1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Citroën 2CV6 Club 1987 - La Belle Bleue
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 20 januari 2010 11:16 PM

Het wordt wel eens tijd voor een topic over de 2CV van mijn ouders.
Aangezien ik hier de meeste tijd aan de 2CV besteed zal ik het topic maar starten Very Happy
Allereerst maar even een plaatje van ons eendje.

Deze 2cv6 Club, in de kleur Bleu Celeste, is in elkaar gezet op 5 februari 1987.
Over de eerste eigenaren van dit eendje is niets bekend.

Ik ben mijn hele leven al fan van de eend.
Mijn vader heeft vroeger 3 eenden gehad en vind ze nog steeds leuk.
Ik hoopte dus altijd al dat mn ouders een eend zouden kopen.
Uiteindelijk had ik mn ouders zo ver gekregen dat we in de zomer van 2006 een 2cv gingen kopen.

Zelf was ik sinds de komst van internet iedere dag op marktplaats.nl 2cv’s aan het bekijken, dus ik had een beetje ervaring met de punten waar je op moet letten.
Eerst zijn we voor een Mehari naar Brabant geweest, maar dat vond mn vader te duur voor een 3e auto. Daarna bij een 2cv wezen kijken in Rotterdam, waar de eigenaar bij aankomst veel meer geld voor wilde dan hij in de advertentie had gezet :S
Uiteindelijk stond deze 2cv6 te koop in Harderwijk. Na er een tijdje over nagedacht te hebben zijn we er naartoe gegaan, een proefrit gemaakt en de eend meegenomen.
De 2cv wordt alleen met mooi weer gebruikt. We hebben er nu dus al 3 zomers erg veel plezier van gehad.

De 2cv verkeerd technisch in prima staat. Het blokje heeft er nu zo’n 40.000 km op zitten. Hoewel dat ook 140- of 240.000 zou kunnen zijn Wink Qua uiterlijk is het wat minder. Op de foto’s ziet ze er altijd beter uit dan in het echt. De lak is op verschillende plekken bijgewerkt met een iets donkerdere kleur. Ook heeft ze verschillende kleine deukjes. M’n vader vindt dat dat bij een eend hoort. Hij wilde ook geen in eend in nieuwstaat kopen.
Met de hoeveelheid roest zit het ook wel goed. Onder de voorruit zit een klein plekje en onder het 3e zijruitje links achter zit een plek. Beide plekken zijn ingesmeerd met anti-roest. Zo te zien werkt het wel, want de afgelopen jaren is het niet verder gaan roesten. In 2001 is er een gegalvaniseerd chassis onder gekomen. Dat zal de komende tijd dus ook niet meer gaan roesten.
De laatste jaren heb ik haar ook regelmatig uit elkaar geplukt om d’r te controleren op roest e.d.

Komende zomer moet deze 2cv het vakantievervoer naar Frankrijk gaan worden. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk over de RN wegen te rijden. Gezien de fransen soms nogal makkelijk zijn met hun Déviation borden lijkt een tomtom me wel fijn. Maar daarvoor moet de er wel een 12V aansluiting aanwezig zijn. Is dat makkelijk in te bouwen?
Heeft er verder nog iemand tips voor een vakantie met 2cv?

Fotopagina van de 2CV6
..en een filmpje van het 2 cilinder blokje

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 21 januari 2010 12:11 AM
  [ # 1 ]

ja je kunt je stroom bij je contactslot weg halen,ik meende de gele draad maar eerst even meten , en je massa kun je met een parkerscroefje op je koets vast zeten

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 22 januari 2010 08:15 PM
  [ # 2 ]

Binnekort eens kijken of het me zelf zal lukken. Over een paar weken krijgt ze weer nieuwe APK. Als het mij niet lukt, kunnen ze dat dan meteen doen. Het is de bedoeling dat de Oldtimerverzekering die ze nu heeft over een tijdje omgezet wordt in een normale autoverzekering. Dus dan kan ik er ook in gaan rijden zodra ik mn rijbewijs heb Very Happy

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 januari 2010 08:19 PM
  [ # 3 ]

Leuk hoor, zo’n eend. En een leuk verhaal.

Roest, ja gut, middeltjes is leuk voor even, maar het wordt erger en erger. Dat wel…

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2010 08:26 PM
  [ # 4 ]
VivéLaDeuche schreef:

Komende zomer moet deze 2cv het vakantievervoer naar Frankrijk gaan worden. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk over de RN wegen te rijden. Gezien de fransen soms nogal makkelijk zijn met hun Déviation borden lijkt een tomtom me wel fijn. Maar daarvoor moet de er wel een 12V aansluiting aanwezig zijn. Is dat makkelijk in te bouwen?
Heeft er verder nog iemand tips voor een vakantie met 2cv?

Laat die TT toch voor wat ie is en koop zo’n grote gele Michelinatlas. Dan kun je zelf heel eenvoudig de mooiste weggetjes uitkiezen. Vergeet niet dat de meeste RN wegen ondertussen ook vierbaanswegen zijn geworden en aldus weinig meer van hun charme hebben overgehouden. Met zo’n atlas kun je goed zien welke routes mooi zijn en ook nog eens allerlei mooie alternatieven zoeken via de D en C wegen. Zo doen wij het al jaren met veel plezier en tot groot genoegen. Je moet gewoon niet op willen schieten, maar dat kan ook de bedoeling niet zijn als je lekker met de eend gaat.

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 22 januari 2010 08:28 PM
  [ # 5 ]

Dat anti-roest middel zal inderdaad niet voor altijd helpen. Ze wordt in ieder geval alleen met mooi weer gebruikt. De enige nattigheid die ze de afgelopen jaren heeft gevoeld, is het water als ik haar aan het wassen ben.
Maar als er meer plekjes komen zal er waarschijnlijk toch een keer gelast moeten worden.

Het is inderdaad niet de bedoeling om haast te hebben! Zo’n Michelin gids gaat bij ons ook altijd mee naar Frankrijk. Altijd handig! Maar het idee dat je toch een tomtom bij je hebt als je het een keer niet kan vinden, is wel een veilig idee.

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 januari 2010 09:01 PM
  [ # 6 ]
graddus schreef:

Laat die TT toch voor wat ie is en koop zo’n grote gele Michelinatlas.

En als je langer in één omgeving blijft zitten, dan zijn er nog altijd de kaarten van IGN.
Zoals Michelin geel is, zijn deze blauw en te verkrijgen bij de meeste supermarkten, tabac’s, boekwinkels en dergelijke.
Dit zijn erg gedetailleerde kaarten, vergelijkbaar met stafkaarten.
Daar kan je zelfs mee gaan wandelen, want echt alles staat erop.

Bijvoorbeeld:

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2010 09:03 PM
  [ # 7 ]

Die zijn alleen voor onderweg niet zo handig wegens TE gedetailleerd, maar we raken offtopic vrees ik Very Happy

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 22 januari 2010 09:22 PM
  [ # 8 ]

Nouja, toch weer een paar goede vakantietips Very Happy Bedankt!

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 januari 2010 10:27 PM
  [ # 9 ]

Een mooie eend, veel plezier ermee!

Prima dat je er zo zuinig op bent, maar wees niet te bang om hem ook te gebruiken! Mijn eigen eerste eend had ik al toen de jouwe gebouwd werd. Tien jaar geleden bij kilometerstand 301.000 was ie nog goed voor een trip van 40.000km op onze huwelijksreis van 6 maanden. De eerste dag begon met 1300 km eindigend in Lourdes. Gewoon op de peage, no problem. Zelfs nu na vele andere grotere wagens ben ik nog steeds verbaas wat zo’n eend allemaal nog steeds kan.
Wat ik maar wil zeggen, ook toen had deze eend al vele roestplekken gehad en behoorlijk wat laswerk. Toch is’ie er nog…!
Als je toch besluit om een TT aan te schaffen, doe dan gelijk die gele Michelin atlas erbij, kan er niets meer fout gaan.

Succes ermee!

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 25 januari 2010 07:30 PM
  [ # 10 ]

Dankje! Very Happy Gaaf zeg, dat je eend het al zo lang uithoudt! Blijken toch maar weer erg betrouwbare blokjes te zijn!
Ik zou ook wel willen dat er meer met de eend gereden wordt. Maarja, hij is van m’n ouders en die rijden er niet veel mee. Volgens mij rijdt ze nu nog geen 1000 km per jaar :S Waarschijnlijk zal ze wel wat meer kilometers gaan maken als ik m’n rijbewijs heb Very Happy Vanaf juli heeft ze in ieder geval een andere klassiekerverzekering, zodat je er ook in mag rijden als je nog geen 24 bent. Helaas mag ze dan maar 5000 km in het jaar rijden. Maarja, ze wordt toch alleen maar in de lente en zomer gebruikt.

Tomtom kan ik wel van mn vader lenen. Dus die gaat sowieso wel mee. En de Michelin gids is natuurlijk altijd leuk om erbij te hebben! Die wordt dus ook wel aangeschaft.
Leuk zeg! zo’n lange huwelijksreis met een eend! Heb je toen eigenlijk nog reserve onderdelen o.i.d. meegenomen? Of heb je nog tips wat sowieso handig is om mee te nemen?

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 12 februari 2010 09:18 PM
  [ # 11 ]

Vandaag is de 2CV weer gekeurd voor een jaar!
Op een paar kapotte lampjes na was er niets mis met haar. Degenen die haar gekeurd hebben waren ook erg enthousiast. Ze ziet er nog prima uit, van onder en boven. Dat is natuurlijk altijd leuk om te horen Wink
Zojuist even de vorige keuringsrapporten erbij gepakt. Daaruit bleek dat er van 2007 tot nu maar 2000 kilometer mee gereden is gulp  Dat is toch wel ontzettend weinig!
Daar wordt komende zomervakantie wel even verandering in gebracht Smile

Natuurlijk ook even gevraagd of ze een retourtje Frankrijk aan zou kunnen. Daar waren ze het allemaal wel over eens. Het is een prima eendje en dat zal ze waarschijnlijk zonder problemen kunnen doen!
Vandaag is er ook een 12V aansluiting in gezet. Dus verdwalen zal moeilijk worden met een combinatie: Michelingids & Tomtom.

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 februari 2010 09:27 PM
  [ # 12 ]

Leuk, gefeliciteerd! gooi

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 12 februari 2010 09:29 PM
  [ # 13 ]

gefeliciteerd!

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 19 februari 2010 12:24 AM
  [ # 14 ]

Neem de Michelin (of IGN) kaarten om je route uit te stippelen en de TT alleen als je ergens snel moet zijn of als je de weg kwijt bent in de stad. Da’s mijn motto. Vooral de groene wegen van Michelin zijn de moeite waard!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 13 april 2010 10:46 PM
  [ # 15 ]

Laatste tijd een paar probleempjes gehad met de eend, waarvan er vandaag gelukkig één is opgelost.
Het oliedruklampje was er bij aankoop van de eend al uit. Het stukje wat je erop schroeft lag in de asbak dus ik had pas even het dashboard losgehaald en dat ding er weer opgeschroefd.
Helaas zaten een paar draadjes van de 12V aansluiting niet helemaal goed en er kwam een vonk vanaf. Een paar tellen laten kwamen er wat (geurloze) rookwolken uit het dash.
Ik schrok me kapot dus meteen onder het dashboard en de motorkap gekeken.. gelukkig geen brand o.i.d. en de rook was weer snel verdwenen.
Helaas wilde ze daarna niet meer aanslaan. Radio, verlichting, startmotor enz. deden het allemaal gewoon. Zelf kon ik niets vinden, dus vandaag even degene die de APK altijd doet laten kijken.
Blijkt er gewoon een stekkertje van het contactslot los te zitten Rolling Eyes
Geen idee waarom die eraf is.. ik heb er nooit aan gezeten.

Helaas is er waarschijnlijk toch iets van kortsluiting geweest, want de clignoteurs doen niets meer. Die man wist zo 1,2,3, ook niet te bedenken hoe dat in elkaar zit. Vrijdag gaat ze naar de garage en kijken ze dat even helemaal na. Ook de carburateur wordt even nagekeken. Daar lekt aan de onderkant benzine uit als je tijdens het starten het gas in trapt. Als de motor loopt en je geeft gas is er niets aan de hand. Geen idee hoe dat zit. Is dat misschien een probleem wat vaker voorkomt?

Verder is het nog steeds een prima eendje! Very Happy Nog even een poetsbeurt en ze is weer klaar voor Citromobile en Frankrijk.
Pas bij ons op de schuurzolder een oud imperiaal van m’n vaders Renault 4 gevonden.. Hij past ook op de eend! Jammer dat het een lastige combinatie is met het roldakje, want het staat best leuk.

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook