Beetje laat, maar verhaaltje over mijn pas aangeschafte Berlingo
hvsanten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

- Berlingo 1.9d 600
Gepost: 25 januari 2010 08:15 PM

Hallo allemaal,

Wil hierbij even een verzameltopicje openen wat ik allemaal heb gedaan aan mij pas aangeschafte Berlingo.

Berlingo 1.9D (DW8)
-600kg laadvermogen
-Kleur, tja…. wit
-Km. stand 253.000

2 weken geleden, aanschaf, waarbij distr. riem/multiriem en waterpomp zijn vervangen. Helaas de kleppen niet gesteld daar wist ik nog niet van.

Van het weekend met behulp van de Haynes manual diverse afstellingen aan de Lucaspomp gecontroleerd en aangepast, en wel:

-Afstelling stationair toerental (handmatige stopklep was deels bediend waardoor het stationair toerental erg laag was) Dit wordt als volgt beschreven: Met behulp van een boortje 3 mm de 2 handels t.o.v. elkaar fixeren. Alleen had ik dus geen gaatje in de handmatige noodstop. Dus op gevoel lager afgesteld.

-Anti-Stall regeling mbv. voeler van 3mm afgesteld

-Koude start toerental regeling afgesteld, stond te strak waardoor deze continu bediend was.

Bovenstaande afstellingen hebben als resultaat dat de motor een stukje hoger stationair draait, en niet meer zwart rookt tijdens onbelast gas geven.
Uitlaatgassen stinken een stuk minder. Verbruik nu rond de 1:15, nog niet precies kunnen bepalen doordat ik maar zeer moeizaam de tank kan vullen.
Misschien sluit ik het vacuumslangetje op de EGR klep ook nog even aan, puur om te kijken hoe dit nu reageert.

-Tevens vandaag op een sloperij in Enschede (was daar met mijn Bouvier) een stel mooie stoelen uit een schade Berlingo gekocht. En wel de uitvoering waarbij de rechterstoel als Tafel is te gebruiken.
Eerst ff de gordelspanners over zetten en bekleding beetje schoonmaken.

-Langzaam begint het Berlingootje steeds beter te worden. Afgelopen week ook nog een scharnierpunt (met een rubber bol als scharnierpunt, Bell Crank in Engels)in het schakelmechanisme vervangen.

-Deursloten afgesteld.
-Bouten spiegels vastgezet
-Bouten handvatten deurpanelen vastgezet
-Achterruitensproeiers slangetjes opnieuw vastgezet.
-Kachelmotor lagertjes gesmeerd en koolborstels goed schoongemaakt
-Kilometerteller vervangen (heeft nu ineens 147.000km gelopen) Bij Dealer gevraagd of dit is aan te passen. Volgens hun niet mogelijk monteren altijd een nieuwe en noteren dan de km. stand in een boek. Wat heb ik daar nu aan?
Heb het niet aangedurfd de nieuwe teller te demonteren en tellerstand aan te passen.
-Wielkasten geïsoleerd (2 lagen totaal 4cm schuimrubber op wielkasten gelijmd)
-Vloer geïsoleerd 3 lagen 3mm dik isolatie materiaal parketvloer onder mat gemaakt.

Nog te doen:

Vanochtend ineens een probleempje met het afvullen van de tank, al iets gelezen over een klepje in de vulslang. Is het een optie die klepje met behulp van een stuk stuk slang of id. door te duwen richting de tank?

Met als (klein) risico verstopt raken van de aanvoerslang diesel richting pomp.
Misschien belemmeren van de tankvlotter in zijn werking.

Olie+filter verversen.
Dashboard verlichting gaat met contact aan/uit, heb het schuldige draadje al gevonden. Maar nog niet gevonden waarom origineel niet werkt.

Ben een pietje precies, dus wil alles perfect werkend hebben.

Kortom lekker aan de auto knutselen, daarom zal ik niet zo snel een nieuwe auto kopen. Daar valt niet aan te knutselen Sad

Bedankt voor het lezen.

Groeten,

Herman

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook