13 van de 32
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »

Brian’s V6 Break: Raammechaniek stuk - gefixt
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 24 augustus 2010 12:49 PM
  [ # 181 ]

Ja, de koppen van de ZPJ4 zijn hoger dan van de ZPJ en daardoor liggen de bougies dieper Wink.

Op zich zou Valeo bougiekabels ook goed moeten zijn.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 augustus 2010 09:34 AM
  [ # 182 ]

Afgelopen zondag de nieuwe bougiekabels erin gehangen, starten…... niets. Na drie weken het Lexia kastje aan de auto te hebben gehangen, was de accu helemaal leeg. Accu aan de lader en later maar weer verder.

Later werd gisteravond, samen met Matthijs. Eerst de opgeladen accu er weer in, starten en nog steeds verrot lopen. Die Valeo bougiekabels passen ook niet lekker. Ze blijven een beetje wiebelig op de bougie zitten en sluiten niet mooi het bougiegat af.

Kabels eraf, bougies eruit, en compressie meten: 14, 13, 14, 14, 14, 15
Hmmm, ook geen probleem dus.
Bougies er weer in, gebruikte Bougicords er op, en toch maar weer eens starten.
We keken elkaar nogal verbaasd aan, toen het blok eigenlijk wel netjes liep.
Boel dicht, rondje rijden en alles bleef goed. We snapten er niets van, maar ze loopt wel weer.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de ECU helemaal van het padje af was en door zonder spanning te hebben gestaan (accu leeg en er af) is die weer helemaal gereset. De ECU kan van het padje zijn geraakt doordat ik op een gegeven moment, toen ik net bezig was met het oplossen van de KVS-lekkage, de motor even heb laten draaien terwijl er ergens nogal veel valse lucht werd aangezogen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 27 augustus 2010 10:56 AM
  [ # 183 ]

Dus het is dit:

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 27 augustus 2010 11:16 AM
  [ # 184 ]

Mijn vermoeden is toch slechte bougiekabels, daar lijkt ie gevoelig voor te zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 augustus 2010 12:49 PM
  [ # 185 ]

Maar de kabels die er nu op zitten heb ik er al eerder op gehad. En toen liep die beroerd.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 27 augustus 2010 02:45 PM
  [ # 186 ]

heb je ze zonder het te weten wellicht ergens tegenaan gehad waardoor de boel beroerd liep en dat ze er nu wel netjes op liggen?

we trekken wel vaker stekkers los om ze erop nieuw op te steken en te merken dat het probleem weg is. De wondere wereld van Troen..

maar hoe dan ook, mooi dat de boel weer netjes werkt!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 27 augustus 2010 02:47 PM
  [ # 187 ]

Die kabels hebben steeds anders gelegen, variërend van los over het blok, tot netjes in de klemmetjes aan de kap. Maakte geen verschil. Gisteren toen die weer fatsoenlijk liep, lagen ze ook gewoon maar een beetje over/langs het blok. Beetje vage poep dus.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 27 augustus 2010 05:13 PM
  [ # 188 ]

Of t is een stekker van de injectoren geweest, deze heb ik losgehaald, wellicht na montage van het inlaatspruitstuk niet lekker vast gezeten…

Ouwe mopperkont

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 september 2010 01:44 PM
  [ # 189 ]

De centrifugaal regelaar is een robuust ding, waar eigelijk zelden wat mee is. soms heeft er wat water gestaan in het cupje van het klephuis, dan kan het ondereind van de regelstang verroest zijn.
Dit apparaat is sinds de CX nooit veranderd.
Ik heb er een paar fotootjes van gemaakt:

Er zit wat vet in. Als je het ding schoonmaakt ziet het er zo uit:

Als je de bovenkant er afschroeft springen er geen veertjes om de oren. De regelaar loopt keurig op kogellagertjes. Het vet is alleen nodig voor de draaipunten van de brug en het stangetje.
Er valt weinig af te stellen. Wel kan je met meer of minder vulplaatjes tussen het klephuis en het onderste plastic huis instellen hoe zwaar de stuurtegendruk is.
Ik heb daar ooit mee geëxperimenteerd, simpelweg met langere of kortere stangetjes (het bovenste onderdeel in het bakje). Dat werkt vrij vlot. Dat stangetje is ingewikkelder dan nodig, ik gebruikte een simpel stukje RVS staf van 3 mm.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 27 september 2010 12:34 PM
  [ # 190 ]

Toen ik de centrifugaalregelaar open maakte zag ik ook al dat het met die rondspringende onderdelen wel meeviel. Het kan alleen lastig zijn om een regelaar die nog in de auto zit weer goed in elkaar te krijgen. Dat van het instetegendruk vind ik wel interessant. Misschein dat ik daar eens mee ga spelen, want van mij mag die soms wel iets zwaarder sturen. Afgelopen week had ik trouwens weer een reuteltje die ergens uit die hoek kwam. Als eerste stap heb ik maar wat een beetje dunne olie in de kabel onderin de regelaar gedruppeld, de kabel die het asje aandrijft. En het reuteltje is weer weg.

Een paar maanden geleden heb ik de walker-middendemper vervangen door een originele en ik zie het terug in mijn brandstof verbruik, een daling van 5%. Er zijn natuurlijk meer variabelen die het verbruik mede bepalen, maar het langetermijn gemiddelde voor de wissel is duidelijk hoger dan het langetermijn gemiddelde van na de wissel.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 21 november 2010 06:28 PM
  [ # 191 ]

Zo, vandaag even de winterbanden eronder gelegd, maar vervolgens zit ik nu met twee problemen en één vraagteken:

Probleem 1, de ‘loodjes’ in de linker voor velg lopen aan tegen de rem. Om precies te zijn tegen het verende metalen plaatje voorop de behuizing van de klauwen.

Wat doe ik daaraan? Het plaatje iets naar binnen duwen heeft geen effect, het is van een veerkrachtig metaal gemaakt dus het veert weer terug.

Probleem 2, heeft niets met de winterbanden te maken, maar sinds vanmiddag is het stationair toerental niet meer jofel. Soms blijft die wat te hoog, soms gaat die schommelen tussen 1550-1700 toeren. Ik vermoed de stappenmotor. Is dat te checken, anders dan demonteren, schoonmaken en weer monteren?

Vraagteken, omdat ik toch de achterwielen eraf had, ben ik de achterremmen ook maar eens gaan ontluchten, aangezien ze nogal de neiging had te duiken bij het remmen. De hoeveelheid lucht viel mee, maar het is me wel duidelijk geworden dat er nodig eens wat frisse LHM in mag/moet. Het duiken is nu weg, maar ik heb de indruk dat ze nu ook wat zachter veert achter. Dit kan ik niet verklaren. Dus is dit óf verbeelding, óf iemand gaat me uitleggen hoe dit kan.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 23 november 2010 12:14 AM
  [ # 192 ]

Het probleem met de plakloodjes aan de buitenzijde loste ik op door ze iets richting het midden van de velg te plaatsen, de loodjes gaan dan vlak lang het midden van de verende plaatjes en raken dan net niet. Uiteraard moet dit gedaan worden tijdens het balanceren op een balanceerapparaat.

Het hogere stationair toerental zal met een wat vuile stappenmotor te maken hebben, doe dat zoals je het zelf beschreef.

Lucht in het veer/remsysteem geeft een ander veergedrag, dit is geen verbeelding. Ik kan het niet anders verklaren dat er naast LHM ook lucht wordt gecomprimeerd die door diverse hydrauliekonderdelen gaan en een iets andere drukopbouw in de veercilinders geeft.
Het goed zelfontluchten van het systeem gaat erg langzaam en via de remnippels gaat dat een stuk sneller.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 23 november 2010 09:06 AM
  [ # 193 ]

Ik ga eerst maar eens het linkerachterwiel met linksvoor verwisselen. Met een beetje geluk gaat het dan net goed. Rechts voor gaat het namelijk ook goed. Het zijn een beetje ranzige étoiles waar de winterbanden om liggen, dus ook een beetje hobbelig aan de binnenkant. Als die andere velg iets minder hobbelig is, kunnen de loodjes het plaatje net missen.

Lucht in het systeem geeft inderdaad een andere karakteristiek, maar ik zou eerder verwachten dat de vering zachter zou worden. Er is namelijk meer gas te comprimeren dan alleen de stikstof in de bollen, want ook de lucht in het systeem wordt gecomprimeerd. En hoe meer gas, hoe zachter de vering.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 23 november 2010 01:15 PM
  [ # 194 ]

Achter en voor verwisseld en het is nu goed.

Vrijdag maar eens naar de stappenmotor kijken.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 25 november 2010 09:21 AM
  [ # 195 ]

Als je de stappenmotor gaat schoonmaken, gebruik iets van remmenreiniger en daarna WD40 bijv, dat smeert een beetje en verdrijft vocht. Probeer ook de stekker van de stappenmotor in te spuiten met contactspray, misschien veroorzaakt dat ook het verhoogde stationair toerental. Als het kan, ook even uitlezen met de Lexia Wink.

Profiel  

13 van de 32
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook