Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb dit draadje gevonden met het plaatje van Sweef, maar de foto’s van Mark zijn er niet meer. Los daarvan ben ik niet zo voor zomaar een gaatje boren, eerst maar eens kijken wat er nu echt aan de hand is. Misschien dat het dan eleganter kan worden opgelost.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kan iemand het vermoeden van Citrophile bevestigen dat ik het deksel van de centrifugaalregelaar zomaar kan losbouten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Niemand die hier ervaring mee heeft?
(Oh, had ik maar een werkplaatshandboek)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik ben ook geen voorstander om er een gaatje in te boren. Ik heb ook geen ervaring hiermee en kom tot de volgende conclusie die jezelf ook al hebt getrokken.
Als ik de dwarstekening zie kunnen er 2 mogelijkheden zijn:
1. de dikke veer wordt bij het kantelpunt bij de hefboom omlaag gedrukt en deze drukt omhoog bj het loshalen van de deksel.
2. de hefboomstelsel wordt bij elkaar gehouden en kan niet omhoog drukken bij het losmaken van de deksel.
Probeer idd eerst achter te komen hoe het zit alvorens je het los gaat maken.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben er nog niet helemaal achter, maar bij Citroville wisten ze me te vertellen dat open maken niet zo slim is. Dan vliegen inderdaad wat onderdelen in het rond. Het schijnt dat er twee lagers in zitten die wel eens droog lopen. Vandaar van hen het advies: gaatje boren en een smeermiddel er in spuiten. Vraag me af wat er dan het beste in kan: WD40 (mwah, is geen echt smeermiddel), vaselinespray? En ik moet nog even uitzoeken waar dat gaatje precies moet, maar ik kreeg de indruk dat dat niet zo nauw luisterde.
Zou wel fijn zijn een keer een centrifugaalregelaar van een sloper te kunnen halan, als studie-object.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nieuw ‘probleempje’: Ze zuipt. En ik weet wel dat ik geen zuinige auto heb gekocht, maar 1:8 met rustig rijden en geen stadsritjes lijkt me toch wat overdreven. Daarnaast vind ik het stationair toerental wat hoog. De toerenteller geeft iets van 900-950 toeren aan. Zou het 1 met het ander te maken hebben? Waar moet ik beginnen met zoeken?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Probeer eerst uit te lezen, misschien komen daaruit een aantal punten die je kunt linken aan een hoog verbruik. Een voorbeeld kan zijn de lambdasonde, als dit onderdeel niet goed teurgregeld naar de ECU dan kan het resulteren in een hoger verbruik.
Is het luchtfilter schoon, zijn de bougies vervangen toen je haar kocht, wat is de staat van de bougiekabels, rotor-verdelerkap. Is de uitlaat nog lekvrij?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het valt mij op dat het vrij lang duurt voordat de motor warm is. Nu weet ik niet of dat normaal is bij deze blokken of dat de thermostaat misschien kaduuk is. Pas na iets van 15 km rijden (vrijwel allemaal snelweg) ‘s ochtends, staat de wijzer op 90°C
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Citrophile schreef:
Is het luchtfilter schoon, zijn de bougies vervangen toen je haar kocht, wat is de staat van de bougiekabels, rotor-verdelerkap. Is de uitlaat nog lekvrij?
Deze zijn vervangen bij/vlak voor de aankoop De lambda is wel een goede mijn inziens. Even meten en eruit draaien voor inspectie
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Brian, als ik het zo lees lijkt het erop dat jouw thermostaat open blijft staan. Dit is al een goede verklaring waarom die een hoog verbruik heeft. Deze blokken staan er juist bekend om om heel snel warm te worden en heet te blijven, de fans slaan relatief snel in.
Bij Sarinora zijn we met de meeting in Hedel achtergekomen dat zijn fans blijven draaien op zowel de lage als hoge stand, dit wijt ik aan plakkende relais bij de koplampen. Als hij deze relais vervangt zou het weer goed moeten zijn en bij hem veroorzaakt dit ook een hoger verbruik door de langzamere opwarming van de motor.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:@Brian, als ik het zo lees lijkt het erop dat jouw thermostaat open blijft staan. Dit is al een goede verklaring waarom die een hoog verbruik heeft. Deze blokken staan er juist bekend om om heel snel warm te worden en heet te blijven, de fans slaan relatief snel in.
Bij Sarinora zijn we met de meeting in Hedel achtergekomen dat zijn fans blijven draaien op zowel de lage als hoge stand, dit wijt ik aan plakkende relais bij de koplampen. Als hij deze relais vervangt zou het weer goed moeten zijn en bij hem veroorzaakt dit ook een hoger verbruik door de langzamere opwarming van de motor.
Die fans draaien dus altijd zodra de motor loopt? Kan ik natuurlijk zo controleren of dat bij mij ook het geval is.
Nee, is bij mij niet het geval, althans niet de oorzaak van langzaam opwarmen. Die fans koelen de radiator, en het koelwater zou nog niet door de radiator mogen stromen, zolang het water nog niet op temperatuur is.
Thermostaat blijft dus eerste verdachte. Het is vast een heel makkelijk klusje om die te vervangen bij een V6.
Thermostaat kan ik toch checken door bij een halfwarme motor voelen of de radiator nog koud is?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Mooi auto hoor!
Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd!
Hij stond bij Dijkstra toch?
Gebeurt niet vaak meer, een XM bij de dealer kopen!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Brian schreef:
Die fans draaien dus altijd zodra de motor loopt? Kan ik natuurlijk zo controleren of dat bij mij ook het geval is.
Nee, is bij mij niet het geval, althans niet de oorzaak van langzaam opwarmen. Die fans koelen de radiator, en het koelwater zou nog niet door de radiator mogen stromen, zolang het water nog niet op temperatuur is.
Thermostaat blijft dus eerste verdachte. Het is vast een heel makkelijk klusje om die te vervangen bij een V6.Thermostaat kan ik toch checken door bij een halfwarme motor voelen of de radiator nog koud is?
De fans moeten draaien vanaf een ingestelde temperatuur bij een draaiende motor. Bij Sarinora draaien de fans al bij aangezet contact .
Bij een ZPJ V6 moet de lv motorsteun los, daaronder zit de thermostaat….dus echt makkelijk is het niet (of was dat cynisch bedoel ?).
Jouw beschreven check bij een halfwarme motor is juist.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Die van mij draaien ook al meteen met contact aan, beetje vreemd. Overigens t zelfde sneue verbruik als Brian heeft met dezelfde type auto. (ook een blauwe ) maar die van mij is supersnel op de 90 graden.
a.s.a.p. maar de even aan de lexia knuppen Meten is weten
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien blijven de relais bij jou ook hangen? Je zou met een goede relais kunnen zien of er wat verandert als je die verwisseld.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !