


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
ik heb een jaar geleden mijn pomp naar een diesel service centrum in Gouda. Ik meen dat daar voor 200 euro ex btw de druk is afgesteld en de pakkingen zijn vervangen.



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
die prijs klinkt al iets beter
Hallo.
Ook ik ben sinds kort dieselliefhebber geworden met de aanschaf van een Limousine TD2. Ze start goed, maar loopt stationair niet lekker totdat de motor warm is. Ik ben dus zeer benieuwd naar de vorderingen omtrent de dieselpomp. Is er al een oplossing gevonden?



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Ik denk dat je gloei spiralen slecht zijn
Als ik het zo goed begrijp
Wat is het probleem dan precies, niet lekker lopen is te vaag voor een gericht antwoord.
Gloeispiralen zijn het niet hoor, die doen niets meer zodra de motor loopt.
Die veroorzaken wel slecht starten.
Lucht is altijd de eerste verdachte bij diesels.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Tja, hoe omschrijf je de loop van een diesel?
De wagen staat op dit moment in een garagebox en als ik de wagen start (na voorgloeien) springt deze meteen aan maar lijkt het of deze op drie pitten loopt. De garagebox vult zich dan al gauw met een fikse rookwolk; zwart en/of blauw van kleur. Na een tijdje (een minuutje of twee) loopt de motor prima en zijn de zwarte nevels ook verdwenen. De motor loopt echt mooi en trekt ook prima voor zover ik dat kan beoordelen. Aanstaande donderdag ga ik voor het eerst een langere proefrit maken. Dan weet ik of er tijdens de rit nog anders kleurige rookgordijnen uitgepoept worden.
Als ik dit zo teruglees dan bestaat er wel een mogelijkheid dat één of meerdere gloeispiralen niet goed werkt. Uiteindelijk is de temperatuur van de niet-voorgegloeide cilinder(s) zo hoog dat de diesel zelf ontbrandt en de motor op alle vier de cilinders loopt.
Waar ik ook nog aan denk is het membraan achterop de dieselpomp. Als ik het goed snap dan is dat een ‘verrijkingsmembraan’ (de fransen noemen het surilamentation). Wat gebeurt er als deze niet meer werkt (vastgeplakt of zo)? de wagen heeft lang stil gestaan.
Alvast dank voor de reacties, maar ik blijf ook benieuwd naar de Limo waar dit draadje over gaat.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Venzo schreef:
Waar ik ook nog aan denk is het membraan achterop de dieselpomp. Als ik het goed snap dan is dat een ‘verrijkingsmembraan’ (de fransen noemen het surilamentation). Wat gebeurt er als deze niet meer werkt (vastgeplakt of zo)? de wagen heeft lang stil gestaan.
Dan:
- Gaat de auto overmatig roken bij gasgeven (want er wordt lucht aangezogen)
- Werk de ‘turbo-boost’ niet echt goed, omdat de pomp te weinig benzine krijgt. Dit membraan reageert namelijk op luchtdruk uit de turbo, dat moet zorgen voor extra brandstof als de turbo wordt aangesproken.
Die membranen gaan zeer vaak gaar, dus vervangen is een must na lang stilstaan, Ga er dus maar gerust vanuit dat hij lek is.
Deze dus: http://www.autodiesel13.com/suralimentation-19/membranne-suralimentation-560-634.html
Let op: Er bestaat ook een ander model, deze:http://www.autodiesel13.com/suralimentation-19/membranne-suralimentation-561-635.html
want er zijn oude en nieuwere types! Dus eerst even kijken hoe die op jouw pomp eruit ziet!!
O ja en inderdaad zoals reeds gesuggereerd: alle gloeibougies vervangen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
probeer eens om iets korter voor te gloeien
bij mij is het geval dat die mooier start
ik denk dat er 1 cilinder niet goed voor gegloeid word
ik heb dezelfde klachten als Venzo gehad met mijn 2500 Diesel. Bij met name de koude start liep de auto op drie cilinders waardoor de motor ging “bokken” wat gepaard ging met heftige rookpluimen. Nadat de motor warm werd liep de auto overigens wel goed. Ik heb er vervolgens veel aan laten doen zoals nieuwe verstuivers, gloeibougies, waxthermostaat en een revisie van de dieselpomp. Niks hielp echter terwijl de geldbeurs alleen maar leger werd. Ik heb toen een cilinder compressie- en lektest bij een dieselspecialist laten doen. De diagnose wees uit dat de 4e zuiger nagenoeg niet meedeed. Nadat de kop was gedemonteerd bleek dat de 4e cilinder ovaal was uitgesleten waardoor er interne lekkage werd veroorzaakt. Ik heb nog mazzel gehad dat de zuigerveren op hun plaats zijn blijven zitten, maar ik had er niet veel langer mee kunnen doorrijden volgens de dieselspecialist. Volgens de dieselspecialist uit dit probleem zich met name bij de koude start en zal dit bij het starten van en rijden met een warme motor minder voordoen. Om verdere schade te voorkomen heb ik uiteindelijk besloten om een koprevisie te laten uitvoeren bij een revisiebedrijf. Daarbij zijn ondermeer de zuigers vervangen en de cilinders zijn gehoond. Ik had natuurlijk ook een ander blok kunnen kopen, maar ik wil mijn auto graag origineel houden en bovendien was de reparatie de auto nog wel waard. Sindsdien start en loopt de motor werkelijk als nieuw. Al met al raad ik je aan om een compressie- en eventueel een lektest te laten uitvoeren door een goede ervaren dieselspecialist. Dit kan je uiteindelijk een hoop overbodige reparaties besparen. Overigens staan er op marktplaats nog een goede cilinderkop en zuigers te koop voor een 2500 diesel.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Barkie schreef:Om verdere schade te voorkomen heb ik uiteindelijk besloten om een koprevisie te laten uitvoeren
Bedoel je niet gewoon: “een complete motorrevisie”?
Echt wel heel wat anders hoor (tikkie kostbaarder vooral)
De tip van de compressietest is wel een goeie. Turbo 2 diesels hebben daarbij een slechte reputatie op het gebied van gescheurde cilinderkoppen. Maar dan verlies je ook meestal mega koelwater.
Maar ovale zuigers zou ik nu nog niet meteen aan denken….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Barkie schreef:ik heb dezelfde klachten als Venzo gehad met mijn 2500 Diesel. Bij met name de koude start liep de auto op drie cilinders waardoor de motor ging “bokken” wat gepaard ging met heftige rookpluimen. Nadat de motor warm werd liep de auto overigens wel goed. Ik heb er vervolgens veel aan laten doen zoals nieuwe verstuivers, gloeibougies, waxthermostaat en een revisie van de dieselpomp. Niks hielp echter terwijl de geldbeurs alleen maar leger werd. Ik heb toen een cilinder compressie- en lektest bij een dieselspecialist laten doen. De diagnose wees uit dat de 4e zuiger nagenoeg niet meedeed. Nadat de kop was gedemonteerd bleek dat de 4e cilinder ovaal was uitgesleten waardoor er interne lekkage werd veroorzaakt. Ik heb nog mazzel gehad dat de zuigerveren op hun plaats zijn blijven zitten, maar ik had er niet veel langer mee kunnen doorrijden volgens de dieselspecialist. Volgens de dieselspecialist uit dit probleem zich met name bij de koude start en zal dit bij het starten van en rijden met een warme motor minder voordoen. Om verdere schade te voorkomen heb ik uiteindelijk besloten om een koprevisie te laten uitvoeren bij een revisiebedrijf. Daarbij zijn ondermeer de zuigers vervangen en de cilinders zijn gehoond. Ik had natuurlijk ook een ander blok kunnen kopen, maar ik wil mijn auto graag origineel houden en bovendien was de reparatie de auto nog wel waard. Sindsdien start en loopt de motor werkelijk als nieuw. Al met al raad ik je aan om een compressie- en eventueel een lektest te laten uitvoeren door een goede ervaren dieselspecialist. Dit kan je uiteindelijk een hoop overbodige reparaties besparen. Overigens staan er op marktplaats nog een goede cilinderkop en zuigers te koop voor een 2500 diesel.
Was dat een 2500 diesel met een tandwieldistributiie of een latere met een riem?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb een diesel met tandwieldistributie. Niet de meest betrouwbare diesel dus. Ik heb alleen een koprevisie laten uitvoeren. Wat ik bedoel te zeggen met mijn reply dat het mijn eigen ervaring is dat je beter eerst een grondige diagnose door een ervaren dieselspecialist kan laten uitvoeren alvorens je allerlei reparaties gaat verrichten die geen enkel verband houden met de klachten. Je kan exact aangeven aan de specialist tot hoever en tot welke kosten je een diagnose wil laten stellen. Ik heb op aanraden van de dieselspecialist na de compressietest een cilinderlektest laten uitvoeren teneinde vast te stellen of het gebrek van het op drie poten lopen bij de koude start was gelegen aan een kapoote klep of in de cilinder zelf. Bij de lektest bleek er een aanzienlijk verschil te zitten in de 4e cilinder en de eerste drie.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ovale en versleten zuigers zijn een bekende kwaal van die motoren. Ik sta er niet van te kijken. Helaas maar waar dus, jouw ervaringen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké nu snap ik het niet meer hoor…
Barkie schreef:ik heb een diesel met tandwieldistributie. Niet de meest betrouwbare diesel dus. Ik heb alleen een koprevisie laten uitvoeren. .
Barkie schreef:Daarbij zijn ondermeer de zuigers vervangen en de cilinders zijn gehoond.
Maar goed, eerst moet de TS maar eens naar een (diesel)specialist voor wat tests als ik het goed begrijp.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
tja het euvel van de diesels met tandwieldistributie is mij (jammergenoeg) naderhand ook gebleken. Ik heb de auto echter als 2e eigenaar al vanaf 2005 en tot 2012 heb ik er nooit problemen mee gehad. Ik ga er vanuit dat ik na de koprevisie weer vele jaren probleemloos kan rijden. Ik vind het verder echt een fantastische auto. Overigens zijn bij de koprevisie toen ook gelijk maar de koppeling en de motorsteunen maar vervangen.