








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
DavidC schreef:We zullen het lezen. Ik ben benieuwd wat het is. Zo leer ik weer wat meer van diesels en ben ik weer beter voorbereid op toekomstige problemen
Groet, David
Zo leer ik idd ook elke keer bij. Ik heb bovenstaande punten ook allemaal al eens gehad. Tenminste, enkele ervan. Het blijft prachtig zo’n forum, want we leren elkaar!
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Precies, geweldig om op deze manier kennis te delen.
Vraagje tussendoor: heeft iemand tips voor het verwijderen van de koolaanslag in de schacht waar de verstuiver in zit? Of moet ik daarvoor even een nieuw draadje openen zodat anderen, die ook gebruik willen maken van de gedeelde kennis, het makkelijker kunnen vinden?
Groet, David














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je het brandplaatje er uit hebt kan je er een ronde harde borstel doorheen raggen. Daarna de luchtspuit of flink remmenreiniger er door heen en voila.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
afgelopen winter bij strenge vorst startte ze op een gegeven moment idd erg slecht. er bleek 1 gloeibougie overleden te zijn. heb ze toen alle 4 vervangen en sindsdien start ze voortreffelijk. ze loopt dan even goed en na enkele seconden begint het euvel zich voor te doen. ik ga in ieder geval eerst op onderzoek uit wat die valse lucht betreft en heb al een verdachte…. voor de filter daar waar de brandstofleiding de motorruimte binnenkomt zit een verbinding/ slangenklem waar erg slecht bij te komen is. er zit me iets van bij dat dat wel eens niet lekker dicht zou kunnen zitten toen ik een jaar geleden het motorblok eruit gehad heb. op het moment kom ik daar aan die kant echter niet erbij omdat de auto nog steeds op bokken staat (remleiding manco). wat ik nu ga doen als ik strakjes de remmen wil gaan ontluchten en dus de motor zal moeten starten, is een jerrycan diesel via een slang direct op de pomp aansluiten en zien of het euvel zich dan ook nog voordoet. als het dan weg is zit er dus een lek vóór de pomp.
ik hou jullie op de hoogte…
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
DavidC schreef:
Ps. wat koste dat trouwens, nieuwe nozzels? ik moet dat ook gaan doen…
uh iets van €200. wel zelf in en uitbouwen
met alles erop en eraan was ik iets van 275€ kwijt (afstellen,nieuwe leidingen brandplaatjes ringetjes uh die blauwe terugvoer dopjes bovenop de verstuivers enz).
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Dank je wel Waterman, dat klinkt redelijk eenvoudig. Geen probleem dat die koolresten en remreiniger in de wervelkamer komt?
Thanks PJ. Dan ga ik die ook maar regelen. Ik zag trouwens dat Leontien metalen retourleidingen aanbied. Ik ga eens kijken of dat wat is.
Groetz



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
het probleem zit dus niet vóór de pomp. test gedaan zoals omschreven (jerrycan diesel direct op de pomp) echter met het zelfde euvel….. pomp ziet er overigens erg “droog” uit dus weet niet of deze zelf nog ergens valse lucht kan trekken?? deksel??? bij het revisiebedrijf zei men toen ik daar voor de verstuivers was dat oude rotatie dieselpompen vaak te weinig druk genereren bij stationair draaien. maar dan alleen als hij koud is??? of misschien toch iets met afstellen???
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb net mijn pomp naar stokking (dieselrevisie) in gouda gebracht. bij mijn pomp bleek de afstelling voor de maximum druk los te zijn geraakt. Blijkbaar zit er dus zo’n afstelling. Mijn motor liep helemaal niet meer dus ik heb het vermoeden dat dit bij jou niet aan de hand is.
Verder is er een kabel die van de pomp naar het blok loopt. Ik heb het vermoeden dat dit een thermostaat is die zorgt voor een verhoogd toerental bij een koude motor. Zorgt dit bij jou toevallig voor het probleem?
Succes









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Is de pomp ook droog an de achterzijde bij de turbobooster? En trek eens een van die slangetjes los die op de booster zijn aangesloten of daar niet veel diesel uitkomt. Die gaat namelijk ook nog wel eens stuk al heeft íe dan ook bij warme motor rookontwikkeling.
Even iets van hele andere orde. Ik heb afgelopen jaar mijn koppakking lek gehad. Toe hobbelde ze ook bij koude motor (er zat water in de cilinders) en naar een paar ker rond was het weg. Ik wil je niet meteen voor het ergste bang maken maar verbruikt ze water?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
mijn diesel pomp heeft op een paar plaatsen lekkage bijeen hoog toerental
ik zoek een adres die voor een leuke prijs de pomp kan voorzien van nieuwe
pakkingen
heb nu een prijs van 350 ex btw incl materiaal
moet toch wel goedkoper kunnen ?
of is dat echt de prijs die ik moet betalen er voor














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
350 euro ex vind ik helemaal niet gek. Ik betaal in de regel toch wel meer en ken de goedkope adresjes toch wel. En ach, waar hebben we het over.. een keer of 5 tanken kost meer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Misschien een technische diesel man op dit forum ?




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zoek even contact met DieselRinus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
een ruwe vuistregel voor reparatie aan brandstofpompen is , het kost 500 of 800 of 1200 euro
afhankelijk van wat er moet nieuw in moet
lekke keerring aan de aandrijf-kant ,duidt meestal op een slecht/stuk lager
en ja dan moet ie “even ” uit mekaar en dus weer opnieuw afgesteld en gecontroleerd op opbrengst ed
350 euro is dan een koopje lijkt mij
je zou je bijna afvragen of het dan wel goed gebeurt




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb de mijn laten reviseren 500 euro.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.