beste zx-ers,
even voorstellen:
ZX 1.9TD break avantage
bouwjaar 1994
ca. 280.000 km op de teller
hongaars kenteken
voor achtergrondinfo zie hier:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/203347/
wat er mis is sinds het zo koud is:
-start slecht (ging na opladen accu wel weer stuk beter)
-blauwe rookwolken
-koelwater ziet blijbaar er niet zo fris uit.
(afgelopen zomer hadden we al een probleem met een lekkende koeling, bleek er een scheurtje in de cilinderkop te zitten, dat is toen gerepareerd. nu heb ik al van meerdere mensen gehoord dat de koppakking wel stuk zal zijn en dat dat een zeer prijzige reparatie is omdat het zoveel werk is om die te vervangen)
-deurhendel buiten portier bestuurderskant afgebroken
wat er ook al mis was toen het nog niet zo koud was:
-achterwielen staan scheef
-deurhendeltje binnen portier passagierskant afgebroken
-1 vd portieren achter gaat niet meer open, weet ff niet meer welke want in de kou werken ze geen van allen)
-achterklep sluit alleen met sleutel
-ventilator verwarming doet het niet
-stopcontact bij trekhaak onbruikbaar
-afstandbediening van centrale vergrendeling zorgt voor complete knipperende lichtshow waar alleen met veel geluk, gepruts en gevloek een einde aan komt.
-bedradingsprobleem in portier bestuurder: centrale vergrendeling gaat af een toe eigen leven bij openen/sluiten portier. ook de elektrische ramen doen het hierdoor soms niet.
-zonweringsklepje passagier afgebroken
-bedieningspaneel dakraam hangt los
-dakraam sluit soms niet goed
-putjes in voorruit
-beschadigingen in bumpers voor en achter
we hebben (met heel veel tegenzin en pijn in het hart) inmiddels toch vrijwel alle hoop opgegeven dat deze wagen het repareren nog waard is, maar het definitieve vonnis is nog niet gevallen.
wat denken jullie ervan?
treurige groet,
xaf
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welkom op het forum!
Volgens mij moet je die ZX gewoon in de schredder gooien, niet meer omkijken, naar huis gaan en een andere leuke citroen kopen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
ik denk ook afscheid nemen…. zachtjes in laten slapen en jezelf overtuigen dat het zo beter is. waarschijnlijk is het nu ook allen maar lijden…. het beestje heeft trouw gediend maar is nu te oud geworden… succes met het verwerken van het verlies.
eric
alles is te maken, ook mijn ZX
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een 1,9 TD zijn bere sterke motoren , die geven zomaar niet op. Dus qua motor heeft repareren vast wel zin.
Een andere achteras zal ook niet zo’n probleem worden.
Dat zijn wel de 2 hoofd problemen. De andere zijn relatief makkelijk te verhelpen. Als je tenminste eeb beetje handig bent.
Je kunt hem wel naar de sloop brengen maar dan krijg je er niets voor. En aangezien ik in je andere topic lees dat er geen geld is voor een andere lijkt me repareren de beste optie, al kost dat ook geld maar kun je dat uitsmeren over een bepaalde tijd.
Blijft alleen wel het probleem dat ie op hongaars kenteken staat en de auto wel door de technische keuring van de rdw moet kunnen komen.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
citro-power schreef:en de auto wel door de technische keuring van de rdw moet kunnen komen.
Lijkt me niet zo’n probleem of zijn de Hongaarse ZXen zó anders/afwijkend?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
25trd schreef:citro-power schreef:en de auto wel door de technische keuring van de rdw moet kunnen komen.
Lijkt me niet zo’n probleem of zijn de Hongaarse ZXen zó anders/afwijkend?
Nee , zo bedoel ik dat niet. Ik wil ermee zeggen dat de algehele technische staat natuurlijk niet supper beroerd moet zijn anders is het zonde om alvast ergens aan te beginnen met herstellen.
