Gister hebben we onze nieuwe XTR (met de nieuwe 120pk VTi motor) opgehaald en hebben we uiteraard meteen een stuk gereden op diverse soorten wegen en ondergrond. Onze vorige Berlingo was een type 2 uit 2003. Een paar impressies en vergelijkingen willen we jullie niet onthouden:
- Vering en demping is een stuk strakker dan de oude Berlingo. Verkeersheuvels worden “strak” genomen en de carosserie deint weinig na. De oude Berlingo wiebelde meer.
- stuurbekrachtiging is lichter dan onze vorige Berlingo. Had van mij wel wat zwaarder gemogen.
- wanneer de bestuurdersstoel in een lage stand staat qua zithoogte, is de voetenruimte achter de bestuurder minder dan bij de oude Berlingo. Pas op een hogere stand kan de achterpassagier zijn voeten onder de bestuurdersstoel kwijt.
- nieuwe VTi motor is soepeler dan onze oude 110pk 1.6i. Het is een levendige motor met ook onderin wat meer trekkracht dan de oude 110pk. Dat was in bergachtig gebied soms een probleem. Ook versnelt onze nieuwe Berlingo sneller dan onze oude. Maar die had dan ook 121.000 km gereden…
- de motor, en de auto in het algemeen, is wat stiller dan onze oude. Maar een zesde versnelling was leuk geweest omdat de motor bij >130kph net wat teveel toeren maakt om lekker te “cruisen”.
Allemaal persoonlijke indrukken, dus YMMV, maar we zijn behoorlijk tevreden met de auto. Nu maar hopen dat het achterasdempingsprobleem zich niet gaat voordoen
FF
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
FastFolkert schreef:Gister hebben we onze nieuwe XTR (met de nieuwe 120pk VTi motor) opgehaald en hebben we uiteraard meteen een stuk gereden op diverse soorten wegen en ondergrond. Onze vorige Berlingo was een type 2 uit 2003. Een paar impressies en vergelijkingen willen we jullie niet onthouden:
Allemaal persoonlijke indrukken, dus YMMV, maar we zijn behoorlijk tevreden met de auto. Nu maar hopen dat het achterasdempingsprobleem zich niet gaat voordoen
FF
Dat hoop ik in ieder geval voor jou . Heb vorige week een vergelijkingstest gedaan met een spiksplinter nieuwe XTR maar dat viel echt niet mee hoor , amai merci .
Nu lees ik ook op het C4-forum dat er bij de C4 berline ook problemen zijn .
Succes met je extra PK’s
mooie eerste impressie!
dat van de voorstoel t.o.v. de achterste plaatsen vind ik redelijk onterrescht, ik heb mn stoel in de laagste stand staan maar er is toch nog meer als ruimte genoeg over voor de achterpassagiers. maar wat je zegt klopt wel, de voeten kunnen er niet onder.
een zesde versnelling mis ik bij mijn 92pk HDi ook wel als ik snelweg doe. met 130-140 op de teller verbruikt ie best veel vind ik en hij draait dan veel meer toeren als waar ik altijd op rij (2000 tot 2500 rij ik meestal, kom ik zelden boven, behalve bij snelweg of andere snelle stukken)
de stuurbekrachtinging is idd erg ligt, maar dat vind ik toch wel prettig…
groeten en nog vele fijne kilometers