Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De MAP sensor is wel van groot belang voor de belasting info van je motor naar de injectiecomputer. Probeer een nieuw slangetje daaraan te doen en let op dat het tuitje niet afbreekt.
Weet je echt zeker dat je niet twee bougiekabels hebt verwisseld op de verdelerkap?
De bobine al verwisseld?
Het moet toch echt in de ontsteking gezocht worden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou toch zeker die verdeelkap en rotor gaan vervangen. Heb je eigenlijk de compressie van de betreffende cilinder al eens gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian schreef:Het scheurtje zat precies bij de aansluiting op de MAP, dus ik heb er maar een stukje afgesneden, maar nu krijg ik de rest er niet meer op. Wat een nauw slangetje is dat zeg.
Slangetje even verwarmen met de aansteker en klaar is Kees!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kan je die volgorde niet even door een kennis of een buurman laten checken? Vier ogen zien meer dan twee.
Ik denk nog steeds met schaamte terug aan net zo’n blunder, en dat was maar een 4 cilinder.
Ik had er bijna de kop afgeschroefd toen ik dacht: Nog één keer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Voor vanavond:
Slangetje er weer op.
Rotor en verdelerkap wisselen
Wéér de kabels checken.
Getriggered door het MAP-slangetje bedacht ik mij vannacht dat het misschien wel eens zou kunnen zijn dat de vonk niet te vroeg komt maar dat het mengsel te snel ontbrandt. Zou het kunnen dat door te veel lucht (valse lucht) of te weinig benzine (brakke injector o.i.d) het mengsel te arm is en daardoor de ontbranding te snel gaat?
Dit probleem is namelijk sinds de reparatie van de KVS-lekkage, dus in eerste instantie verdenk ik dan onderdelen waar ik aan heb gezeten. De hele ontsteking heb ik niet aan gezeten, behalve de bougiekabels. Wel aan het inlaatspruitstuk, achterste injectors (galerij er af gehad om er beter bij te kunnen. Zo kan misschein ook wel het al brajkke MAP-slangetje gescheurd zijn, door de bewegingen aan het spruitstuk. Misschien zit zelfs de afdichting tussen kop en spruitstuk voor cilinder 4 er niet mooi tussen waardoor er valse lucht aangezogen wordt.
Wat me ook opviel is dat stationair de vervroeging nogal schommelt, tussen de 5 en 10.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een arm mengsel gaat de verbranding juist langzamer!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Jantje heeft gelijk .
Brian, maak het probleem niet te moeilijk. Het is wel begrijpelijk dat je in paniek bent, maar dan ga je in de verkeerde richting zoeken .
Weet je echt zeker dat alle stekkers van sensoren en actuatoren er goed opzitten?
Misschien het stekkertje op de bobine, er zitten 2 aansluitingen op en misschien heb je die los gehad en op de verkeerde aangesloten?
Ook 2 omgekeerde bougiekabels op de verdeler of op de kop, cilinder 4 zit trouwens op de achterste cilinderbank aan de vliegwielkant.
Ik had ook eens vlug de bougiekabels van mijn V6 bekeken en snel weer de bougiedoppen erop gedrukt, die liep toen ook niet lekker met een dreun. Bleek ik de bougiedop van cilinder 4 en 5 verwisseld te hebben op de kop….
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat zijn actuatoren?
Stekkers zitten volgens mij goed, anders had Lexia ook wel een storing laten zien.
Stekkertje van de bobine is niet losgeweest.
Ik zal nogmaals de bougiekabels checken. Gelukkig staan de cilinder nummers op de kop en op de verdelerkap, dus dat kan (bijna) niet missen.
Paniek heb ik niet, ik heb een C5 Break die ik eventueel kan lenen voor de vakantie, maar het mag duidelijk zijn dat ik liever met de XM ga.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Actuatoren zijn de onderdelen die de vereiste handelingen moeten verzorgen, zoals bijvoorbeeld een gaskleppotentiometer of een stationair regelklep etc .
Op de verdelerkap staan de cilinder nummers ook .
Heb je de ontstekingsmodule nog, verwissel deze en daarna weer met de Lexia de injectiecomputer uitlezen en wissen.
Het lijkt erop, als de bougiekabels goed zitten en de verdelerkap met rotor goed zijn, dat het moment van ontsteken van cilinder 4 niet of zwak plaatsvindt. Dan stuurt de ontstekingsmodule de bobine niet of verkeerd aan voor cilinder 4.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanavond:
Slang aan MAP weer gemonteerd (Bedankt voor de tip Yuri)
Rotor en verdeelkap gedemonteerd, geïnspecteerd (zagen er beide goed uit) en vervangen door gebruikte uit een werkende V6
Alle stekkers nagelopen
Bougiekabels weer gecheckt
Resultaat:
Niets. Nog steeds gedreun en geschud wanneer ik cilinder 4 mee laat doen.
Ik ben een beetje door het scala aan mogelijkheden met betrekking tot ontsteking heen. Ik zal nog wel even de oorspronkelijke ontstekingsmodule terugplaatsen, ECU resetten en weer proberen, maar ik heb niet zoveel hoop meer dat daar nog wat uitkomt.
Ik blijf toch nog even zeuren over het mengsel. Ik lees her en der dat een te arm mengsel detonatie kan veroorzaken, kan dat het gedreun zijn dat ik hoor? Als dat zo is blijft voor mij het mengsel verdacht. Bougies checken en eventueel injectors wisselen van cilinder 4 en een andere.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bougies eruit gehaald. Bougies 4 was zwart, 5 en 6 koffiebruin.
Bougie 4 en 6 verwisseld met als gevolg dat cilinder 6 nu de probleem cilinder werd. en de bougie die uit 6 kwam en ik 4 was gegaan werd niet zwart.
Nu weet ik niet hoe snel dat zwart worden gaat dus de vraag is wat is oorzaak en wat is gevolg?
Ook nog even bougies 1 t/m 3 eruit gehaald en die waren ook alledrie zwart!
Zouden al die zwarte bougies kunnen komen door het de laatste dagen steeds even starten en weer uitzetten van de motor, waardoor de motor niet op temperatuur komt?
Zou het kunnen dat al die tijd het mengsel te rijk as door het kleine lekje in de slang naar de MAP-sensor? Of zou dat lekje eerder voor een te arm mengsel hebben moeten zorgen?
Ik ga in ieder geval nieuwe bougies er in doen, en dan maar hopen dat die goed loopt, en blijft lopen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit verbaast mij niets. Bougies zijn verraderlijker dan men wel denkt.
In geval van de geringste twijfel vervangen.
Zwarte bougies zijn niet gek na vele malen starten en stoppen.
Overigens ben ik het niet eens met de opmerkingen van de gewaardeerde Citrophile over de “ontstekingsmodule”, als daar mee bedoeld wordt het ding naast de bobine. Dat is alleen een eindtrap, de vermogenstrap waarmee de bobine wordt gevoed. Dat ding geeft slechts de pulsen door uit het motormanagementsysteem, dus voor alle bougies gelijk. De verdeler verdeelt de vonk in de juiste volgorde over de bougies.
Dus: Als één cilinder verdacht gedrag verdrag vertoont kan dat niet aan de module liggen.
Wel aan de verdeelkap, de kabel, de bougie, de verstuiver en tenslotte de kleppen en de zuiger van de bewuste cilinder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De dealer heeft de goede bougies niet liggen, een automaterialen handel hier in Deventer heeft wel NGK’s maar helaas maar 4, wel heeft hij vervangende Bosch bougies. Iemand hier goede of slechte ervaringen mee?
Ik moet ook aan nieuwe kabels, die wil ik op vakantie in Frankrijk gaan halen. De originele schijnen daar beter verkrijgbaar en goedkoper te zijn. Ik weet dat merk Bougiecord is, maar welk type? De 403? (Het gaat om een ZPJ)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als die Bosch vergelijkbaar is (=dezelfde warmtegraad heeft) volgens de tabel gewoon doen. Er zijn geen slechte bougies meer, wel de verkeerde.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
OK, is volgens de tabel van Bosch de goede voor een ZPJ
Volg je hart, gebruik je hoofd.