Auto’s mogen tegenwoordig binnen de EU toch zonder keuring ingevoerd worden ? Ik meende laatst zoiets gelezen te hebben ...
Schijt aan originaliteit.
In België: ingevoerd mag zonder keuring. Moet je even 10 cent afdokken en dan is hij Belgisch . Om hem daarna op de weg te krijgen, daarvoor moet je uiteraard wel 1001 (in het beste geval 2 ) keuringen doorstaan…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Invoeren kan idd zonder keuring. Maar NA het invoeren zal er hoe dan ook een geldige apk op moeten komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo allemaal,
alweer een hele tijd geleden…. we hebben de zx nog steeds maar hij staat al maanden stil, weten eigenlijk niet goed wat we er mee moeten doen. slopen blijkt nl. niet zo simpel te wezen:
van een nederlandse sloper krijgen geen vrijwaring. ze komen em wel halen maar dan moeten we em eerst zelf uitschrijven dus. maar om em uit te schrijven moeten we een vrijwaring van een in hongarije erkende sloper hebben. vroeger kon je gewoon de nummerplaten inleveren maar de regels zijn verscherpt ivm veeelvuldig voorkomende fraude.
alle instanties in hongarije afgebeld hoe het dan zit met slopen in het buitenland, niemand die ook maar het minste idee heeft. of ze hebben gewoon geen zin, hongaarse officiele instanties zijn sowieso al niet erg behulpzaam van nature… heb bij de rdw nog geinformeerd of er niet zoiets als een europese vrijwaring bestaat, maar blijkbaar niet.
moeten we hem dan echt alsnog gaan importeren om vervolgens meteen naar de sloop te kunnen brengen?
ik vind dat echt heel erg raar, kan aan mij liggen..
maar ja, als importeren zonder keuring idd kan en niet teveel kost dan is het wellicht toch de simpelste oplossing.
ieg beter dan op een trailer terug naar hongarije.
iemand nog andere ideeen?
grtz,
xaf
voor de leesbaarheid dit verhaal maar ff in stukken geknipt, sorry voor de enorme lap txt…
importeren om te slopen dus? tenzij:
we hem toch nog dusdanig kunnen oplappen dat hij ieg op eigen kracht terug naar eigen land kan. daar hebben we een eigen garage met put , kan m’n schoonvader er op het gemakje aan te knutselen met z’n vrienden. en als dat niets wordt kunnen we er wellicht nog wat voor krijgen aangezien ze daar vrij zeldzaam zijn en onderdelen dus moeilijk te vinden zijn.
laatst dus toch nog maar eens een poging gewaagd en warempel, met de sleepkabel aan een bevriende volvo kregen we hem gestart. ging niet echt van harte, kwamen wat witte en zwarte wolken uit en binnen een paar minuten was hij oververhit, maar hij reed wel…
dat hitteprobleem zal ongetwijfeld te maken hebben met t gaatje in de dikke buis tussen de radiateur en het blok, als ook met de compleet gecorrodeerde aansluiting van de temperatuursensor. de radiateur zelf was nog helemaal koud, evenals de slangen onderaan. logisch dat hij het warm krijgt.
die storingen in de elektra zijn geloof ik niet zo bevorderlijk voor de correcte werking van de ventilatoren. er zit een draadbreuk of sluiting oid in de kabelboom naar het portier, als ik daar aan een beetje aan wiebel dan gaan alle sloten gezellig op en neer. er begint ook ergens in het dashboard een relais te knipperen. omdat ik daar compleet gek van werd ben ik gaan zoeken welke zekering eruit moest om dat te laten stoppen. met die zekering eruit deden de ventilatoren het ook niet meer. je zou toch zeggen dat die op een andere zekering thuishoren.
