Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ook in mijn vorige XM’s en mijn DS hoop(te) ik het nooit mee te maken echt te moeten stoppen met alleen de voetrem.
Ik ben er ook achter wat waarschijnlijk de oorzaak is van het vastroesten van de schijf. De oude schijf zat met de binnenkant tegen de buitenkant van de naaf aan, en daar zat die ook vast geroest, terwijl je op onderstaande foto kan zien dat er bij een originele schijf een ruimte tussen de naaf en de schijf blijft. Ik had al aan de koelsleuven gezien dat de oude schijven anders waren dan de originele die er nu op zitten, maar de pasvorm is blijkbaar ook anders (slechter).
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Die maximale remkracht hoef je je niet zo veel van voor te stellen hoor. Probeer maar eens tot stilstand te komen met dat ding. Wind tegen heeft een groter effect.
me dunkt dat je met de voetrem de zelfde remkracht moet kunnen creeren als met de normale bekrachtigde remmen. Het kost je alleen een puist kracht, maar voor die ene keer dat je erop moet terugvallen lijkt me dat niet het grootste probleem.
In theorie wel maar in de praktijk heb je een Schwarzenegger been nodig. Het is ook ‘maar’ een parkeerrem die moet voorkomen dat de auto vanuit stilstand wegrolt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Maar formeel is je parkeerrem ook je noodrem. Dat is zo in de DS-tijd ontstaan toen de autoriteiten nog weinig vertrouwen in het gecombineerde systeem van Citroën hadden. Daarom zit bij de XM de parkeerrem dan ook op de voorwielen.
Dat Schwarzeneggerbeen klopt, want je zou met je been evenveel kracht moeten uitoefenen als normaal gesproken de hydrauliek voor je doet. Gaat je niet lukken denk ik.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat klopt dat het ook de noodrem is, zo staat het ook in het instructieboekje. Daarom had ik ‘maar’ ook tussen haakjes gezet.
Overigens, als je geen noodstop hoeft te maken valt het nog mee om met de parkeerrem te remmen. Gelukkig maar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Na een half jaar toch maar eens het slot van de achterklep gaan repareren. Aangezien een ander slot al geen soelaas bood, toch maar de harmonica bij het scharnier opengehaald, en jawel, 4(!) gebroken draden + een aantal eerdere reparaties. Na wat gesoldeer doet het slot het weer. De komende avonden ook maar eens de sloten van 2 deuren repareren, dan kan ik in ieder geval op vakantie alles weer met één druk op de knop afsluiten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die sloten gaan ook wel lukken, ik heb nu twee vervangende exemplaren, die het allebei wél doen.
Volgende puntje: waar zit de condenswaterafvoer van de airco? Laatst klaagde de bijrijdster over nattigheid op haar voeten bij een bocht naar links. Het was een warme dag en de airco stond te loeien, dus ik vermoed dat dat condenswater was dat niet weg kon.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Die zit in het midden van de console onderaan. Dus pal bovenop de tunnel.
Maar het kan ook lekwater uit de paravanbak zijn dat via de schacht van de aanjager naar beneden komt. Dat lijkt me mee voor de hand liggend als je passagier over natte voeten klaagt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lekwater terwijl het buiten droog en warm is, en binnen de airco loeit? Daarnaast is de paravanbak zo goed als leeg, dus geen verstoppingen daar. Anderhalf blad en 5 dennennaalden
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nu ja, als jij een bocht naar links maakt en je passagier krijgt vocht op haar voeten kan dat niet vanaf de middenconsole komen. Lijkt mij tenminste.
edit: Ik zit m’n vorige post nog ‘ns te lezen en die blinkt uit in onduidelijkheid. Het slangetje zit achter de asbak. Daar dus.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb het zelfde eens gehad in een C5. Die had een verstopte condenswaterafvoer, dus het condenswater verzamelde zich ergens in de middenconsole. Bij een bocht naar links, klotste het er aan de rechterkant uit, op de voeten van de passagier. Ik heb nu dezelfde symptomen en zelfde omstandigheden dus ik dacht aan een zelfde probleem.
Ik zal in ieder geval de paravanbak nu helemaal schoonmaken én op onderzoek uitgaan in de middenconsole.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Auto op de brug en de condensafvoerslang schoonmaken.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, ik heb al gekeken, van boven af kom je er nauwelijks bij, dus vanavond maar even op de oprijbokken en dan van onderaf doorblazen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij mijn Xm doet de airco het niet ivm een lekke verdamper. Dat is met een snuffelaar gecontroleerd door aan de rechterkant van de middentunnel de bekleding weg te halen. De airco man heeftvia die kant ook het afvoerslangetje weten te bereiken en los gehaald. Dat moet dus bij jou ook kunnen. Lijkt me beter om van binnen naar buiten door te blazen. Het zal wel wat gewurm zijn om het slangetje er weer op te krijgen denk ik. Dit is bij mij niet gedaan omdat ik toch alles los moet gaan halen om de verdamper te vervangen…..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Furriegurrie:
Benieuwd naar je ervaringen met het vervangen van die verdamper. Lijkt mij een mega operatie.
Zo’n beetje het enige dat ik echt vrees bij een XM. Ik hoop het nooit mee te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop