KVS lekkage.
Aan de zijkanten centraal geplaatst:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/P8030019.jpg
I.c.m. waterslangen/buizen:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/P8030022.jpg
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het zijn die 2 sensoren die met die dikke bouten vastzitten?
Daarvan heb ik die van de achterste cilinders niet losgehad geloof ik, de voorste wel. De voorste was ik vergeten aan te sluiten in eerste instantie, maar daar kwam ik op tijd achter, voordat ik alles weer gemonteerd had.
Hoe meet zo’n sensor? In een cilinder? Dan zou dat zo te zien in cilinder 5 zijn, terwijl mijn probleem naar mijn idee in cilinder 4 zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
boukewerff schreef:verdeelkap plus rotor passen maar op 1 manier. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat het probleem opeens is. Het idee van verkeerde moment de vonk, heb je de volgorde bij de andere xm nagekeken? maw weet je echt heeel zeker dat alles goed zit?
De aansluiting van de bougiekabels heb ik gedaan zoals aangegeven op de verdelerkap, wel 5 keer gecontroleerd intussen, dat zit echt goed. Zo zaten ze ook voor de operatie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:
Nog even iets anders i.v.m. met de KVS lekkage, zou wellicht 1 vd 2 klopsensoren kapot zijn of de stekker(s) ervan zijn losgeschoten of vergeten aan te sluiten?
Zou dat geen storing op de lexia geven, of worden die sensoren niet gemonitored?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Voor iedere cilinderbank (3 cilinders) is er 1 klopsensor.
Een klopsensor meet de motortrillingen en in de injectiecomputer worden deze trillingen uiteraard gefilterd en vergeleken met de referentie ontbrandingstrillingen. Zodra kloppen wordt gedetecteerd dan wordt het ontstekingstijdstip verlaat, anderzijds wordt steeds een zo vroeg mogelijke ontstekingstijdstip genomen voor een zo hoog mogelijk rendement.
De Lexia zou een storing met de klopsensor(en) moeten aangeven.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De lexia geeft geen klopsensor probleem, die strepen we dus af.
Morgenavond zal ik de rotor en verdeelkap vervangen door een stel gebruikte. Kijken of dat verbetering geeft. Is te zien aan een rotor of verdeelkap of die niet meer helemaal lekker is?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Aan de contactpuntjes van de verdelerkap en het metalen vlakje van de rotor kun je zien of er slijtage is. Verder mag de verdelerkap ook geen scheurtjes vertonen.
Check ook nog de ontstekingsmodule, al is het alleen om het uit te kunnen sluiten .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waar zit die? Wat doet die? En kan dat invloed hebben op de timing van de vonk?
EDIT: En hoe check ik die? Gewoon wisselen met een andere, of kan het ook anders?
EDIT2: Waar die zit ben ik intussen achter, aan de bobine.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het is een klein dik rechthoekig matalen plaatje, zit op een steuntje aan de accubak gemonteerd.
De ontstekingsmodule zorgt ervoor dat de bobine op het juiste moment wordt aangestuurd.
Idd wisselen met een andere.
Aan de achterkant van de ontstekingsmodule zit koelpasta (als dat er nog zit na die jaren), dat is erg giftig gebruik handsschoenen daarvoor.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat mij trouwens opviel was dat het huis van de verdeler nogal warm werd, en dat na een paar keer kort stationair draaien. Niet zo heet dat ik mijn hand brandde maar het viel wel op. Klopt dat, is dat gewoon motorwarmte?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:Alle bougiekabels heb ik 1 voor 1 vervangen door de gebruikte bougiecords: geen verschil welke erop zaten, behalve dan bij 2. Na het nodige geëxperimenteer met kabels wel en niet aangesloten lijkt het er op dat cilinder 4 op het verkeerde moment vonkt. Als ik kabel 4 lostrek hoor je wel dat ie maar op 5 poten loopt, maar toch loopt ie wel rustig. Zodra ik 4 aansluit is meteen de dreun er weer.
Het lijkt me dat ik dus of de verdeelkap of de rotor moet vervangen. Dezelfde V6 waar de bougiekabels vandaan komen kan ik ook wel kannibaliseren voor de verdeelkap en rotor om te testen, nieuwe kan er altijd nog op. Kan ik nog iets verkeerd doen bij (de)montage daarvan of past het maar op 1 manier?
Kan het dat de rotor of de verdeelkap zomaar stuk gaat? Nog geen halfjaar/7000km oud. En ik ben er niet aan geweest bij het verhelpen van de KVS-lekkage.
De rotor en de verdeelkap bepalen het moment van ontsteken niet! Ze geven de vonken alleen maar door in de juiste richting. Als een cylinder op het verkeerde moment ontsteekt zal dat hoogst waarschijnlijk door de ontstekingsmodule komen.
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Brian schreef:Wat mij trouwens opviel was dat het huis van de verdeler nogal warm werd, en dat na een paar keer kort stationair draaien. Niet zo heet dat ik mijn hand brandde maar het viel wel op. Klopt dat, is dat gewoon motorwarmte?
Het klopt wel dat onderdelen van een ZPJ V6 erg snel warm worden, niet om je daarover zorgen te maken .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik weet nu in welke richting ik moet gaan zoeken. Als ex-dieselaar is dit voor mij allemaal vrij nieuwe materie.
Morgenavond verder, ik houd jullie op de hoogte.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ontstekingsmodule vervangen, en ik had het idee dat het iets beter was, maar dat zal wel verbeelding zijn. Nog steeds loopt ie zonder cilinder 4 mooier dan met.
Wel ontdekte ik een scheurtje in de slang van inlaatspruitstuk naar MAP-sensor. Kan dit hiermee te maken hebben? Het lijkt me niet want dan zou het niet uitmaken welke bougiekabel ik lostrek. Nu is het toch echt alleen bij cilinder 4.
Het scheurtje zat precies bij de aansluiting op de MAP, dus ik heb er maar een stukje afgesneden, maar nu krijg ik de rest er niet meer op. Wat een nauw slangetje is dat zeg!
Rotor en verdeelkap heb ik niet vervangen, daar ben ik niet meer aan toe gekomen, en die verdenk ik steeds minder. Zijn nog behoorlijk nieuw en zouden tochniet echt met verkeerde timing van de vonk te maken mogen hebben. Hooguit niet meer vonken lijkt me.
De vakantie begint nu wel akelig dichtbij te komen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.