anyway, het grootste probleem is dat ik niet zomaar kan geloven dat die motor echt helemaal niet meer te redden valt (citro-power, bedankt voor de mentale steun in deze). kleine dingetjes, draadjes en mechaniekjes kan ik idd zelf nog wel fixen, maar helaas heb ik zelf niet de kennis (laat staan het gereedschap) om eigenhandig aan de motor te gaan sleutelen.
we hebben in hongarije aardig wat geld verspild aan slechte reparaties (bijv. dorpels waarvan de lak er na een jaar al helemaal afgebladderd is, om maar een nogal in het oog springend voorbeeld te noemen) dus sindsdien vertrouw ik garages ook niet zomaar meer.
gezocht: eerlijke en betrouwbare citroen zx 1.9 TD break specialist in den haag of omgeving, die tijd teveel heeft en gewoon uit pure liefde voor dit fijne wonder der techniek eens geheel vrijblijvend en evt. tegen symbolische vergoeding een kijkje onder onze motorkap wil nemen opdat er dan eindelijk eens een definitieve beslissing omtrent het lot van voornoemde bolide gemaakt kan worden…
zucht
gek dat je je zo kan hechten aan iets dat eigenlijk meer problemen geeft dan plezier.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ben bang dat je aan reparatiekosten al veel kwijt bent; een andere ZX heb je al voor rond de 1000 euri.
Ondanks dat ik altijd denk dat een auto te redden valt, moet ik in dit geval de anderen gelijk geven -> sloop….
De ZX is niet bijzonder genoeg om te bewaren voor de toekomst…helaas
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hhhm het invoer/uitvoer sloop probleem valt wel mee.
Je kunt hem heel goedkoop op Nederlands kenteken krijgen zonder allerlei keuringen waar ie aan moet voldoen (is ook al geopperd hier) vervolgens kun je hem naar de sloop duwen. Omslachtig maar het is niet anders als ze in HU niet mee willen werken.
Aan de andere kant, echt heel moeilijk zitten de ZXjes ook niet in elkaar en onderdelen zijn makkelijk zat op de sloop te krijgen. Het motortje is iig praktisch onverwoestbaar, die draaien zo een half miljoen kilometers mits ze maar rustig warm gereden worden en af kunnen koelen na een lange rit. En de technische mankementen zijn niet zo heel spannend maar gaan al met al een bak tijd kosten en wat geld natuurlijk.
Hoe zit het momenteel met de ZX? Betaal je nog belasting? Verzekering? Ik weet niet hoe dat verder in Hongarije geregeld is maar in NL wordt je gewoon tot het einde der tijden achtervolgd met rekeningen totdat je het kenteken opschorst of gesloopt laat verklaren. Als dat allemaal niet het geval is, tsja, dan zou ik zeggen, zo lang ie niet in de weg staat…....
En je kunt hem natuurlijk altijd op een aanhanger zetten en terugbrengen (alhoewel dat qua brandstof ook de nodige centen gaat kosten)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
tja we betalen nu wel de hongaarse verzekering en belasting. al is dat minder dan wat het hier kost, toch zonde van het geld. bovendien wil ik niet het risico lopen een boete te krijgen omdat we nu in NL wonen en dus eigenlijk het kenteken moeten overzetten. hij staat hier nu wel op eigen terrein, soort van tenminste, maar kan zo ook geen maanden blijven staan.
ik vrees dat we ons er maar bij neer moeten leggen, hier repareren kost gewoon te veel, terug naar HU slepen ook. dus hij moet naar de sloop. mijn vrouw gaat volgende week naar hongarije, dan kan ze hem daar laten uitschrijven. vanochtend eindelijk iemand gesproken die zei dat een officiele vertaling van een in onvangstname bewijs van een buitenlandse sloper voldoende is (mits binnen de EU).
dus, iemand nog op zoek naar bepaalde onderdelen?
kom maar langs met je gereedschapskist…
morgen ga ik een rondje slopers bellen, eens kijken of we nog wat voor het oud ijzer krijgen…
grtz,
xaf