Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs309 schreef:Gelukt?
Nope, gisteren niet serieus aan de gang geweest. Vanavond maar weer proberen, hopen dat het allemaal lukt, anders morgen met het hele gezin met de Starlet op pad.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
had je de aandrijfas al los? Ik heb gister stuk pijp meegenomen voor t geval dat
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een moerensplijter van een gerenommeerd merk kan ook handig zijn.
En als je een beetje handvast bent krijg je die moer ook in tweeën met een doorslijpschijf zonder de draad van de kogel te mollen.
Heb je trouwens al een snijijzer om die draad weer in fatsoen te krijgen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb er zo’n hobby frees apparaatje voor met een piepklein slijpschijfje. Onlangs nog gebruikt op identiek probleem bij niet Frans autootje.
Eerste deel met een gewone haakse slijper met dunne schijf, laatste met hobby dingetje, allerlaatste stukje met oude beitel wrikken en los. Je hoeft zo echt niet dat ding te beschadigen.
Het lijkt me wat lastig om veel kracht te kunnen zetten met het hefboom trucje en dan met andere hand los te draaien, tenzij je een helper hebt natuurlijk.
Mocht je een moerenslijter kopen dan inderdaad een goede, ik heb al 2 gemold zonder de moer te splijten en waren destijds de enige die ik kon vinden.
succes in elk geval
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat ook wel eens werkte is met een poelietrekker en een passende dop de kogel op het oog drukken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs309 schreef:had je de aandrijfas al los? Ik heb gister stuk pijp meegenomen voor t geval dat
Nee nog niet los, stuk pijp is welkom.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
puffel schreef:
Het lijkt me wat lastig om veel kracht te kunnen zetten met het hefboom trucje en dan met andere hand los te draaien, tenzij je een helper hebt natuurlijk.
Dat is inderdaad een probleem kwam ik gisteren achter.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je de kogel niet aandrukken met een schaarkrik? Van tevoren remmenreiniger er tussen spuiten om goed te ontvetten. Heb ik regelmatig zo gedaan, maar het hangt er natuurlijk van af hoe de kogel zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En schaarkrik tussen onderkant veercylinder en fuseebovenkant ?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tussen onderkant veercylinder en stuurkogel. Maar of dat bij een xm gaat weet ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Avondje bezig geweest met het volgende resultaat:
Stuurkogel is nu los. Kostte me wel de moer. De niet-beun methode lukte niet, beunen met een tang om de kogel klem te zetten in het gat lukte wel. In het ergste geval moest ik een nieuwe stuurkogel halen voor een paar tientjes.
Aandrijfas is los.
Schroef waarmee de ABS-sensor vast zit is afgebroken.
Torxjes in donor remschijf/naaf zitten nog steeds vast.
Hoe krijg ik nu vervolgens de bout aan de onderkant, uit de draagarm?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bedoel je de onderste fusee kogel? Die kun je vasthouden met een inbus neem ik aan.
ABS bout brak bij mijn (XM) ook af. Heb ik dus ook uitgeboord.
Zelfde met remschijf torxen maar dat is echt geen probleem (behalve dan nieuwe boutjes vinden, kan lastig zijn)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
puffel schreef:Bedoel je de onderste fusee kogel? Die kun je vasthouden met een inbus neem ik aan.
Moer is er af, maar nu moet de onderste fusee omhoog door het gat in de draagarm.
ABS bout brak bij mijn (XM) ook af. Heb ik dus ook uitgeboord.
Zelfde met remschijf torxen maar dat is echt geen probleem (behalve dan nieuwe boutjes vinden, kan lastig zijn)
Ik ben altijd bang de draad te beschadigen. Nieuwe boutjes geen probleem, ik heb de boutjes uit mijn eigen schijf/naaf. Die kwamen probleemloos los.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
OK, ik heb daar een ding voor, fuseetrekker heet dat geloof ik - ben daar niet zeker van. Is een soort vork met draadeind/bout er op.
Schroefdraad raak je niet met uitboren van die torxen van de schijf, je boort alleen de kop eraf, dan komt de schijf los en kun je met griptang wel de overblijfselen eruit draaien.
BRian, ff krik onder je remschijf tot een hoogte dat je arm bijna horizontaal staat, tik op de arm en dan valt ie zo los.
Ouwe mopperkont