Hi BX Liefhebbers,
Mijn BX piept de laatste tijd nadat ik haar heb gestart. Dat piepen doet ze alleen vlak na de start, bij het omhoog komen. Het piepen laat zich omschrijven als ‘staal dat over staal’ schuurt. Tijdens het rijden hoor ik het piepen niet. Ik hoor het ook niet als ik over een drempel ofzo rij.
Ik denk dat het gepiep komt van de veerpoot rechtsvoor (vanuit de auto geredeneerd, dus aan de kant van de bijrijder). Deze veerpoot heb ik in augustus 2009 door een gereviseerd exemplaar laten vervangen bij een Citroen Dealer.
Mijn vragen:
1. Is het correct om te denken dat het de veerpoot kan zijn die piept?
2. Als het de veerpoot is, wat kan ik er dan aan doen om dit piepen te voorkomen?
3. Als het de veerpoot niet is, iemand suggesties wat het dan wel kan zijn en hoe ik het kan verhelpen?
Ik hoor graag van jullie!
Thanks!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat jij omschrijft klinkt meer als het slippen van de V-snaar die de pomp aandrijft. Controleer daar de spanning eens van.
dank voor je reactie.
Hoe doe ik dat? ...
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Even op duwen. Een kleine beweging mag, maar je moet hem geen centimeter in kunnen duwen, dan staat ie te slap. If so, dan even de spanmoer lossen, sleutel 17 achterop de pomp zetten (daar zit een soort beugeltje waar die sleutel precies oppast), de pomp richting bumper duwen tot de snaar strak staat, dan weer vastzetten. Dit gaat het makkelijkst als je er iemand bij hebt die even kan helpen.
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vaak kan je ook wel zien dat de riem slipt. Even BX laten zakken, weer in normale stand zitten en naar de riem kijken. De pomp zit ook rechtsvoor, dus grote kans dat het de riem is.
Thanks allen voor de reactie! Ik ga het checken!